Byggahus.se

Badrumsfläkt, självdragsventil genom eternitrör

1. B
    Medlem · 381 inlägg

bradgard

Medlem
    Halloj,
    Vi har tänkt köpa en fuktstyrd badrumsfläkt då vi kunnat påvisa mögel på vissa ställen i badrummet. Nu sitter en självdragsventil i taket med ventilkåpa (regleras genom att skruva i eller ut "hatten") och 14 cm öppning. Ovanför sitter ett 15 x 15 cm stort eternit"rör" (fyrkantigt), uppskattningsvis 1-1,5 meter långt, som fortsätter upp i separat skorsten. Isolerat på vindsplan.

De fläktar vi tittat på har dimension på 10 cm, och vi tänkte ansluta den till ett spirorör eller dylikt med samma dimension.

Frågan är då, ska man låta trä spiroröret genom eternitröret? Hur bör man då isolera detta för att undvika eventuella fuktskador på vinden eller i anslutning till ventilationen?

Eller ska man montera bort eternitröret och därefter montera dit spiroröret? Är det något man törs ge sig på själv eller bör man anlita någon saneringsfirma?

Borde ju gå att ta ner den genom badrumstaket möjligen tänker jag...

2. Jonatan79
    Hobbysnickare · Stockholm · 8 059 inlägg

Jonatan79

Hobbysnickare
    Går röret rakt upp genom yttertaket ? Om det sitter fast hårt kan ni låta det vara. Det är ingen fara sålänge man inte borrar i det och frigör partiklarna.

3. B
    Medlem · 381 inlägg

bradgard

Medlem
    Svårt att säga hur långt upp det går. Det syns på vinden i varje fall, men är lite försiktig med att pilla på det eller föra upp nån måttstock och mäta... Antar att man borrat hål för röret men hur man satt fast eländet är bortom min förståelse.

Ska se om jag lyckas ta en bild upp i röret.

4. S
    Medlem · 313 inlägg

SvanteC

Medlem
    Tänk på att eternitkanaler i skarvarna inte är helt täta. Därmed är det risk att fuktig luft tränger ut i skarvarna

5. Staffan2000
    Banned by Bo · 8 001 inlägg

Staffan2000

Banned by Bo
    Eternitrör är inga monster som anfaller så fort du närmar dig. Så pilla på du. Problemet som kan förekomma är att skarvarna inte är täta. Så när du monterar en tryckande fläkt kan fuktig luft läcka ut genom dom. Men verkar det tätt och bra kan du tillverka en distansplatta så att din nya fläkt passar i det större hålet.
    Är Eternitrörskarvarna otäta kan du montera isär dem och trycka ihop dom igen med tätmassa (silikon?) i muffarna. Nu sitter det troligtvis en garntätning. Alternativt, tag bort allihop och ersätt med Spirorör.

Staffan

6. B
    Medlem · 381 inlägg

bradgard

Medlem
    Nu var det svårt att avgöra var röret slutar, men fick det till ungefär 120 cm långt, varav 150 cm upp till plåtkåpan som går ovanför taket (typ plåtskorsten).

Kunde inte avgöra var i hela friden röret sitter fast i dock. Tvivlar på att man låter tyngden vila på den ventil som sitter fastspikad där nu.

7. Staffan2000

Staffan2000

Banned by Bo
    Det ser ju jättebra ut. Bara rakt upp och max en skarv.

8. B
    Medlem · 381 inlägg

bradgard

Medlem
    Helst vill jag nog ta bort rubbet. Fast förstår inte varför inte detta gjordes i samband med tidigare takbyte. Lär ju endera såga upp nere och trä ut rören eller klättra upp på taket och lyfta ur dem.

Synd man inte ser hur han har fästat dem. Är de spikade känns det lite risky att börja lossa allt liksom

9. R
    Medlem · Stockholm · 28 inlägg

rusta

Medlem
    Kan tänka mig att man kanske kan täcka röret med byggplast noga på undersidan, i huset, sedan hyra en klassad dammsugare och skapa ett undertryck ifrån ovansidan medans man meckar loss det om du ska försöka själv. Rätt bra drag i dom maskinerna.

Alternativt är att kolla vad det kostar att ta in firma, en viss slant är det värt för att slippa chansa, jag hade definitivt tagit bort den utan tvekan.

10. Isakare
    Medlem · Stockholm · 3 067 inlägg

Isakare

Medlem
    Gissar att det sitter hundra tusentals paxfläktar på eternitrör dragna som ditt. Så sätt dit en fläkt som kan ha grunddrag, så kommer det bli hur bra som helst.

11. B
    Medlem · 381 inlägg

bradgard

Medlem
    Såg nu senast vad som ser ut som gammal fuktskada runt just träöppningen i taket där ventilationen går upp. Om det var anledningen till takbytet, eller om det tillkommit därefter, törs jag inte svara på.

Isoleringen är i varje fall inte fuktig, det enda som känns är att det är skapligt kallt där.

Sen tycker jag konstruktionen ser förjävligt ful ut, ursäkta franskan. Jag vet inte om stenull inlindad med wellpapp och ståltråd är någon särskilt fackmannamässig gjord lösning... Å andra sidan är det mycket som hempulats i den här kåken. Sen träramen täcker ju inte in allt heller. Finns ju en å annan glipa. Vet inte var tanken fanns. Eller så revs en del bort när fukten upptäcktes.

12. T
    Medlem · 1 891 inlägg

tergo

Medlem
    ta en blyerts och rita runt fuktfläkarna så kan du kolla längre fram i tiden om det fortfarande är en läcka där

13. Staffan2000

Staffan2000

Banned by Bo

Det är en alldeles utmärkt lösning. Det finns en isolering med wellpapp och kycklingnät färdig att köpa på rulle. Din fungerar på samma sätt.

Man skall inte reparera det som inte är trasigt!

Staffan

14. Paul-Staffanstorp
    Renoverare · Skåne · 7 320 inlägg

Paul-Staffanstorp

Renoverare

Kan verkligen bara hålla med dig...

Svenssons har fått för sig att det är fullständigt livsfarligt att ens röra vid eternit och så är ju knappast fallet. ;):crysmile:

15. B
    Medlem · 381 inlägg

bradgard

Medlem
    Haha, ja du ser. Jag hör väl till de som suger åt mig sånt som Svenssons säger. Sen har jag ett gäng svärföräldrar och släkt som säger det ena å de andra... Man blir lite förvirrad.

En tanke hade ju varit att trä ett spirorör genom eternitröret, men jag är lite osäker på om det kan bli något tjall med tanke på kondens och sånt på rörets utsida.

Ett spirorör borde väl finnas i 10 cm diam, och eternitröret är 14 x 14 invändigt. Kanske trä på en sån där isoleringsstrumpa?

Är ju lite knöligt att komma åt skorstenen på taket då det inte finns något annat än takpannorna att stå på. Skylift är ju en idé men kostsamt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.