2 253 läst ·
17 svar
2k läst
17 svar
Badrumsoffert - delvis fast pris?
Sida 1 av 2
Jag har fått offerter på badrumsrenovering.
Den mest intressanta verkar dock inte ha ett helt fast pris. Det står ungefär såhär:
"Rördragning ingår med 17000 kr"
"Elarbeten ingår med 12000 kr inkl. moms"
I övrigt finns inga fler reservationer, utan det står ett pris för totalen i offerten.
Firman ifråga är BKR-medlem, är seriös och används av flera försäkringsbolag.
Är detta en vanlig skrivning?
Den mest intressanta verkar dock inte ha ett helt fast pris. Det står ungefär såhär:
"Rördragning ingår med 17000 kr"
"Elarbeten ingår med 12000 kr inkl. moms"
I övrigt finns inga fler reservationer, utan det står ett pris för totalen i offerten.
Firman ifråga är BKR-medlem, är seriös och används av flera försäkringsbolag.
Är detta en vanlig skrivning?
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Formuleringen är lite skum. Det kan ses som en förklarande uppdelning av vad som kostar.
Men det kan också ses som en kostnadsuppskattning för el o VVS. Dvs. att det ingår i det fasta priset så länge det inte blir dyrare än det uppgivna priset.
Men det kan också ses som en kostnadsuppskattning för el o VVS. Dvs. att det ingår i det fasta priset så länge det inte blir dyrare än det uppgivna priset.
Det är en dålig skrivning och du ska begära att den justeras.
"Vvs och rörarbeten utföres till ett fast pris om 17000kr"
Om priset är fast ska ordet "fast" användas för att beskriva detta, alla andra försök till att beskriva detta är knas.
Och slutligen, vänligen använd Hantverkaravtalet feån konsumentverket. Där finns allt med.
"Vvs och rörarbeten utföres till ett fast pris om 17000kr"
Om priset är fast ska ordet "fast" användas för att beskriva detta, alla andra försök till att beskriva detta är knas.
Och slutligen, vänligen använd Hantverkaravtalet feån konsumentverket. Där finns allt med.
Jag ser ärligt talat inte problemet, inte heller att priset inte skulle vara fast.
Byggaren har bara specificerat de områden han inte kommer att göra själv. Då visar han att el och rördragning INTE är något som tillkommer, utan att det ingår i totalsumman.
Byggaren har bara specificerat de områden han inte kommer att göra själv. Då visar han att el och rördragning INTE är något som tillkommer, utan att det ingår i totalsumman.
Det är ju byggaren som fixat offerter på el och rör. Om det inte kan hållas, är det ju byggarens problem. Står det en fast slutsumma, så är den som gäller. El och rör ingår ju i den summan.MathiasS skrev:
I annat fall hade byggaren skrivit att el och rör ingår INTE, men beräknas till 12 respektive 17000 kr.
För att vissa försäkringsaspekter skall gälla bör du även avtala Säker vatten (vvs). Elen är lag så där behövs ingen "avtalsformulering", men jag har tidigare varit med om att intygen kostat extra (de du behöver för vissa försäkringar). Tänk på det.
Om byggaren menar att totalpriset är fast ( vilket vi inte kan avgöra här eftersom vi inte ser hela offerten) är uppgifterna om pris för el och vvs onödiga. Skriver man in dom på detta sett ger det en juridisk möjlighet att frångå det eventuellt fasta priset vid en tvist.AG A skrev:
Om det någonstans står att totalpriset är fast och alla arbeten är specificerade har köparen en stark position i avtalet, men denna urholkas av att delmoment ges vad som kan tolkas som ett maxpris.
Slutsats: skriv om och skriv rätt.
Själva tanken med en offert är att få ett gällande pris. Givetvis är det inte helt klart förrän kontrakt är skrivet. En snickare/mattläggare är sällan elektriker och rörmokare också. Byggaren har troligtvis begärt offerter av elektriker och rörmokare. Priset för dessa står då byggaren för. Givetvis är priset för dessa ointressant, och kunde ha utelämnats. Men byggaren sitter i en svår sits om han inte menat att totalpriset för el och rör ingått. Utan enbart menat att han står för max 12 och 17000. Då skulle han skrivit en reservation i slutpriset.MathiasS skrev:Om byggaren menar att totalpriset är fast ( vilket vi inte kan avgöra här eftersom vi inte ser hela offerten) är uppgifterna om pris för el och vvs onödiga. Skriver man in dom på detta sett ger det en juridisk möjlighet att frångå det eventuellt fasta priset vid en tvist.
Om det någonstans står att totalpriset är fast och alla arbeten är specificerade har köparen en stark position i avtalet, men denna urholkas av att delmoment ges vad som kan tolkas som ett maxpris.
Slutsats: skriv om och skriv rätt.
Men nu gäller det också enbart en offert. Enbart byggaren är ansvarig för den. Köparen har inte godtagit eller skrivit under något. Är han osäker på offerten, så ber han att det ska klargöras i ett eventuellt kontrakt.
Moderator
· Stockholm
· 56 240 inlägg
Även i tydliga fastprisofferter är det vanligt med friskrivningar. Dessa kan vara väldigt tydliga och de kan vara väldight otydliga.
Jag håller med om att den mest uppenbara tolkningen av det som står om el o VVS (med reservation fr att vi inte sett resten av offereten. Är att detta står med som en (onödig) upplysning.
Men det går med lite "kreativitet" att tolka det som en friskrivning, att el o VVS ingår så länge de inte överskrider dessa belopp.
Det finns exempel på att avsevärt mindre otydliga uppgifter i ett fastprisavtal tolkas som en friskrivning, av byggaren när kostnaderna rusar iväg.
Jag håller med om att den mest uppenbara tolkningen av det som står om el o VVS (med reservation fr att vi inte sett resten av offereten. Är att detta står med som en (onödig) upplysning.
Men det går med lite "kreativitet" att tolka det som en friskrivning, att el o VVS ingår så länge de inte överskrider dessa belopp.
Det finns exempel på att avsevärt mindre otydliga uppgifter i ett fastprisavtal tolkas som en friskrivning, av byggaren när kostnaderna rusar iväg.
Det måste väl vara bäst för alla att lägga fram saker ärligt?
Jag tycker detta är jätteunderligt. Varför inte speca "rörliga" priser med xkr ink moms per timme? Jag skulle personligen dra öronen åt mig lite eftersom det känns som att Entreprenören medvetet försöker sig på en fuling.
Jag tycker detta är jätteunderligt. Varför inte speca "rörliga" priser med xkr ink moms per timme? Jag skulle personligen dra öronen åt mig lite eftersom det känns som att Entreprenören medvetet försöker sig på en fuling.
Vi kan ju även se så här på saken:
Byggaren hade istället skrivit ett kontrakt om att fixa badrummet till ett fast pris av xxxkr. Utan att alls nämna rördragning och elarbeten.
Då hade ju byggaren lagt de kostnader på sin slutsumma, och hävdat att det inte ingår i hans arbeten.
Det bästa hade givetvis varit om byggare enbart skrivit att el och rör ingår i slutsumman.
Nu gjorde byggaren en extra spec, och då menar många att han "medvetet försöker sig på en fuling", eller att han är oärlig.
Varför verkar "alla" tro det värsta om hantverkare på detta forum?
Byggaren hade istället skrivit ett kontrakt om att fixa badrummet till ett fast pris av xxxkr. Utan att alls nämna rördragning och elarbeten.
Då hade ju byggaren lagt de kostnader på sin slutsumma, och hävdat att det inte ingår i hans arbeten.
Det bästa hade givetvis varit om byggare enbart skrivit att el och rör ingår i slutsumman.
Nu gjorde byggaren en extra spec, och då menar många att han "medvetet försöker sig på en fuling", eller att han är oärlig.
Varför verkar "alla" tro det värsta om hantverkare på detta forum?