Hej,
Vi har ett 1 och 1/2 plans hur och på ovanvåningen skall vi inreda ett badrum med WC/Dusch/Badkar. Jag skulle vara väldigt tacksam om jag kunde få lite input på takhöjdsmått vid vägghängd WC stol och badkar. Se mina två frågor nedan:
1) Vi funderar på att sätta en vägghängd toalett mot snedtaket. Vår längsta familjemedlem är 190 cm lång. Vilken takhöjd har ni valt? När man sitter på WC:n känns det som att man behöver en takhöjd på i alla fall 145-150 cm vid bakhuvudet (om man är 190 cm lång). Kan detta vara rimligt? Vilka är era erfarenheter?
2) Vi funderar även på att sätta ett badkar utlängs med snedtaket. Vilket takhöjd har ni i mitten av badkaret? Vilka är era erfarenheter? Det skall ju fungera för en som är 190 cm lång
Min erfarenhet är att det är ståhöjden när man ställer sig upp som är kritisk, så det beror en hel del på takvinkeln. Kan ni testa någonstans med samma takvinkel? Alternativt bygg upp ett låtsastak någonstans och ställ dit en lämplig stol.
Hej tack för era svar. Vi har en takvinkel som är 40 grader och det är ju en god idé att försöka "simulera" detta. Dvs bygga ett låtsats tak och testa med en lämplig stol.
Är det någon som har wc stol och badkar mot snedtak? Vilken takhöjd har ni var ovan för dessa?
Hej igen,
Jag pratade idag med ett företag som gör badrumsinstallationer och de sa att det inte finns några standard mått för hur man skall placera WC och badkar i samband med snedtak. Man får ta detta på plats så att säga.
Jag skulle definitivt satsa på att ha badkaret vid snedtaket. Jag har en taklutning på 45 grader och min vägg vid snedtaket är 1,2 m. Jag har inga som helst problem med höjden vid badkaret. Så här ser det ut:
Vi har badkaret in under snedtaket och det är inga problem - barnen är inte så långa och när vi vuxna utnyttjar badkaret ligger/sitter vi ner. MEN, vi en dusch bredvid, om man däremot har tänkt sig att stå i badkaret och duscha måste man nog fundera ett varv extra...
Anna1984 skrev:
Jag skulle definitivt satsa på att ha badkaret vid snedtaket. Jag har en taklutning på 45 grader och min vägg vid snedtaket är 1,2 m. Jag har inga som helst problem med höjden vid badkaret. Så här ser det ut:
[bild]
Helt OT men vilket snyggt badrum! Vad för det för material på golvet och är det samma som går upp på väggen?
Det är svårt att få till allt som man vill i ett rum med snedtak. Som någon nämnde tidigare kan det bli trångt om man vill stå i badkaret och duscha. Jag valde dock att sätta duschen på en vägg bredvid:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan gjorde jag en högre vägg på andra sidan med förråd bakom. Bra att ha en högre vägg om man ska ha en arbetsyta och spegel eller skåp på väggen
Hej,
Tack för all input och det var verkligen ett kanonfint badrum.
Vilken höjd har ni från mitten av badkaret till taket (tänker då från botten av badkaret, ej från golvet).
Hej,
Tack för all input och det var verkligen ett kanonfint badrum.
Vilken höjd har ni från mitten av badkaret till taket (tänker då från botten av badkaret, ej från golvet).
Tack på förhand!
Tack så mycket.
Badkaret är 120 cm brett. Vid mitten på badkaret är det 163 cm från botten av badkaret till taket.