Hej!
Har varit och kollat på en lgh som jag ev ska köpa. Månne är det någon av er som kan svara på detta: gammal vävtapet på badrumsväggarna, där man ”fuskrenoverat” och inte monterat ner handfat och blandare när man målat, utan ”målat in” dem. Ej stambytt sen innan 1980, stambyte kommer att ske inom 10 år.
1. Jag vill byta både handfat och blandare, men finns risk för att tapeten följer med?
2. under handfatet har tapeten släppt, samt att det även på vänster sida känns som att det ”svällt” under, bubblan ger alltså inte med sig när jag tryckte på den. Är detta oroväckande = risk för fuktskada = helrenovering istället för att bara måla?
3. Ena spolknappen på toan har dessutom fastnat, borde det gå att åtgärda eller är det byte av hela toastolen?
4. Har förstått att det inte är godkänt att bredspackla badrumsväggar, att försäkringen inte gäller om det blir vattenskada, stämmer det? Den som renoverade sist har tagit bort en del saker från väggarna och spacklat igen fult, för att sen måla, så det är vita ”blaffor” på väggarna pga spacklet täcker en del av den rutmönstrade väven, inte så snyggt.
Såå tacksam för lite input då jag inte har någon annan att bolla med! Lgh är min om jag vill, men tvekar pga detta.