Hej,
Jag har köpt en badrumsfläkt från Biltema artklnr: 87-398 med fuktsensor och timer, jag skulle vilja koppla den direkt på en egen grupp utan någon brytare emellan. Min tanke var att den skulle sköta sig själv, slå till när det blir fuktigt och sen stanna.
Men när jag kopplat den enligt min bild går den konstant. Tänker jag fel? eller är det ens möjligt att få den typen av funktion jag är ute efter med den fläkten?

• Elektriskt kopplingsschema för en badrumsfläkt med fuktsensor och timer, med felaktig inkoppling markerad med ett rött kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Har du fas på bara L eller på både L och LT?

Enligt manualen är LT för drift via timer, när LT görs strömlös går den på inställd eftergångstid.

Hmm, hade fas på både L och LT, men om jag gör LT strömlös, kommer den starta då när luftfuktigheten når inställt värde och gå på inställd eftergångstid? Tolkar jag dig rätt?

Var egentligen ute efter att den skulle starta själv när luftfuktigheten når inställt värde och sen stanna när den sjunkit till under gränsvärdet, men det är kanske omöjligt?

Har fläkten fuktsensor så borde väl fuktsensorn fungera....

Jag har köpt en nästan likadant fläkt utan fukt sensor Biltema art: 87-397

Frånluftsfläkt... går bara koppla på två olika sett. Jag har testat båda o fläkten går konstant even om jag stänger av belysningen i badrummet.

Jag har vanlig enpolig strömbrytare till belysningen.

Vad är det som är fel? Ska den gå hela tiden? :(

• Nästan monterad takventilator utan fuktsensor på kaklad vägg, med synliga kopplingar och kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är bra att den går hela tiden.

Nej det är ingen idé att den ska gå 24/7 så tyst är den inte o tar onödigt ström.
Jag bytte in det till en med fukt sensor, fungerar prima.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.