Byggahus.se

Badrumsrenovering – Lättbetonghus

1. Thyselius
    Hobbysnickare · Frövi · 108 inlägg

Thyselius

Hobbysnickare
    Hallå alla glada,

Är i full gång med att göra i ordning badrummet som blev lite små akut då det kakel som satt började släppa osv.

Vad jag vet ska badrummet ha varit renoverat mellan 2000 och 2010 och man då kaklat och lade in en plastmatta men behöll gjutjärnsbrunnen. :thinking:

Vi har en till toalett och en dusch så projektet kommer nog att få ta sin lilla tid men planen är att minska bredden på fönstret, byta plats på toalett och handfat samt ha duschvägg till duschen. Golvytan är ca 6-7m2

Kanske för ambitiös men det är vad vi siktar emot.

Bifogar bilder på hur det såg ut ursprungligen. Samt ritning över rummet

Redigerat 19 jan 15:56
  2. BirgitS
    Medlem · Stockholms län · 31 941 inlägg

BirgitSPremiumikon: Badkar

Medlem
    Med den kakelsättningen och färgen på mattan tippar jag mer på 90-tal än efter 2000.

• Laddar…
  3. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Må så vara men det är vad jag har fått hört iallafall, nu rivs det för fullt.

I samband med rivningen så har jag ställt mig frågan hur detta badrum har hållit tätt under denna tiden då det är stora "glipor" i hörnen där innervägg och ytterväggar möts. Vi köpte huset 2017 och har använt detta badrum sedan dess, först var vi två och nu är vi fyra :D

Samt att tätskiktet verkar inte vara av folie typ utan endast vara ett "rollat", antagligen för att allting är i så kallad massiv konstruktion.

Redigerat 20 jan 15:01
  4. BirgitS

Medlem
    Betong tål mindre mängder med vatten utan att skadas. Under alla år med badkar så utsattes väl inte heller väggarna för så mycket vatten.
    Rollade tätskikt var vanliga även i hus med trä i väggar och golv.
    Kommer fönstret helt utanför plats för dusch då som branschreglerna vill?

5. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Så länge som jag kan minnas har det ej stått något badkar i detta huset, mina gammel morföräldrar köpte det här ‐97.

Jo jag har hört talas om att man har andvänt båda våtrumssystemen i båda typerna av konstruktioner.

Det får jag undersöka, vi hade tänkt oss ett väldigt smalt fönster alt. ett mindre som sitter högre upp så att säga.

6. BirgitS

Medlem
    Det är ju en badkarsblandare på den höjd som man brukar ha badkarsblandare på. Duschblandare brukar man ha på typ 110 cm höjd.
    Har ni tittat på U-duschdörrar, för det är ju ett alternativ för att kunna ha kvar fönstret?

7. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Så är det nog, det var nog byggt för det från början, i och med ritningen har ett badkar.

Ja vi har funderat på U-dusch men tror inte det kommer att gå då det är ca 30cm från fönsterbrädan till hörnet i duschen och fönsterbrädan sticker ut ca 5cm :crysmile:

8. BirgitS

Medlem
    Man kan tom. sätta båda U-duschdörrarna på långväggen om man vill. Kanske läge att inte ha kvar fönsterbrädan om den är i vägen, vanligen sätter man kakel där i stället. Om storleken är lämplig på fönsterbrädan och om ni ska ha vägghängd toalett med låda för cisternen så kan återanvändas som toppskiva på lådan.

9. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Goda idéer, våran vision just nu är att minimera fönstret, takdusch, duschvägg i glas och byta plats på wc och handfat.

Säkert omfattande att utföra, samt osäker vad för typ av betongbjälklag jag har. Men man har ju lagt rören sen tidigare.

10. BirgitS

Medlem
    Ni verkar i alla fall inte ha tappvatten genom golvet för det hade ju komplicerat det hela.

Har ni något bra ritprogram att testa olika förslag i?
    Jag satt länge och flyttade om saker i sådana innan vi var säkra på att vi hade fått fram det bästa alternativet. Först i det program som några kakel- och badrumsfirmor har länkar till för att få möbleringen på plats och sen Sweet Home 3D för att testa fram de sista detaljerna när det gäller kakel och klinker.

11. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Nej, kom gärna med förslag. Och nej tappvatten kommer ur väggarna, 16mm rör med 1/2" gänga. Men radiatorrören kommer igenom golvet :sweat:

• Laddar…
  12. Jonatan79
    Hobbysnickare · Nacka · 16 100 inlägg

Jonatan79Premiumikon: Hand

Hobbysnickare
    Någon radiator ska ni väl inte behålla?

13. T-dog
    Medlem · 172 inlägg

T-dog

Medlem
    Har du övervägt att återställa badrummet till originallösning? Dvs med badkar under fönstret.

Jag har renoverat ett likande badrum i mitt hus som blivit ”sönderenoverat” under årens lopp. Blev hur bra som helst att ta tillbaka badkar under fönstret. Ibland har de som byggt huset tänkt rätt ☺️

14. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Nej, tanken är att gjuta in golvvärme.

Men det blir nog lite pilligt med tanke på att vi har ettrör-system

15. Thyselius

Thyselius

Hobbysnickare
    Nja vi är inga badare direkt, vi vill ha dusch. Badkar eller liknande får det bli i källaren där det finns mer utrymme

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.