Hej!
Vi har nyligen flyttat in i ett självdragshus med en paxfläkt av äldre modell (230/231?) i badrummet på ovanvåningen. Fläkten går ut från innerväggen i duschutrymmet till en kanal som jag antar mynnar ut på taket.
Vad jag förstått är fläkten fuktstyrd och den sätter mycket riktigt igång vid en viss fuktighet. Däremot resulterar detta inte i någon sänkt luftfuktighet. När fläkten stått på i en timme efter dusch (med dörren stängd eller lite på glänt) är luftfuktigheten fortfarande densamma. För att få ner luftfuktigheten måste vi ha dörr eller fönster öppet (= släppa ut den fuktiga luften till övriga huset?). Glipor för luft att passera finns runt störrre delen av dörren (gammal dörr som inte sitter tätt mot dörrkarmen), och tilluftsventiler finns i två sovrum på samma våning.
Håller man en bit toapapper framför fläkten sugs det in mot fläkten, om än ganska svagt.

Några tips på vad som kan vara "fel"?

• Äldre modell av paxfläkt monterad på vägg i badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni gjort första åtgärden som är ta bort fläkten för att se om där är massa skit bakom?
Om inte så klickar ni åt sidan de två gråa plastbitarna och sedan drar rakt ut.
Brukar vara massa skit där bak. Är det ett äldre hus kan det till och med ligga tegelstenar där bak.

Är fläkten på hela tiden det är fuktigt?

Har ni mätt hur fuktigt det är eller menar ni att den inte stänger av sig för än ni har öppnat dörren?
Den modellen kan man ställa in förskjutning så att när den har startat ska den minst köra x min.

Har haft en sådan fläkt själv samt installerat många och kan bara säga att deras uppföljare pax Calima är rätt många gånger pålitligare så länge man inte sätter tids styrning i den pga om strömmen går så vet den inte tiden och då måste man koppla upp sig för att den ska fungera. Vet inte varför de inte satte batteribackup på den.

Redigerat:
TRJBerg
Hur vet ni vad luftfuktigheten är? Har ni mätt?

• Gilla
Williamsson
  • Laddar…
Skulle säga att glipor runt dörren inte är nog. Dessa fläktar måste ha god tillförsel på luft och orkar inte forcera luft genom glipor.

Eftersom pappret ni kollat med bara sugs in lite är det med största säkerhet stopp i ventilationsröret. Ta bort fläkten och rensa, hitta där det mynnar ut och rensa, rensa röret däremellan.

• Gilla
tappvattenledning och 1 till
  • Laddar…
ymmij12 ymmij12 skrev:
Har ni gjort första åtgärden som är ta bort fläkten för att se om där är massa skit bakom?
Om inte så klickar ni åt sidan de två gråa plastbitarna och sedan drar rakt ut.
Brukar vara massa skit där bak. Är det ett äldre hus kan det till och med ligga tegelstenar där bak.

Är fläkten på hela tiden det är fuktigt?

Har ni mätt hur fuktigt det är eller menar ni att den inte stänger av sig för än ni har öppnat dörren?
Den modellen kan man ställa in förskjutning så att när den har startat ska den minst köra x min.

Har haft en sådan fläkt själv samt installerat många och kan bara säga att deras uppföljare pax Calima är rätt många gånger pålitligare så länge man inte sätter tids styrning i den pga om strömmen går så vet den inte tiden och då måste man koppla upp sig för att den ska fungera. Vet inte varför de inte satte batteribackup på den.
Ska testa att kika bakom fläkten för att se om det sitter något i vägen i det man kan se av kanalen, tack för tips. Det är ett gammalt hus.

Vi köpte en hygrometer som visar fuktigheten. Efter dusch har luftfuktigheten varit någonstans mellan 70 och 80 %. Lämnar man då rummet med stängd dörr eller dörr på glänt och kommer tillbaka en timme senare står den kvar på samma värde, och fläkten går fortfarande. Lämnar man istället dörren på vid gavel sjunker luftfuktigheten till 45-50 %, men det borde inte vara fläktens förtjänst.

Ja jag skulle nog vara intresserad av att byta ut fläkten såsmåningom även om vi får den att fungera. Funkar Pax Calima i samma hål som paxmodellen vi har?

TRJBerg TRJBerg skrev:
Hur vet ni vad luftfuktigheten är? Har ni mätt?
Ja vi har mätt med hygrometer.

T topmount skrev:
Skulle säga att glipor runt dörren inte är nog. Dessa fläktar måste ha god tillförsel på luft och orkar inte forcera luft genom glipor.
Testade också att ha dörren lite på glänt så att mellanrummet mellan dörr och karm blev ännu större, men det gjorde ingen skillnad. Däremot om dörren är helt vidöppen ;)

tttomten TomasJor skrev:
Eftersom pappret ni kollat med bara sugs in lite är det med största säkerhet stopp i ventilationsröret. Ta bort fläkten och rensa, hitta där det mynnar ut och rensa, rensa röret däremellan.
Tycker detta låter rimligt. Ska undersöka!

• Gilla
tttomten
  • Laddar…
Att luftfuktigheten är hög en timma efter dusch är inte så konstigt mycke fukt som skall torka upp. Låter som du skulle tjäna på att köpa en som går och ställa på konstant lågvarv. Är fläkten kopplad till en plåt kanal? Kolla i såna fall så den är isolerad uppe på vinden så luften inte kyls ner på vägen.

T topmount skrev:
Att luftfuktigheten är hög en timma efter dusch är inte så konstigt mycke fukt som skall torka upp. Låter som du skulle tjäna på att köpa en som går och ställa på konstant lågvarv. Är fläkten kopplad till en plåt kanal? Kolla i såna fall så den är isolerad uppe på vinden så luften inte kyls ner på vägen.
Förvisso, men borde det inte sjunka åtminstone något på en timme? Känns inte rimligt att imman på spegel m.m. ska vara kvar efter så lång tid tycker jag. Kan testa imorgon hur det blir efter längre tid än så.

Jag vet faktiskt inte hur det är med kanalen och eventuell isolering, ska höra om förra ägaren vet. Tack för tips.

Redigerat:
T tappvattenledning skrev:
Ja jag skulle nog vara intresserad av att byta ut fläkten såsmåningom även om vi får den att fungera. Funkar Pax Calima i samma hål som paxmodellen vi har?
Det är samma storlek på hålet. Har byta ut många av de gamla till Calima. Där kan du även ställa in konstant drag om man nu vill ha det. Har det på min Calima i tvättstugan. Sen i badrummet kör den bara fukt. Calima kan också skicka ut mer luft än vad de gamla modellen gör.

• Gilla
tappvattenledning
  • Laddar…
T tappvattenledning skrev:
Förvisso, men borde det inte sjunka åtminstone något på en timme? Känns inte rimligt att imman på spegel m.m. ska vara kvar efter så lång tid tycker jag. Kan testa imorgon hur det blir efter längre tid än så.

Jag vet faktiskt inte hur det är med kanalen och eventuell isolering, ska höra om förra ägaren vet. Tack för tips.
Absolut ska det vara torrt efter en timme.
Har också en 231 och det tar inte lång tid alls att bli immfritt på spegeln, några minuter max.
Ställ gärna dörren lite på glänt så du får ordentligt tillflöde på luft. Och kolla kanalen!

• Gilla
tappvattenledning
  • Laddar…
U
Loggar också fuktighet. Tror att frånluftsdonet i badrummet är justerat på 15l/s. Där sjunker luftfuktigheten typ 20 enheter en timme efter att den peakat. Normaliseras helt (jämför med genomsnittet i huset) på kanske ytterligare en timme. Jag, som helt är amatör på området, skulle tro att felet är på frånluftssidan. Om man öppnar dörren sprider man ju också ut den fuktiga luften i resten av huset, så förklarar ju också varför imman försvinner.

• Gilla
tappvattenledning
  • Laddar…
Det har väl flyttat in kajor i ventilationspipan från badrummet. Dom är duktiga på att täta till en frånluftskanal. Envetna rackare. Jag la hönsnät över min skorsten, men tog inte lång tid innan dom ”gnagt av” trådarna i nätet och flyttat in på nytt. Nu bor dom i en gammal rökkanal, från en gammal tvättgryta som funnits i källaren, sist jag kollade för några år sedan. Så där kan dom få bo kvar, dom måste ju få bo någon stans. Tidigare bodde dom i ventilationskanalen från köket.

• Gilla
tappvattenledning och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.