Byggahus.se

Badrum/Spa i källare? Fuktskydd på bottenplattan?

1. N
    Medlem Nivå 2
    Hej

Hittar ingen tråd med svar på detta.

Jag ska ev inreda ett större badrum/spa i källaren. Det är en fullhöjds källare med betongplatta underst. Idag ligger det blandat trägolv och laminat på plastmatta i rummen.

Nu undrar jag - vad jag har hört så funkar det skitbra med klinkers i källaren (det andas ju) förutsatt att man inte har ett tätskikt.

Ett tätskikt är ju precis det jag måste ha för att kunna bygga ett badrum i källaren. Så min fråga är kort och gott. Hur ska man göra nu då. Ska jag lägga ner planen eller kan man ha ett helkaklat badrum med klinkersgolv i källaren utan att skaffa sig fuktproblem?

/NIB

2. T
    Medlem Nivå 8

Re: Badrum/Spa i källare? Fuktskydd på bottenplatt

regeln i källare är att fuktspärra ENDAST där du har vatten, dvs i duschhörna och dylikt...

3. N
    Medlem Nivå 2

Re: Badrum/Spa i källare? Fuktskydd på bottenplatt

Är det godkänt av försäkringsbolagen?

Fast det är klart. Om det kommer lite vatten på en redan fuktig bottenplatta så kan det ju inte bli mycket skillnad. Kanske viktigare att få till en avfuktare eller något.

/N

4. M
    Medlem Nivå 1
    Hej! Vi fick råden av kakel läggaren att tätskikta hela badrummet i källaren som består av betonggolv och murade väggar.

/Martin

5. J
    Medlem Nivå 15
    Och det är inte ett bra råd. Man tätskiktar så lite som möjligt i källare, alltså enbart där det vattenbegjuts.