Byggahus.se

Badrum dusch - hål i fogen / hjälp!

10k läst  11 svar

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej,

Köpte min lägenhet för drygt ett år sedan, badrummet är från 2013. Upptäckte för några månader sedan att det på ett ställe i duschen inte torkade riktigt. Det var ca en halv decimeter i fogen mellan vägg och golv.

Nu har jag varit borta ett par dagar och då ser det ut att ha torkat. Men då jag tittar närmare på fogen ser det ut som att det är hål / att den inte går tätt mot kaklet, det är ca 1-2 cm där den inte gör det.

Är det någon annan som haft samma problem, vad kan jag göra?

(Har pratat med min förening och de kan inte skicka någon som besiktigar badrummet utan måste isf. bekosta det själv)

Jag lägger med fyra bilder, de två första är före och efter att det torkat.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_5432 (1).jpg .jpg
    IMG_5486.jpg
    IMG_5552.jpg
    IMG_5556.jpg

Tack på förhand!

/M

2. H
    Medlem Nivå 9
    Fogen i sig är ju inget tätskikt av något slag så enbart att det fattas lite fog där behöver ju inte betyda mer än lite slarv när det gjordes. Det är väl naturligt att det samlas mer vatten där då fogen saknas vilket gör att området blir fuktigt längre. Om tätskiktet är OK bakom, vilket det förhoppningsvis är, så är det väl inget att oroa sig över mer än det kosmetiska.

3. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Det gör inte ett jota. Fogen är inte en del av tätskiktet.

4. S
    Medlem Nivå 2
    tack för snabba svar, då borde det ju inte vara några problem :) funderar ändå på att sätta dit en duschsarg så att det inte kommer så mkt vatten just där. Vad tror ni om det?

5. J
    Hobbysnickare · Nivå 14
    Fyll i med fog bara.

6. Staffan2000
    Medlem · Nivå 14
    Helt onödigt.
    Gör som Jonathan föreslår.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 2
    får göra så, tack för hjälpen!

8. A
    Medlem · Nivå 14
    Det syns knappt, jag hade inte gjort någonting, det ska ju inte vara tätt där.

9. S
    Byggveteran Nivå 8
    Det som är värre är arr det finns en (?) rörinfästning i duschutrymmet. Normalt 2013 fäster man ej rör i våta delen av duschen!

10. H
    Medlem · Nivå 8
    Även om fästena är limmade?

11. -RB-
    Renoverare · Nivå 13
    Fästena kan ju vara limmade och då är det ok. Men om detta är inne i duschen blir det riktigt jobbigt att städa och hålla rent väggen bakom rören.

12. S
    Byggveteran Nivå 8
    Om fästen är limmade är det ju ok!

Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka