Vi bor i ett hus från 1912 och det är dags att renovera badrummet som vi tror är från någon gång på 1980-talet?
Tidigare kattvind där jag nu har hittat pärlspont under gipsskivor (?) Själva renoveringen kommer att ske av professionella hantverkare, vi ska bara riva.

Går pärlsponten att bevara? Givetvis inte där själva tvagandet kommer att ske, utan i resten av badrummet? De rekommenderade inte kakel med tanke på att huset är så pass gammalt och "rör" sig så tanken var våtrumsmatta. Blir ju svårt att fuktspärra under med är det möjligt att försegla framsidan?

Efter en vägg var riven hittade jag en del av kattvinden som var igensatt och fylld med "isolering" papper och träflis. Är detta något som normalt har gjorts tidigare under åren, tycker att det ser ytterst märkligt ut (se bild)?

• Öppen låda med träspån och pappersfyllning, oorganiserad, något rörigt innehåll, förvaring eller packmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett badrum med toalett, handfat, dusch, fönster, radiator, och tapet med stjärnor.
    Skapa konto
  • Toalett vid trasig trätrappa, oavslutat byggprojekt, rörigt, renovering behövs, inomhusmiljö.
    Skapa konto
Den gamla pärlsponten (som syns mest utanför badrummet?) är nog svårt att använda. Däremot går det bra att sätta ett målat tätskikt (enligt MVK) och sen sätta pärlspont på väggarna på plywood-remsor som skruvas och limmas. Dvs du får pärlsponten som en inredningsdetalj. Så gjorde jag i mitt badrum med gott resultat!

• Gilla
Shalla8008
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.