2 155 läst · 1 svar
2k läst
1 svar
Badrumsfläkt på murstock?
Jag har en gammal 1 1/2 plans kåk som jag har monterat fresh ventiler i allt eftersom rummen blir renoverade, på övervåningen så är det trapphus med en liten hall som leder till 3 sovrum.
Dessa 3 sovrum har fått varsin fresh ventil, dock så finns det ingen frånluft så dom funkar naturligtvis som frånluftsventiler nu..
På nämda lilla hall så har jag murstocken synlig, så en enkel och billig lösning hade varit å ta upp ett hål och montera en "badrumsfläkt"
Får man sätta en sådan direkt på murstocken??
Skorstenen har 3 kanaler, på ena sidan är rök-kanalen med insattsrör, mitten är till köksfläkten och den 3e som jag har tänkt använda är ej i bruk
Jag eldar med ved så murstocken blir ju lite varm på den sidan rök-kanalen går, men knappt något alls vid den oanvända kanalen.
Tacksam för svar
Dessa 3 sovrum har fått varsin fresh ventil, dock så finns det ingen frånluft så dom funkar naturligtvis som frånluftsventiler nu..
På nämda lilla hall så har jag murstocken synlig, så en enkel och billig lösning hade varit å ta upp ett hål och montera en "badrumsfläkt"
Får man sätta en sådan direkt på murstocken??
Skorstenen har 3 kanaler, på ena sidan är rök-kanalen med insattsrör, mitten är till köksfläkten och den 3e som jag har tänkt använda är ej i bruk
Jag eldar med ved så murstocken blir ju lite varm på den sidan rök-kanalen går, men knappt något alls vid den oanvända kanalen.
Tacksam för svar
Produkter som diskuteras: "Badrumsfläkt"
Badrumsfläktar
Bra ventilation behövs i badrum och våtrum för att slippa fuktskador, mögel och kallras. Badrumsfläktar drar effektivt ut den fuktiga och förbrukade luften ur ditt hem och håller husets våtutrymmen friska och fräscha.
Läs mer
Det måste nödvändigtvis inte suga ut luft på övervåningen bara för detta. Det är det totala undertrycket i huset som skall se till att freshventilerna fungerar som luftintag istället för tvärtom.Detta är svårt att få till utan att överventilera. På nedervåningen tar sig luften in betydligt lättare pga det större undertrycket därnere vilket gör att friskluftsventilerna där släpper in för mycket luft och det blir inget undertryck kvar för att friskluftsventilerna på övervåningen skall kunna fungera riktigt.