Tjena.

Tänkte kosta på mig att lägga ut en länk med bilder på renoveringsjobbet i våran källare från 40talet.
Vi valde att putsa upp ytterväggen som lutade ca 6cm. Gick nog bortåt 60 säckar puts och murbruk från maxit. Innerväggarna är av dubbelgips, eftersom de var inhandlade och monterade före nya bransch reglerna kom. Vi valde att använda Ardex 8+9 på golv som tätskikt samt på väggen runt badkaret. Väggarna i duschen körde vi enligt P40 och övriga innerväggar P41. Bra eller dåligt återstår att se.

Vi valde även att sätta in en centraldammsugare från Husky i huset medans vi ändå hade taket nere. Rekommenderar starkt att ta ner spån i innertaket, det kliar så skönt.

Uppdaterar bilderna eftersom och kan skriva här när det finns något vettigt att se.

http://larrys.mine.nu/bilder/kallare2007

Om det finns några frågor är det bara att höra av sig.

A
fint men... Varför blanda så mkt olika kakel, mosaik å klinkers? Fattar golvet med fall & så. Och mosaiken i duschen gillade jag! Tycker att den "stavmosaiken" vid fönstren e snygg men... Tyckte det blev plottrigt med ytterligare en sorts platta och dom stora vita plattorna blev skarvade lite mkt. Dum fråga att fråga att fråga varför när man antagligen gör ntt för att man själv tycker att det är snyggt å det är ju huvudsaken!

Ja de blev en del kapande, hade otur när vi tänkte kan man säga. Ville ha den borden men det gick inte o få det bra på något annat sätt. Fönstrena ställde till allt ordentligt. Var faktiskt riktigt nervös själv när det gällde kapandet. Men när badkaret hamnade på plats så kändes det bättre. Glasmosaiken i duchen och stavmosaiken ser man normalt inte samtidigt. Ritade en liten skiss http://larrys.mine.nu/bilder/badrumsskiss.png för att förklara det. (inte skalenlig) Sen kommer nog någon med kommentar varför duschen och badkaret är på varsin sida av rummet, det är för att vi ville få plats med ett badkar på den trånga ytan. Där duschen är nu var en hall/gång till rummet bredvid tidigare som vi kortade av och flyttade dörren ca 1m åt vänster. Som en bonus av det fick vi flytta hela elcentralen :)

Vilket jobb...nä inget för mig.Tycker att det ser bra ut

A
Har inga problem med att ha duschen å badkar en bit ifrån varandra, då kan man ju passa på att spola rent badkaret när man ändå ska duscha av sig :) Ser ut som ni har gjort ett enormt jobb iaf.

• dorrlogo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • badkar.jpg
    Skapa konto
  • dusch.jpg
    Skapa konto
  • tvatt.jpg
    Skapa konto
  • trapp.jpg
    Skapa konto
  • trapp2.jpg
    Skapa konto
tycker det blev bra...gött jobbat!

T
Snyggt!

Var har du köpt duschdraperiet?

och så kan jag tillägga att vi har samma tapet som dig som du har i trappan..:D bra val!!!!

Tack!

Tyvärr är det ingen duschdrapperi, gav upp letandet och köpte tyg på Åhlens, de är in till där tvättmaskinen står så vi ansåg att det borde fungera utan att vara duschdrapperiet.

Är det självhäftande plast på glasdörren, eller är det frostat glas?

Självhäftande, vart alldeles för mycket jobb om man skulle ha eget mönster med etsat/blästrat eftersom det är härdat. Jag klippte och klistrade själv, men de finns massor med firmor på nätet som tillverkar filmer efter egna önskemål.

vad körde du med för skivor på väggarna i källaren?...någon isolering ut mot yttervägg?luftspalt? Vad blev det för takhöjd?..planerar för ett liknande bygge så småningom i våran källare:D...kul att du lagt upp bilder...
/
M

ytterväggarna putsade jag upp med maxit 222 tror jag den hette putsbruk B så de var raka, var bara badkaret som hamnade i ytterkant där använde jag tätskikt från ardex som är gjort för ändamålet. Innerväggarna är av plåtreglar och våtrumsgips, men efter jag fått upp de har de kommit nya regler. Att putsa väggen rak var ända tänkbara lösningen för mig då jag fick fobi för tanken med vad som skulle kunna hända bak i luftspalten. Förstod inte heller tanken med det då de hade blivit tätt i nederkant och jag hade velat haft drag mellan de. Finns säkert massor med experter som säger olika i detta. Angående isolering har jag inte satt något på insidan, utsidan har isodrän eller liknande. Jag satte i golvvärme och isolerade, skulle uppskatta att vi ökat värmeförbrukningen med ~200kr i månaden(vinter). Sen om det är varmvatten till badkaret eller värme de har jag ingen aning om. Har skrivit en annan länk om att putsa innerväggarna. Min vägg lutade ca 6cm, så de har gått ett par säckar. Tror de är mellan 220 till 215cm i takhöjd. (taket lutar då huset har satt sig tidigare)

du kaklade på alla ytterväggar direkt utanpå det du putsat eller?Sen använde du endast plåtreglar eller?...skruvar man dom eller måste man ha den där speciella tången?Jag har samma som du hålsten och måste nog putsa ytterväggarna förutom där jag
ska ha bastun, där måste jag regla upp med plåtreglar och då "behöver" jag ju inte putsa bakom. Det är ju ett himla projekt att börja bila upp golvet och putsa...men man får ta det i etapper:D. Har du uppskattat någon kostnad förditt projekt?(hur stort var det?).
mvh
M

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.