2 003 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Badrum på mellanbjälklag, 1,5-plansvilla
Hallå gott folk, känner att jag måste ställa några frågor till er "experter" på forumet!
Vi har tidigare i år byggt en 1,5-plansvilla med oinredd vind. Nu ska vi ta tag i övervåningen och det största problemet jag har just nu är hur vi ska bygga upp bjälklaget för badrummet. Som det ser ut idag så har vi C24 220x45 cc60 i bjälklaget med en max spännvidd på 4,0m. Vi ska ha förutom wc, handfat och dusch ett badkar (normalstort ca 170 cm långt) i badrummet.
Jag får för mig att som bjälklaget ser ut idag så klarar det 200kg/m2, men om man räknar in takgips+golvspån, vattenburen golvvärme, flytspackel och keramiska plattor så är väl bara dessa ca 100 kg? Betyder detta isåfall att det bara är 100kg/m2 kvar? Eller tänker jag helt fel?
Då borde jag tämligen behöva förstärka bjälklaget med ytterligare ett par, tre balkar så vi får till cc30 åtminstone där badkaret skall stå? Läst en del om kortlingar men det känns inte som det bör ge någon större effekt? Speciellt inte när man ändå måste kapa ur en hel del av dessa för att få in avloppsrören. Det känns som att för att jag ska uppnå rätt hållfasthet så krävs det att jag sätter in ett par, tre st 4,0m bärande 220x45 i samma riktning som övriga för att få till cc30 under badkar. Jag vill verkligen inte ha någon svikt i badrummet
Bifogar en ritning på bjälklaget samt placering på badrummet.
Vi har tidigare i år byggt en 1,5-plansvilla med oinredd vind. Nu ska vi ta tag i övervåningen och det största problemet jag har just nu är hur vi ska bygga upp bjälklaget för badrummet. Som det ser ut idag så har vi C24 220x45 cc60 i bjälklaget med en max spännvidd på 4,0m. Vi ska ha förutom wc, handfat och dusch ett badkar (normalstort ca 170 cm långt) i badrummet.
Jag får för mig att som bjälklaget ser ut idag så klarar det 200kg/m2, men om man räknar in takgips+golvspån, vattenburen golvvärme, flytspackel och keramiska plattor så är väl bara dessa ca 100 kg? Betyder detta isåfall att det bara är 100kg/m2 kvar? Eller tänker jag helt fel?
Då borde jag tämligen behöva förstärka bjälklaget med ytterligare ett par, tre balkar så vi får till cc30 åtminstone där badkaret skall stå? Läst en del om kortlingar men det känns inte som det bör ge någon större effekt? Speciellt inte när man ändå måste kapa ur en hel del av dessa för att få in avloppsrören. Det känns som att för att jag ska uppnå rätt hållfasthet så krävs det att jag sätter in ett par, tre st 4,0m bärande 220x45 i samma riktning som övriga för att få till cc30 under badkar. Jag vill verkligen inte ha någon svikt i badrummet
Bifogar en ritning på bjälklaget samt placering på badrummet.
Det ni ser i mitten på ritningen är en vindavstyvning i taket samt dubbla takstolar i ytterkant där trappen ska monteras i hålrummet ovanför badrummet. Dessa kanske även hjälper till när vi ska göra badrummet? Tacksam för alla tänkbara svar 
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
200 kg/kvm är nyttig last, dvs samlade vikten av människor och inredning. Därtill kommer konstruktionens egenvikt. Det största problemet är att spännvidden är för stor i förhållande till bjälkarnas dimensioner, vilket skapar ett sviktproblem. Det är otrevligt och dessutom ett extra problem i ett badrum med keramiska plattor på golvet. Det problemet löser man bara marginellt med att lägga in golvbjälkar med samma dimension mitt emellan de befintliga. Däremot ökar man givetvis bjälklagets förmåga att bära större laster genom ett mindre avstånd mellan bjälkarna. Vad som är lämpligast åtgärd beror på hur det ser ut och hur långt ni har kommit i arbetet. En möjlighet är att lägga in limträbalkar mellan de befintliga golvbjälkarna. Väljer ni dimensionen 90x225 mm så kommer dessa att ta över bärningen av golvet från de befintliga bjälkarna eftersom nästa lager kommer att hamna 5 mm högre. Det lagret måste bestå av ett skivmaterial som är tillräckligt styvt, förslagsvis k-plywood, 21 -24 mm.
Hej, tack för svar. Vi har inte gjort något alls ännu utan är precis i startgropen att dra igång projektet och då var min tanke att börja med golvspånet så man kan röra sig där uppe. Just nu ligger det bara isolering i bjälkarna..
Men om jag förstår dig rätt så skulle det alltså inte hjälpa att lägga in några extra 220x45 för att uppnå cc30 då spännvidden ändå blir densamma? Om man tänker sig att lägga in 225x90 under hela badrumsgolvet så menar du att dom ska bära upp badrummet istället? Ska man lägga dom cc60 eller ska man fylla på ytterligare med cc30?
Men om jag förstår dig rätt så skulle det alltså inte hjälpa att lägga in några extra 220x45 för att uppnå cc30 då spännvidden ändå blir densamma? Om man tänker sig att lägga in 225x90 under hela badrumsgolvet så menar du att dom ska bära upp badrummet istället? Ska man lägga dom cc60 eller ska man fylla på ytterligare med cc30?
Jag hittade precis en ritning på takstolen och nu förstår jag det som att man ju räknar spännvidden från stödbenet..? In that case så blir spännvidden endast ca 2,5 m. Då bör jag väl inte behöva förstärka bjälklaget?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Stödbenets uppgift är att ta hand om en del av takstolens laster, framför allt snölaster, så att högbenets dimensioner inte blir för stora. Det resulterar i en punktlast på golvbjälken. Det sänker inte spännvidden. Däremot så påverkar snedtaket sviktbedömningen något. Det är helt enkelt inte möjligt att stå på mitten av en golvbjälke. När jag kontrollerar svikten utifrån dessa ändrade uppgifter kommer jag fram till att 45x220 fortfarande är för klent. Om det är så att du har ett antal 45x220 c/c 600 där taket i vånigen under är fäst, tycker jag att mitt förslag med limträbalkar är bäst. Takstolarna är beräknade efter snözon 3,5 vilket betyder någonstans längs norrlandskusten. Det finns all anledning att undvika underdimensionering.
Branschreglerna om badrumsbyggande är just branschregler, utformade av företag som vill sälja kakel. De är inga Byggnormer. Ett problem med dem är att de förutsätter vissa konventionella materialval, som inte alltid leder till optimala val.
Branschreglerna om badrumsbyggande är just branschregler, utformade av företag som vill sälja kakel. De är inga Byggnormer. Ett problem med dem är att de förutsätter vissa konventionella materialval, som inte alltid leder till optimala val.
Hej!
Jag fick svar från den konstruktör som tillverkade takstolarna och de extra bjälkarna och hon svarade:
"Det vi brukar göra när det är badrum är att sätta bjälkarna på cc 300 mm och då stöttar man upp för lasterna eftersom man halverar lastbredden."
Jag antar att jag bör kunna lita på henne.
Jag fick svar från den konstruktör som tillverkade takstolarna och de extra bjälkarna och hon svarade:
"Det vi brukar göra när det är badrum är att sätta bjälkarna på cc 300 mm och då stöttar man upp för lasterna eftersom man halverar lastbredden."
Jag antar att jag bör kunna lita på henne.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Hon har bara svarat på halva frågan. Jag håller helt med om att en dubblering av bjälkarna på c/c 300 mm innebär en halvering av lastbredden, vilket jag för övrigt skrivit i mitt tidigare svar. Vad hon inte berör är sviktproblematiken, som man inte löser med fler likadana bjälkar. Att lägga in limträ mellan de befintliga bjälkarna är en oerhört mycket bättre lösning till en begränsad merkostnad. Det andra kommer ni inte att bli nöjda med. Men, ni gör som ni vill.
Tack för bra svar. Du tycker att jag ska lägga in limträ 225x90 på CC60 mellan de befintliga bjälkarna i badrummet och att det bör räcka? Det är som du säger bara 5 mm högre i badrummet och det är ändå inget man kommer tänka på eftersom man ändå måste flytspackla etc.J justusandersson skrev:Hon har bara svarat på halva frågan. Jag håller helt med om att en dubblering av bjälkarna på c/c 300 mm innebär en halvering av lastbredden, vilket jag för övrigt skrivit i mitt tidigare svar. Vad hon inte berör är sviktproblematiken, som man inte löser med fler likadana bjälkar. Att lägga in limträ mellan de befintliga bjälkarna är en oerhört mycket bättre lösning till en begränsad merkostnad. Det andra kommer ni inte att bli nöjda med. Men, ni gör som ni vill.
Har det någon betydelse om jag gör hål i dessa för avloppsgenomföringar? Med förstärkning såklart.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det beror på var genomföringarna hamnar och hur stora de är. Helst ska man undvika håltagningar för avlopp (sätter du in limträ kan du borra i de gamla ganska ogenerat). Håltagningar bör göras i bjälkarnas centrum, inte i deras kanter. Vissa områden måste undvikas. 50 mm avloppsrör är inte så känsligt som 75 och 110 mm. Min erfarenhet är att en välplanerad rördragning i ett nytt badrum kan lösa det mesa.
Limträ 90x225 mm på c/c 600 mm löser alla problem, både svikt och belastning.
Limträ 90x225 mm på c/c 600 mm löser alla problem, både svikt och belastning.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur gör man en korrekt uppvinkling av tvättställsavlopp från mellanbjälklaget genom golvet i ett badrum?
Vatten & Avlopp -
Förstärka mellanbjälklag badrum
Badrum -
Mellanbjälklag i badrum/wc
Badrum -
HJÄLP. Mellanbjälklag betong badrum
Byggnadsfysik -
Förstärka mellanbjälklag inför badrumsbygge. Funkar min lösning?
Byggmaterial & Byggteknik
