Byggahus.se
Hej

I vårt nyproducerade badrum sattes det upp en fondvägg med felaktiga färgskiftningar. Detta påpekades och firman firman satte utan knot upp en ny fondväg dock i fel färgnyans. Nu var problemet att vi hunnit flytta in och (av att vi TRODDE) att det skulle bli rätt stökigt med nedtagande av gammalt kakel samt uppsättande av nytt, men vad vi bedrog oss.....

Det visar sig att firman aldrig rev det första lagret av kakel utan de kaklade upp ett nytt lager på det gamla och detta tänker de (efter ganska mycket knot denna gång) att göra ytterliggare en gång?????? De hänvisar till fuktspärren, att man inte kan plocka bort ett "gammalt" kakel och få denna intakt igen utan det tillvägagångsätt de har valt är kotym i branchen.

Vet någon hur det ligger till? Är detta ett sätt att komma billigt undan?

Åke

T
Nej, det är bättre att kakla utanpå det gamla/felaktiga, annars kan det som sagt vara problem att tätskiktet går isönder om man skulle börja hugga ner det felaktiga.

Alltså, inget billigt sätt att komma undan.

Vad jag tycker är konstigt är hur det kan bli fel två gånger??

Hade ni ingen kommunikation med firman?

Jodå, visst hade vi kommunikation med dem, men de har väl rätt dålig interndialog (stor firma) och resultatet visar sig väl som om att kommunikationen har väl varit ensidig. De "visste" vad de skulle göra samt dålig internkontroll satte väl oss där vi är idag. Jag kan väl acceptera två lager kakel på varandra men tre? Vad händer om vi vill göra om, om låt oss säga 5-10 år ifrån nu... fyra lager kakel. Fungerar det?

Åke

T
aklo skrev:
Jodå, visst hade vi kommunikation med dem, men de har väl rätt dålig interndialog (stor firma) och resultatet visar sig väl som om att kommunikationen har väl varit ensidig. De "visste" vad de skulle göra samt dålig internkontroll satte väl oss där vi är idag. Jag kan väl acceptera två lager kakel på varandra men tre? Vad händer om vi vill göra om, om låt oss säga 5-10 år ifrån nu... fyra lager kakel. Fungerar det?

Åke
Ja, bara att badrummet blir en aningens mindre : )

OK, då får man väl tänka sig för nu till Jul :)

tank77 skrev:
Ja, bara att badrummet blir en aningens mindre : )
Och rätt mycket tyngre, tre lager...jösses :eek:

Om tätskiktstillverkaren godkänner detta så är det ok.:)

Redigerat:
Så länge inget av de inre lagren har utsatts för fukt så går det bra annars stänger du inne fukten . Har precis stämt en byggkoncern för liknande och vi vann detta målet i tingsrätten.

-A-81 skrev:
Så länge inget av de inre lagren har utsatts för fukt så går det bra annars stänger du inne fukten . Har precis stämt en byggkoncern för liknande och vi vann detta målet i tingsrätten.
Prcis vad jag själv funderade på, all denna fix och fog som är sugande material, hur mycket fukt kan det innehålla. Dessutom som det talades om tidigare, tyngden? Hur bra sitter tätskiktet, håller det fast 3 lager kakel?

Jag har full förståelse för ett extra lager men två?? Dessutom så borde det inte vara allt för svårt att "klyva" isär det första och andra lagret, visserligen ingen slät yta, men det fixet som sitter kvar utanpå första lagret borde gå att slipa ner någorlunda jämt.

Nej jag skulle starkt ifrågasatt denna metod.:confused:

Jag skickade frågan också till Byggkeramikrådet och har precis fått svar därifrån:

Nej detta följer inte några branschregler. Dessutom kan man starkt ifrågasätta om tätskiktssystemet kan bära vikten av 3 st ytbeklädnader.
Den frågan går ju förvisso att få svar på av tillverkaren av det godkända tätskiktssystem som används i just detta fall.
Svaret på de två frågorna blir alltså: Nej, man gör inte så här. Ja, det kan påverka er, dock egentligen inte så som ni tror, utan snarare vid en försäljning av fastigheten alt en framtida skada, då försäkringen endast gäller om regelverket är uppfyllt.

Så det är precis som Carl-Fredrik skrev.

Då får man se till att få skriftligt ifrån dem då att det fungerar ;)

Har precis köpt ett hus med nyrenoverat och helt oanvänt badrum där vi ändå vill sätta nytt kakel och klinkers.
Enligt säljaren är det fuktspärrat tre vändor men jag vågar inte lite på det.
Kan jag lägga ny fuktspärr på befintligt kakel och kakla på det eller MÅSTE man riva ner det gammla först?
Det sägs ju att man aldrig ska ha dubbla fuktspärrar för att man kan stäng in gammal fukt men då badrummet aldrig är använt borde det ju inte vara någon fukt i väggar eller golv.

Thomas59
empame skrev:
Har precis köpt ett hus med nyrenoverat och helt oanvänt badrum där vi ändå vill sätta nytt kakel och klinkers.
Kan jag lägga ny fuktspärr på befintligt kakel och kakla på det eller MÅSTE man riva ner det gammla först?
Det sägs ju att man aldrig ska ha dubbla fuktspärrar för att man kan stäng in gammal fukt men då badrummet aldrig är använt borde det ju inte vara någon fukt i väggar eller golv.

Nja, det är ju i första hand inte risken att stänga in fukt även om det inte heller är bra UTAn för risken att inträngande fukt vid skada inte har någonstans att ta vägen. Lite hårklyveri kanske.

Ingen överhängande risk om det görs ordentligt men likafullt inte ok..

empame skrev:
Absolut inget fuktspärr på kaklet men det går utmärkt att sätta kakel över det gamla. Och säger säljaren att det är utfört efter konstens alla regler så får du väll lita på det och kanske får du ta det skriftligt ifall det skulle hända någonting framöver.

Thomas59
kakelmannen skrev:
Absolut inget fuktspärr på kaklet men det går utmärkt att sätta kakel över det gamla. Och säger säljaren att det är utfört efter konstens alla regler så får du väll lita på det och kanske får du ta det skriftligt ifall det skulle hända någonting framöver.
Jag kanske var otydlig då jag skrev att det inte var OK. Det är BIG NO! NO!

En bra regel är som sagts att ta ALLA säljarens utfästelser skriftligt i köpekontraktet. Annars är utfästelserna inte mycket värda;)

Thomas59 skrev:
Jag kanske var otydlig då jag skrev att det inte var OK. Det är BIG NO! NO!

En bra regel är som sagts att ta ALLA säljarens utfästelser skriftligt i köpekontraktet. Annars är utfästelserna inte mycket värda;)
Vad har du fått det ifrån att det inte är ok att kakla ett lager till, det går fortfarande alldeles utmärkt men 3 lager är nog inte att rekommendera som det skrivits om tidigare.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.