894 läst · 10 svar
894 läst
10 svar
Badrumsrenovering, ingen avstäningning varmvatten från gaspanna.
Hej!
Vi ska utföra en väldigt basic renovation av våran tvättstuga/badrum i källaren.
Tanken är att kasta ut badkaret och installera en duschkabin och nytt handfat/blandare.
Jag vet var avstängningen för vatten in från gatan sitter, men det finns ingen avstängning vid blandare etc.
Hur ska jag göra? Stänga av vatten in och sen spola ut resten ur blandaren tills det inte kommer mer vatten?
Fungerar detta?
Tacksam för alla tips jag kan få.
Vi ska utföra en väldigt basic renovation av våran tvättstuga/badrum i källaren.
Tanken är att kasta ut badkaret och installera en duschkabin och nytt handfat/blandare.
Jag vet var avstängningen för vatten in från gatan sitter, men det finns ingen avstängning vid blandare etc.
Hur ska jag göra? Stänga av vatten in och sen spola ut resten ur blandaren tills det inte kommer mer vatten?
Fungerar detta?
Moderator
· Stockholm
· 52 070 inlägg
Man kan göra på båda sätten. Stäng av inkommande och töm ur så mycket som möjligt. Eller frysa röret.
Finns det inte en enda avstängning i huset, inte ens vid inkommande vatten i källaren? Har ni ingen vattenmätare? Leta vidare...T trlundqvist skrev:Hej!
Fungerar detta?
Om du stänger av kallt vatten så stängs varmt vatten av också, det är ju kallt vatten som värms upp .
Precis, man stänger av inkommande vid vattenmätaren, sedan öppnar man kranarna överallt där det berörs, så rinner det inte ut så mycket vatten sedan. Man kan samtidigt passa på att sätta fler avstängningar så att det blir enklare nästa gång.
Är poängen att man ska tömma varmvatten-tanken (så man borde sätta på alla kranar i hela huset?) eller bara där det berörs? (Källar-handfat/dusch i detta fall)Anna_H skrev:
Liknande trådar
-
Annat boende under badrumsrenoveringen
Badrum -
Ett år efter badrumsrenoveringen - golvvärmen funkar fortfarande inte
Artikelkommentarer -
Hantverkaren åtgärdar inte felen i badrumsrenoveringen.
Juridik -
Överreagerar jag mitt missnöje i badrumsrenoveringen?
Badrum -
30 000 kronor i ersättning för fel i badrumsrenoveringen
Artikelkommentarer