Äntligen dax att börja bygga upp igen efter att ha rivit och bilat ut vårt gamla badrum i källaren! Men jag har stora bryderier kring hur konstruktionen bör se ut och hoppas på lite klok feedback från någon här på forumet. Har hittat många bra tips, men ingen tycks dela mina lite speciella förutsättningar med framför allt golvet. Hoppas någon har lust och ork att läsa vidare.

Mina idéer (bakgrund och förutsättningar kommer längre ner):

Golvet, ca 7m[SUP]2[/SUP]:
Dränerande grus är lagt direkt på berg, täcker en relativt konstant vattennivå med ca 10cm. Gruset är torrt några cm ner så länge det inte täcks. Takhöjden är nu knappt 220cm, så jag vill hålla resten av konstruktionen inom 20cm. Fortsättningen vill jag ha feeldback på, har efter en hel del dividerande just nu två huvudalternativ:

Alt 1:

• 10cm XPS-cellplast (2x5cm)
  • 5cm EPS-cement (bör gå att fästa plåtreglarna till väggen i detta)
  • 2-3cm flytspackel med vattenburen golvvärme (12mm slang)
  • diff-öppen fuktspärr (t ex A 8-9) på golvet och väggarna runt badkaret + ca 0,5m utanför
  • Klinkers
Alt 2:

• 10cm XPS-cellplast
  • 5cm armerad betong med ingjuten golvärme (20mm slang)
  • 1-2cm flytspackel enbart för fallbygnad
  • diff-öppen fuktspärr (t ex A 8-9) på golvet och väggarna runt badkaret + ca 0,5m utanför
  • Klinkers
Föredrar alternativ 1 som är klart trevligare: mindre att bära, enklare konstruktion utan armering, isolerar bättre, torkar snabbare. Dessutom minimerad köldbrygga mot yttervägg och golv till gillestuga. Alternativ 2 är raka motsatsen, men är väl beprövad. Avlopp, vatten och el dras i gruset.

Väggarna:

• De två ytterväggarna och ev hjärtväggen kläs med diffspärr typ Platonmatta, bara som fuktspärr mot grundmuren som är utvändigt belagd med Platon och markskiva. Fuktspärren fästs innan golvet byggs upp, bör leda ev fritt vatten dit det ska, dvs under isoleringen
  • Slaggstensväggar kläs med 45 mm plåtreglar med isolering förankrade i golv och tak, ev inåtriktad luftspalt överst. Skiljevägg till gillestuga är redan isolerad.
  • OSB-skiva som förstyvar på samtliga vägg. Bör gå att hänga kommoden i (organisk, jag vet, men hur stor är risken för fukt i väggen?)
  • Gips på samtliga väggar
  • Våtrumsmatta som golvfirman sätter i stället för membran
  • Kakel
Tänker försöka få in en CK som får gå på konstant lågfart istället för vanlig badrumsfläkt.

Lite om förutsättningarna:

Huset är från -36 och byggt direkt på berg. Man har sprängt ur en ficka i berget för att ge plats åt huset, vilket ger lite av souterräng-karraktär - tre sidor av källaren befinner sig till mer än halva höjden under mark. Grundmur och hjärtvägg i slaggsten är murad på sula direkt på berget. Berget är sedan avjämnat med sand/grovt grus/sprängsten/fyllnadsmassor, och slutligen täckt med oarmerad betong. Golvet är alltså ingen del av bärande konstruktion.

Halva källaren inreddes på 70-talet med gillestuga och bad-/bastu-avdelning. Golv- och väggkonstruktionen i badrummet, som är beläget längst in, var utförd med 'alla' upptänkliga fel:

• skiljevägg mot gillestuga uppreglad direkt mot betong/slaggsten utan mellanliggande fuktspärr (väggen är troligen en tidigare konstruktion)
  • grundligt punkterad ångspärr (Tenotät) direkt på det oarmerade betonggolvet med byggspill under. Sanden under betongen var fuktig, men betongen till synes torr.
  • uppkilade 2" reglar, mineralull och prisolrör som golvvärme
  • överst golvspånskiva med våtrumsmatta.
  • ytterväggarna ungefär likadant: ångspärr mot mur, 2" reglar med isolering och spånskiva med våtrumstapet.
Det som förvånade mig var att det inte fanns några fuktproblem!?! Bidragande kan vara att man lämnat en luftspalt mellan isolering och spånskiva både i golv och vägg. Denna avslutades med ventilerad taklist.

På 80-talet dränerades källaren om och man klädde samtidigt väggen med platonmatta och markskivor. Dräneringen ligger troligen något grunt pga berget, vilket gör att vatten står kvar i groparna i berget. Sen jag började riva i februari har dock vattennivån varit i stort sett konstant inom ca 5cm. Detta gör att jag misstänker att dräneringen egentligen bara jobbar vid skyfall och snösmältning. Resten rinner längs berget under huset.

Tacksam för all feedback!

Skiss över badrummet:
Badrum källare - Vedum, Svedbergs, Westerbergs.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.