Badrumsfirma i konkurs, vad göra?

12k läst  60 svar

1. D
    Medlem Nivå 2
    För ca 2 år sedan renoverade vi vårt badrum. Firman (enskild) hade alla dokument och var ansluten till BKR. Har fått alla kvalitetsdokumentet efter renoveringen. Allt frid och fröjd.
    Nu två år senare visar det sig att klinkersen ca 80% har lossnat. Har detta bekräftat av en besiktningsman. Har gav mig rådet att kontakta firman. Har pratat med honom och han vill absolut åtgärda felet. Dock så säger han att han ej får utföra några arbeten då han är satt i personlig konkurs. ( enlig honom sagt av konkursförvaltaren) vad skall jag göra. Imorgon tänkte jag prata med mitt försäkringsbolag. Min besiktningsman säger att han har 10 års garanti och att eftersom det är en /var en enskild firma så är han personligt ansvarig att det blir åtgärdat. Stämmer detta? Känns inte kul att jaga honom i ca 8 år för att åtgärda golvet.
    Då det känns som att han aldrig kan åtgärda det eftersom han saknar kapital!

Känns hopplöst....

2. T
    Medlem · Nivå 12
    Glöm det. Det slinker ur händerna.

3. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Ta det via ditt försäkringsbolag. De (eller du) kan kolla om han verkligen är i konkurs och fundera ut bästa vägen framåt. Ev kan han haft en byggfelsförsäkring som kan betala, annars blir det till att jaga honom personligen. Det skulle jag avråda från. Oavsett garantier mm så är det att sparka på någon som ligger, det skulle åtminstone inte jag vilja göra.

4. D
    Medlem Nivå 2

Ja det får bli den vägen till att börja med. Nej jaga är inte min mening då jag själv driver företag. Vet att hans företag gått omkull.
    Ja jag är bara rädd att mitt försäkringsbolag kommer att hänvisa tillbaka till honom och då är man i ett moment 22. Han hade försäkring i sitt bolag. Men man kan ju aldrig vara säker. Och en personlig konkurs är ju lika med 0 kr på kontot.

5. tommib
    Självbyggare · Nivå 14
    Om han hade försäkring så är väl det första instansen. Enklaste sättet att hantera det är troligen via ditt försäkringsbolag. Jag misstänker att du, liksom jag, betalar rätt mycket pengar till dem årligen. Låt dem jobba lite för det.

Personlig konkurs suger. Det är tråkigt och anledningen till att jag skulle dra mig för att anlita en enskild firma (även om det egentligen är säkrare för mig).

hempularen gillar
  6. K
    Medlem · Nivå 4
    Tråkig situation minst sagt!

En enkel väg brukar vara att gå genom ditt egna försäkringsbolag (hemförsäkringen), som tommib skriver ovan, men risken är att den inte täcker rena byggfel.

Det är tråkigt att gå efter någon i PK, men om han själv vill avhjälpa felen borde det inte vara ett problem för honom att göra, att han inte får ta på sig helt nya jobb kan jag däremot förstå. (men arbetet blir då förmodligen inte försäkrat eftersom han är i PK, så det kanske ska undvikas oavsett)

Oavsett kan det vara en god ide att i alla fall skicka en officiell reklamation, om du tar in en annan firma att åtgärda problemen. Om han i framtiden kommer på fötter (och får igång en ny framgångsrik verksamhet eller kommer på grön kvist på annat vis) så kan du då få ersättning för åtgärderna.

Du kanske ska ta in juridisk hjälp? Många advokater har en gratis konsultationstimme där du kan få hjälp att bedöma ditt fall och om det är värt att gå vidare, det är inte bindande och det kostar dig bara en 45 minuter av din tid.

7. H
    Moderator · Nivå 25
    OM han hade företagsförsäkring (som alltid innehåller en ansvarsförsäkring) när jobbet utfördes, så gäller den försäkringen nu också, oavsett om han slutat betala för den under tiden. Så det är sannolikt en bra väg att försöka.

Nu är det ju lite sent, men det är en bra princip att begära kopia på företagets ansvarsförsäkring innan man låter dem utföra något. Har dom ett försäkringsbevis att visa så är det bra att ha en kopia just i lägen som det här. Har de ingen försäkring så skall man inte ens överväga att anlita firman. Det finns ingen seriös hantverkare som är oförsäkrad.

De riktigt oseriösa firmorna visar då ett förfalskat försäkringsbevis, så det kan vara bra att kontrollera med förs. bolaget.

Räknenisse gillar
  8. K
    Medlem Nivå 7
    Att han är satt i personlig konkurs hindrar väl inte honom att göra arbetet för att rätta till det? Han ska ju ändå inte ha betalt för det. Sen behövs det ju lite material med, men det kan kanske TS köpa in själv. Som en tänkbar väg om det nu inte går att lösa på försäkringsvägen.
    Det finns väl onekligen en risk att en annan firma som skall åtgärda det säjer att allting måste göras om då de inte kan stå för några garantier annars?

9. K
    Medlem · Nivå 4
    Å andra sidan: vill man att någon som satt klinker där 80% lossnat inom två år ska ge sig på badrummet igen?

10. D
    Medlem Nivå 2
    Uppdatering

Nu har pratat med kronofogden och fått det bekräftat personlig konkurs och fått namn och nummer till konkursförvaltaren.
    Mailet och frågat vad som gäller angående garanti, och hur han tycker att detta skall lösas.
    Kontaktade mitt försäkringsbolag där de nu kommer att skicka en besiktningsman för att titta på skadan. Självrisk 10% på totala kostnaden och om golvet är sönder så får jag ta den kostnaden med, medan försäkringsbolaget står för väggar och takkostnaden. Så ja, det kan dra iväg i kostnad om försäkringsbolaget tar skadan.
    Sedan ringde hantverkaren mig och ville verkligen ordna upp detta på bästa vis. Han hade olika förslag men ville ha två veckor på sig då det skall bli tingsrättförhandlingar för honom. Så tills dess kan/får han ej göra något.

Så summa sumarum...

Jag får vänta och se vad mitt försäkringsbolag säger, se hur konkursförvaltaren ställer sig, samt se vad byggfirman vill lösa detta.

Jag får återkomma....

kalle55 gillar
  11. C
    Medlem Nivå 5
    Med andra ord är garantier inte värda ett skvatt när de kommer från bolag som inte är i Skanskas storlek. Och OM det är ett bolag i Skanskas storlek så kör de över konsumenterna med bulldozers i form av en armé av advokater som med enkelhet dribblar bort de jurister vi dödliga har råd med (se enstegstätade fasader-fallen). Det är alltså lika bra att antingen göra arbetet själv eller betala svart för det.

Notera att detta inte är kritik mot dig (ts) eller andra öht. Det är endast en summering.

12. D
    Medlem Nivå 2

Ja, det är väl sammanfattat vad jag känner nu. De där papperna med kvalitetsdokumentet, säker vatten mm känns som totalt värdelösa. Mitt försäkringsbolag var inte intresserade av dem då de gör en egen bedömning, så återstår att se vad de säger. Det positiva var att de skickade ut honom snabbt, en dag efter mitt samtal med dem.

13. C
    Medlem Nivå 5
    Jag lider med dig. Verkligen. Jag hoppas att allting löser sig på bästa sätt ur ditt/ert perspektiv. Dock tror jag att du gör kostnadseffektivast i att om det inte löses mer eller mindre gratis iom garantin, så gör det själv. Det är varken svårt eller jobbigt.

hempularen gillar
  14. D
    Medlem Nivå 2
    Ja jag har haft det i åtanke, enligt tidigare besiktning som vi gjort menade den besiktningsmannen att golvet måste så klart göras om, dvs bort med klinker och att sedan nytt tätskikt upp första kakelraden. Ja vi får se helt enkelt var vi landar...

15. C
    Medlem Nivå 5
    Har du vansinnig tur så är tätskiktet på golvet intakt, och då klarar du dig kanske med att bara klinka om golvet...OM du får loss de liggande klinkerna och fogen utan att skada tätskiktet.

EvertL gillar

Hej där! Skaffa ett konto gratis så kan du också ställa frågor i forumet. :love: