Byggahus.se

Badrumsfläkt, självdragsventil genom eternitrör

1. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 16
    Jag hade nog bara satt typ en sådan här med stosen upp i eternitkanalen och limtätat den mot eterniten.
    Sen placerat fläktens stos in i denna så luften leds upp i eternitkanalen.
    Det lilla som eventuellt kan läcka i eternitens eventuella skarvar är mikroskopisk då den varma luften stiger uppåt och ut.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-05-16 kl. 09.54.00.png

2. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Det var en alldeles utmärkt lösning.

3. Paul-Staffanstorp
    Medlem · Nivå 16
    Tack :D

Det viktiga är att man limtätar den mot eternitens nedan/under-kant så man inte bara sätter den mot innertaket i badrummet typ, för då går ju den fuktiga luften in i bjälklaget. ;)

• Laddar…
  4. B
    Medlem Nivå 10
    Big point där. Så bort med nuvarande öh.. stos (?) och ventiltalrik och dit med ny stos och lämplig fläkt?

Lär ju vara något utrymme mellan eternitrörets utsida och vinden eftersom jag kan se hela kanten på röret. Är iofs svårt att se när gamla stosen sitter kvar.
    Antar att det är det du menar med bjälklaget?

Har du något tips på lämligt lim man kan ta till ändamålet?

Ska införskaffa silikonfog till spaltventiler i fönstren så man kanske kan slå två flugor i en flugsmälla? :)

En tanke som slog mig också, om jag skulle vilja montera bort röret och stosen i framtiden, vore det inte bta med en fog som inte sliter loss eternitpartiklar? Eller kanske är ett önsketänkande? Haha.

5. Bästa svaret

Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Inget önsketänkande, utan ett onödigt tänkande. Gör som Paul skriver, så blir det bra.

Man skall inte joxa till det.

Staffan

• Laddar…
  6. B
    Medlem Nivå 10
    Det är sant. Man blir lite för överambitiös ibland..

7. B
    Medlem Nivå 10
    Fast jag känner mig fortfarande lite osäker på vad man bör limtäta med. Badrumssilikon är det enda jag tycker känns vettigt.

8. Staffan2000
    Banned by Bo · Nivå 17
    Tag det då.

• Laddar…