Vi ska göra om badrum i källare. Alla väggar är betong samt golvet är direkt på betongplattan.
En vägg är yttervägg varav det vid rivning släppt lite puts/betong från väggen. Dock om vi borstar bort det som släpper så känns det som hårt fint underlag.

Två funderingar:
1. Ytterväggen - hur bedömer vi om det räcker att spackla och sedan prima, tätskikt i duschhörnan och sen kakla? Eller om det behöver reglas upp och ny innervägg för att få det bra? Vill inte riskera att kaklet släpper för att underlaget varit för dåligt?

2. Övriga väggar som är släta och fina. Tänker vi rätt i ordning om vi tänkt spackla hål, sedan primer för betongvägg, sedan vätskebaserat tätskikt i det som blir duschhörnan. Och sen kakla på det? Missar vi något steg?

Golvet har vi tänkt lägga någon form av primer, flytspackel, vätskebaserat tätskikt i duschhörnan och sen kakla.

Har ni några övriga tankar? Bör vi börja med golv eller väggar?

• Badrum med avskalad betongvägg, trästegar längs sidorna och ventilationsuttag i hörnet, del av renoveringsprojekt i källare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
du ska täta med ett diffussionsöppet tätskikt.

BirgitS
Även om det är tillåtet med vätskebaserade tätskikt så är det enklare och säkrare med foliesystem för nybörjare. Folierna går t.ex. att reparera om man orsakar en skada på tätskiktet medan de vätskebaserade väl måste göras om helt och hållet.

Tänk på att alla ytor utom i duschen ska vara diffusionsöppna, alla primers är det inte. Alla spackel/flytspackel tål inte en fuktig miljö.

janwide
Jag är inte hantverkare men gjorde dusch i källaren för några år sedan. I duschörnan har vi bara innerväggar. Körde vätskebaserat tätskikt på golv och väggar i duschen. Inget tätskikt på övriga väggar.
I ditt fall om duschen ligger mot yttervägg så gissar jag att du ska skippa tätskiktet där också. Men jag kanske blir factcheckad på det. Ska du kakla ytterväggen så ska putsen bort. Vetefan vad du ska sätta under kaklet istället men det måste ju bli jämt.

F Fjonken skrev:
du ska täta med ett diffussionsöppet tätskikt.
Har läst om dessa men verkar inte vara godkänt av BKR? Måste höra så försäkringen täcker isåfall. Har du erfarenhet av det?

janwide janwide skrev:
Jag är inte hantverkare men gjorde dusch i källaren för några år sedan. I duschörnan har vi bara innerväggar. Körde vätskebaserat tätskikt på golv och väggar i duschen. Inget tätskikt på övriga väggar.
I ditt fall om duschen ligger mot yttervägg så gissar jag att du ska skippa tätskiktet där också. Men jag kanske blir factcheckad på det. Ska du kakla ytterväggen så ska putsen bort. Vetefan vad du ska sätta under kaklet istället men det måste ju bli jämt.
Ja precis, litet dilemma. Vi hade tänkt kakla även ytterväggen men öppna för förslag på annat val om ni har det? Ska funka både för duschhörnan då och resten av väggen.

BirgitS
janwide janwide skrev:
I ditt fall om duschen ligger mot yttervägg så gissar jag att du ska skippa tätskiktet där också. Men jag kanske blir factcheckad på det.
Det tror jag inte att BKR anser.

BirgitS BirgitS skrev:
Även om det är tillåtet med vätskebaserade tätskikt så är det enklare och säkrare med foliesystem för nybörjare. Folierna går t.ex. att reparera om man orsakar en skada på tätskiktet medan de vätskebaserade väl måste göras om helt och hållet.

Tänk på att alla ytor utom i duschen ska vara diffusionsöppna, alla primers är det inte. Alla spackel/flytspackel tål inte en fuktig miljö.
Tack! Bra tanke att även primer, spackel och flytspackel måste vara avsedda för betong och även diffusionsöppna!

Har spanat in diffusionsöppet tätskikt nu också. Men du hade ändå rekommenderat foliesystem?

BirgitS
Så vitt jag vet tycker inte BKR att det ska vara diffusionsöppet tätskikt i duschen utan att det ska vara helt tätt. Inte så kul om duschvattnet börjar komma ut på andra sidan innerväggen.

Som amatör är det vara svårt att se till att de vätskebaserade tätskikten är tillräckligt tjocka överallt, är jämntjocka och täcker tillräckligt bra i hörn etc. enligt andra i forumet. De kräver lite vana innan de blir bra, medan foliesystemet är enklare på det sättet.

BirgitS BirgitS skrev:
Så vitt jag vet tycker inte BKR att det ska vara diffusionsöppet tätskikt i duschen utan att det ska vara helt tätt. Inte så kul om duschvattnet börjar komma ut på andra sidan innerväggen.

Som amatör är det vara svårt att se till att de vätskebaserade tätskikten är tillräckligt tjocka överallt, är jämntjocka och täcker tillräckligt bra i hörn etc. enligt andra i forumet. De kräver lite vana innan de blir bra, medan foliesystemet är enklare på det sättet.
Det var ju en intressant tråd! Hur går tankar med isolering i sådana utrymmen? Betonggolv och yttervägg, behöver väl värme på något sätt? Är det bara att kräma på då eller hur fungerar det?

R Rättochfel skrev:
Det var ju en intressant tråd! Hur går tankar med isolering i sådana utrymmen? Betonggolv och yttervägg, behöver väl värme på något sätt? Är det bara att kräma på då eller hur fungerar det?
Värme på oisolerat så får du kapilärvandring,

A annatintin skrev:
Har läst om dessa men verkar inte vara godkänt av BKR? Måste höra så försäkringen täcker isåfall. Har du erfarenhet av det?
Jag kör med Schönox 1KDS. Difföppet, godkänt av blir/gvk.

• Gilla
Skoog77 och 1 till
  • Laddar…
F Fjonken skrev:
Värme på oisolerat så får du kapilärvandring,
Jo, men vad skulle lösningen bli? Att duscha kallt är ju inte tanken. Isoleringen finns ju inte och oavsett så kanske man hade tänkt att änvända det som bostadsutrymme dvs uppvärmd!

R Rättochfel skrev:
Jo, men vad skulle lösningen bli? Att duscha kallt är ju inte tanken. Isoleringen finns ju inte och oavsett så kanske man hade tänkt att änvända det som bostadsutrymme dvs uppvärmd!
Med värme menar jag en ex värmekälla, inte varmvatten ur kran.
Lösningen är att bila ur, isolera och gjuta nytt. Gärna med golvvärme. Dränera är en bra idé i samband

BirgitS
R Rättochfel skrev:
Det är väl rätt vanligt med uppvärmda rum i källaren utan att det finns någon särskild isolering på insidan av rummet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.