Hej!
Vi ska utföra en väldigt basic renovation av våran tvättstuga/badrum i källaren.
Tanken är att kasta ut badkaret och installera en duschkabin och nytt handfat/blandare.

Jag vet var avstängningen för vatten in från gatan sitter, men det finns ingen avstängning vid blandare etc.

Hur ska jag göra? Stänga av vatten in och sen spola ut resten ur blandaren tills det inte kommer mer vatten?
Fungerar detta?

Tacksam för alla tips jag kan få.

BirgitS
Välkommen till forumet!

En rörmokare kan frysa ett rör så att det går att koppla bort och koppla in en ballofix som sen kan användas för avstängning.

Man kan göra på båda sätten. Stäng av inkommande och töm ur så mycket som möjligt. Eller frysa röret.

H hempularen skrev:
Man kan göra på båda sätten. Stäng av inkommande och töm ur så mycket som möjligt. Eller frysa röret.
Så om jag vill spara lite pengar så är det ett acceptabelt sätt att stänga och tömma? Det är ”okej” liksom?
Inget som kan gå fel med pannan om man stänger av i kommande ett tag?

T trlundqvist skrev:
Hej!
Vi ska utföra en väldigt basic renovation av våran tvättstuga/badrum i källaren.
Tanken är att kasta ut badkaret och installera en duschkabin och nytt handfat/blandare.

Jag vet var avstängningen för vatten in från gatan sitter, men det finns ingen avstängning vid blandare etc.

Hur ska jag göra? Stänga av vatten in och sen spola ut resten ur blandaren tills det inte kommer mer vatten?
Fungerar detta?

Tacksam för alla tips jag kan få.
Finns det inte en enda avstängning i huset, inte ens vid inkommande vatten i källaren? Har ni ingen vattenmätare? Leta vidare...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Finns det inte en enda avstängning i huset, inte ens vid inkommande vatten i källaren? Har ni ingen vattenmätare? Leta vidare...
Jo, för kallt vatten finns en avstängning.
Jag är nybliven med hus, så jag skrev här för att jag inte vet hur det fungerar med varmvattnet.

T trlundqvist skrev:
Jo, för kallt vatten finns en avstängning.
Jag är nybliven med hus, så jag skrev här för att jag inte vet hur det fungerar med varmvattnet.
Finns säkert en för varmt också, nära varmvattenberedaren?

Om du stänger av kallt vatten så stängs varmt vatten av också, det är ju kallt vatten som värms upp .

• Gilla
tank77
  • Laddar…
B Braksvenne skrev:
Om du stänger av kallt vatten så stängs varmt vatten av också, det är ju kallt vatten som värms upp .
Bra! Det var detta jag inte riktigt fattade Tack!

Precis, man stänger av inkommande vid vattenmätaren, sedan öppnar man kranarna överallt där det berörs, så rinner det inte ut så mycket vatten sedan. Man kan samtidigt passa på att sätta fler avstängningar så att det blir enklare nästa gång.

Anna_H Anna_H skrev:
Precis, man stänger av inkommande vid vattenmätaren, sedan öppnar man kranarna överallt där det berörs, så rinner det inte ut så mycket vatten sedan. Man kan samtidigt passa på att sätta fler avstängningar så att det blir enklare nästa gång.
Är poängen att man ska tömma varmvatten-tanken (så man borde sätta på alla kranar i hela huset?) eller bara där det berörs? (Källar-handfat/dusch i detta fall)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.