Byggahus.se

Badkarsblandare - Övergång 18 cc till 15 cc

1. Michael Cederborg
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    har helt gått bet på en fungerande utanpåliggande övergång från befintlig badkarsblandare med 18 cc i mått till nuvarande 15 alt 16 cc bredder. Behöver hjälp med vad som finns att tillgå och hur man snyggt löser detta där gamla rör kommer ur vägg med 18 cc bredd.

Tackar på förhand. ringer förmodligen på Måndag morgon också

Med vänlig hälsning,,

Michael Cederborg
    076-77 40 500

2. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  3. Michael Cederborg
    Medlem Nivå 1
    Kan inte se det förrän jag tar av hela duschsetet. men installationen av den är gjord 1998 så inte mer än 20 år. vad tror du att det borde vara för dimension då? jag får naturligtvis stänga av, skruva av och mäta men ville bara få en trolig uppskattning.

4. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Hur ser installationen ut ovanifrån (så man ser dom anslutande muttrarna på blandaren i väggen)?

5. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag tror att skälet till Krillemans fråga är att det finns dels svensk standard, då sitter de lekande muttrarna på fästet, och man drar ihop en konisk koppling mellan blandaren och fästet. Dessutom är det då M26 (??) gänga.

I internationell standard sitter muttern på blandaren, det tätas genom en planpackning, och det är rörgänga.

Så om man kan se på muttern ifall den sitter på blandarsidan eller på fästet, så kan man göra en intelligent gissning om gängtyp.

6. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
    Det kanske även finns en snutt gänga synligt som man kan mäta lite på!