Byggahus.se
Badrumsrenoveringen är äntligen klar, och det blev ganska direkt uppenbart att självdraget inte duger till när man duschat - det är inte bara imma på fönstrena, det nästan rinner om dem...

Så en fläkt måste alltså till, och lucky for me så finns ett ventilationshål i taket, precis ovanför duschutrymmet. Detta går via vinden till skorstenen och ut. Perfekt att sätta en fläkt i. Men då uppstår två frågor:

1. Kanalen är 150 mm. Varenda fläkt jag tittat på (Pax, Myson, m fl) har haft måtten 100 mm. Är det i sin ordning, eller behöver jag nån speciell bautabred fläkt för min kanal?

2. Hur gör man med elen? Eftersom det är självdrag nu, så finns förstås inga tåtar framdragna. Ska jag göra upp ett hål vid sidan om kanalen som går rätt upp på vinden (där det finns el) eller bör jag försöka dra kabeln till andra sidan av badrumsväggen där det finns en kopplingsdosa bara ett par decimeter från där badrummet slutar. Vill ogärna dra kabel på insidan av badrummet.

• Gilla
richard5
  • Laddar…
Personligen så hade jag tyckt att den snyggaste lösningen vore en tåt ut på vinden... jag har haft precis samma huvudbry som du i mitt badrum, men med skillnaden att jag inte har el på vinden eller en dosa i badrummet, utan det blev en inkoppling i strömbrytaren för ljuset i badrummet.

Och jag glömde: Vi har också skillnaden i storlek mellan fläkten (en Myson) 100mm och röret som går ut 150mm, men vi satte en täckbricka mellan som hade ett hål som fläkten passade i.

Hej

Jag skulle aldrig sätta en fläkt i en kanal.Risken är att du trycker på med så mycket luft från duschen´s frånluftskanal att det studsar i frånluftshuven och far ner i någon annan pipa med resultat att fuktig luft far in i utrymmen du inte vill ha den i. Det jag skulle göra är att sätta en "riktig" fläkt i befinlig frånluftshuv alternativt installera en ny frånluftshuv och koppla duschrummet till den.

Ja, det är kanske något man måste ta hänsyn till, i mitt fall så har badrummet en egen pipa ut genom taket så där torde det inte vara något problem. Den andra toaletten delar iofs huv med köket ( vi har en fläkt där med ) men å andra sidan så är det inte någon fukt att tala om som ventileras ut där utan vi har den mest för att öka på ventilationen i huset.. ( och ja, en och annan arom från toabesöken också kanske...)...

Ok ja då är det kanske inte så stort problem.Vi hade köksfläkten och frånluften från källaren i samma huv.Gissa vad som hände när man körde spisfläkten och stekte bacon samtidigt.Det luktade stekt bacon i hela källaren.Numera sitter fläkten i en egen huv..Detta trots att vi har mekanisk frånluft sittandes i huven.Köksfläkten tryckte helt enkelt på med för mycket luft och huven kunde inte evakuera tillräckligt fort med resultatet att överskottet åkte ner i källarpipan. Kolla om frånluften på toan förvandlas till tillluft när du kör köksfläkten...
Fredrik

Nu hänger jag inte med - först säger du att du aldrig skulle sätta en fläkt i en kanal. Sen säger du att du skulle sätta en "riktig" fläkt i befintlig frånluftshuv.

Vad menar du med "riktig" fläkt, samt "frånluftshuv"?

I mitt fall så har skorstenen nio kanaler. Badrummet är en av dessa. Den går inte ihop med någon annan ventilation i huset. Så det jag är ute efter är att sätta en riktig badrumsfläkt, t ex Pax eller Myson i den kanalen. Risken att den fuktiga luften skulle ta sig ca fyra meter utmed vinden, tre meter upp genom skorsten och sen ned igen genom någon av de andra kanalerna måste väl anses som obefintlig? Eller har jag missförstått nåt?

Hej
Precis det var det som hände för oss.Spisfläkten tryckte luften upp i skorstenen och sen ner i en annan kanal i samma skorsten.Luften studsade i "taket" på skorsten. Det jag menade med "riktig" är en sådan fläkt man sätter uppepå skorstenen och inte en pax eller liknande. Genom att sätta den på taket får du som bonus bättre ventilation i övriga huset.Kolla på mekanisk frånluft så förstår du var jag menar.
Fredrik

P.S Frånluftshuv=skorsten för frånluft D.S

Ah, istället för en badrumsfläkt förespråkar du en takfläkt monterad på skorstenen?

Har inte hunnit läsa på så jättemycket om det men...

...jag har nio hål i skorstenen, varav ett är köksfläktens imkanal. Kan jag verkligen sätta en enda takfläkt för övriga åtta hål? Eller menar du att takfläkten enbart ska täcka badrummets kanal? Vad är isf vitsen med att flytta fläkten dryga sju meter? Visst, jag slipper "bullret" från motorn, men måste samtidigt ha en kraftigare fläkt som ska orka suga upp luft sju meter bort. Och hygrostat är väl inte att tänka på längre, fläkten kommer att gå konstant, oavsett om det är fuktigt i badrummet eller inte?

Viktigt är att skilja på en murad skorsten med flera kanaler och en ventilationshuv med flera kanaler.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.