Badrumsfläkt X-MART

6k läst  9 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Vem säljer dessa - helst via nätet. Jag såg en på en utställning men nu hittar jag inte de som sålde den.

2. A
    Medlem Nivå 7

Re: Badrumsfläkt X-MART

Googlar man på x-mart och fläkt så blir det bara en ynka träff, och man måste kolla den cachade versionen.

Det verkar finnas minst ett företag i sverige som säljer fläkten, Emcontrol System AB, jag klipper in texten jag hittade:

"Företag: Emcontrol System AB
    Telefon:
    035-22 02 80

Emcontrol är importör och generalagent för CATA badrums- och kanal-fläktar. CATA är en spansk tillverkare av ventilation med över 50 års erfarenhet vilket gör att det finns ett gediget kunnande. Idag Europas största tillverkare av badrumsfläktar.

I sortimentet finns totalt över 100 olika modeller varav c:a 25 modeller lagerhålls i Sverige. Senaste tillskottet är X-Mart serien som bl.a. finns med front av borstad aluminium, En fläkt i modern och stilfull design.

Samtliga badrumsfläktar går att utöver standardmodell få med timerfunktion och timer/fuktstyrning. Ett brett sortiment som ger ett stort urval."

/ama

3. E
    Medlem Nivå 3

Någon mer än jag som har en sådan X-Mart i borstad alu? Jag tycker den vibrerar och väsnas helt sjukt mycket.... kanske fel på mitt exemplar?

:surprised:

Enligt den här sidan så skall den ge 39db ljudnivå, vilket är lägre än tom. PAX 200 serien! Jag tycker min låter väldigt mycket och väggen nästan vibrerar!
    http://webshop.nesa.dk/projects/nesa/shop/cmsdoc.nsf/content/nesp62pk34?opendocument

4. S
    Medlem Nivå 3

Shit. Det får jag inte hoppas. Jag har fått tag i en på Lindströms i Malmö och har precis monterat den men inte kopplat på elen ännu. Jag hör av mig när den är inkopplad !

5. E
    Medlem Nivå 3

sigpl, Jag tror jag måste gjort något fel. 39db är inte mycket och min låter o vibrerar som fasen. Hör av dig hur din låter. Kanske är något trasigt i min fläkt.

Fattar inte vad man kan göra fel annars. Ett 100mm hål i väggen, rör och tjong dit med fläkten borde ju inte kunna ställa till med så mycket :-?

Jag handlar mina x-mart hos Bäcklunds här i Sundsvall, finns på lager och jag köper de med fukt och tidsstyrning och kallras-lameller.

6. S
    Medlem Nivå 3

Särskilt tyst var den ju dessvärre inte. Kanske låter det mer i mina öron bara för att jag nu lyssnar. Frugan säger att den inte låter mer än vilken annan badrumsfläkt som helst. Så jag vet inte vad jag ska säga dig !

7. E
    Medlem Nivå 3

måste vara någonting fel på min eller så har jag monterat den knasigt så jag får resonans i väggen för man hör den på övervåningen i rummet ovanför. Mycket. :-|

8. J
    Medlem Nivå 5

Vi sålde sådana där jag jobbar (elfirma), det slutade med att vi fick köra och byta nästan alla till pax istället pga ljudet.

9. E
    Medlem Nivå 3

jojje, var det fel på många eller låter alla mycket?

10. J
    Medlem Nivå 5

Jepp det var ljudnivån som spökade mest! Väldigt snygg design, men kvallitén var usel.

Hej där! :love: Det verkar som du gillar diskussionen i forumet. Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor och få tillgång till massor av bra funktioner.