7 591 läst · 13 svar
8k läst
13 svar
badrum på träbjälklag med EPS/lättballastbetong ?
Vi håller på att bygga ett lättbetonghus, och ska ha ett badrum på plan 2.
För att minska risken för fuktskador har jag tänkt att det skulle vara bra att ha ett gjutet underlag. Jag har läst om att man kan ha lättballastbetong eller EPS cement. Ovanpå ska jag ha en avjämningsmassa med golvvärme från Tellus energi. (optiheat).
för detaljer om konstruktionen se nedan.
Vad tycker ni om detta? Jag är väldigt angelägen om att göra ett bra underlag för badrummet, så att jag inte behöver göra om det, eftersom golvvärmen i för ovanvåningen utgår från badrummet.
På SP:s hemsida har jag läst om en konstruktion:
25 mm fiberförstärkt avjämningsmassa
Armeringsnät 100 mm x100 mm, ø 3 mm Golvvärme, elektrisk (fast den golvvärme jag ska ha är vattenburen och har tjockare slangar)
163 mm lättballastbetong, 450 kg/m3
0,2 mm plastfolie
Träbjälkar 45 mm x220 mm c 600 mm
12 mm plywood
Träläkt 45 mm x 45 mm
(bilder se sid 11 och sid 16 i detta dokument)
http://www.sbuf.se/ProjectArea/Documents/ProjectDocuments/365c8104-51e6-476c-bd85-0b84d81511a6/FinalReport/SBUF%2012011%20Slutrapport%20Stabila%20träbjälklag%20för%20säkra%20våtrum.pdf
[/FONT]
För att minska risken för fuktskador har jag tänkt att det skulle vara bra att ha ett gjutet underlag. Jag har läst om att man kan ha lättballastbetong eller EPS cement. Ovanpå ska jag ha en avjämningsmassa med golvvärme från Tellus energi. (optiheat).
för detaljer om konstruktionen se nedan.
Vad tycker ni om detta? Jag är väldigt angelägen om att göra ett bra underlag för badrummet, så att jag inte behöver göra om det, eftersom golvvärmen i för ovanvåningen utgår från badrummet.
På SP:s hemsida har jag läst om en konstruktion:
25 mm fiberförstärkt avjämningsmassa
Armeringsnät 100 mm x100 mm, ø 3 mm Golvvärme, elektrisk (fast den golvvärme jag ska ha är vattenburen och har tjockare slangar)
163 mm lättballastbetong, 450 kg/m3
0,2 mm plastfolie
Träbjälkar 45 mm x220 mm c 600 mm
12 mm plywood
Träläkt 45 mm x 45 mm
(bilder se sid 11 och sid 16 i detta dokument)
http://www.sbuf.se/ProjectArea/Documents/ProjectDocuments/365c8104-51e6-476c-bd85-0b84d81511a6/FinalReport/SBUF%2012011%20Slutrapport%20Stabila%20träbjälklag%20för%20säkra%20våtrum.pdf
[/FONT]
självklart har man avjämningsmassa på lättballastbetongen, och tätskikt ovanvpå avjämningsmassan.
Frågan är hur bra konstruktion det är på ett träbjälklag. Lättballastbetongen i sig är ju inte bärande, men under den finns det en skiva/formplywood som håller upp betongen.
GVK beskriver det på en sida med video instruktioner.
Frågan är hur bra konstruktion det är på ett träbjälklag. Lättballastbetongen i sig är ju inte bärande, men under den finns det en skiva/formplywood som håller upp betongen.
GVK beskriver det på en sida med video instruktioner.
Jag ser fortfarande ingen större mening med det eftersom det fortfarande är träbjälklag som är bärande och kan ruttna. CC300 på golvbjälkarna och dubbelt golvspån, sen fiberförstärkt flytspackel så ska det nog fungera, alternativt att man bygger betongbjälklag till hela övervåningen.
Jag gör om ett badrum just nu med inspiration från just den rapporten. Jag har dock ca 200 mm EPS-betong mellan mina golvbjälkar. Jag valde denna metod för att; det blir styvare än den traditionella metoden med spånskiva, det bygger 22 mm mindre än med spånskiva, EPS är isolerande och lättare att få på plats än mineral eller glas-ullsisolering.
Det verkar bli rejält styvt.
Det verkar bli rejält styvt.
Jag tilltalas av idén av ett gjutet badrum med eps-betong men undrar ändå hur pålitligt det är. Hur säker kan man vara att det betongen inte rör sig neråt, åt något håll, med tiden? De reglar och formplywooden som håller upp betongen ser rätt klena ut.
Jag vill ha ett så säkert underlag för badrummet som möjligt för att jag lägger in den där golvvärmen från Optiheat (Tellus), och som det är tänkt skulle den utgå från badrummet och sedan stråla ut mot resten av våningsplanet.
Men kanske kan vi placera källan för golvvärmen någon annanstans än i badrummet. Låter säkrare med tanke på att badrum brukar ha kortare livslängd.
Jag vill ha ett så säkert underlag för badrummet som möjligt för att jag lägger in den där golvvärmen från Optiheat (Tellus), och som det är tänkt skulle den utgå från badrummet och sedan stråla ut mot resten av våningsplanet.
Men kanske kan vi placera källan för golvvärmen någon annanstans än i badrummet. Låter säkrare med tanke på att badrum brukar ha kortare livslängd.
Kan man ha EPS-betong mellan bjälkarna i ett standardbjälklag av trä för badrum (standard är väl dubbelt antal bjälkar, jämfört med vanligt träbjälklag) med den tjocklek som rekommenderas?
det är gjutet redan? kan få se på bild isåfall?freddemp5a skrev:Jag tilltalas av idén av ett gjutet badrum med eps-betong men undrar ändå hur pålitligt det är. Hur säker kan man vara att det betongen inte rör sig neråt, åt något håll, med tiden? De reglar och formplywooden som håller upp betongen ser rätt klena ut.
Har inte bestämt mig ännu - det är därför jag är här. Se bilder och video genom att kolla länkarna ovan.
att blindbotten inte ser så stark ut eller? Ja, den gör mig tveksam... frågan är hur beprövad metod det här är, hur länge den funnits.
Vi i Villas badrumsexpert Peter Bratt renoverade sitt eget badrum - som hade träbjälklag - med EPC cement. Läs om det i artikeln Supersäkra badrummet.
Fast Bratt gjorde detta på plan 1, förmodar jag. Han tog bort det gamla träbjälklaget, och gjöt in EPS.
Han tar hand om Vi i villas frågespalt om badrum. Det hade varit intressant att höra vad han säger om EPS gjutet mellan bjälkarna för ett badrum (på t ex plan 2, och inte plan 1 som i artikeln, PÅ plattans betong).
Är det någon som är med i Vi i Villa och kan "posta" frågan?
Fast Bratt gjorde detta på plan 1, förmodar jag. Han tog bort det gamla träbjälklaget, och gjöt in EPS.
Han tar hand om Vi i villas frågespalt om badrum. Det hade varit intressant att höra vad han säger om EPS gjutet mellan bjälkarna för ett badrum (på t ex plan 2, och inte plan 1 som i artikeln, PÅ plattans betong).
Är det någon som är med i Vi i Villa och kan "posta" frågan?
Klicka här för att svara