Byggahus.se

Badkarsblandare läcker efter byte av duschslang

1. W
    Medlem Nivå 1
    Jag bytte duschslang nyligen. När jag skruvade loss den gamla slangen kom en plupp, som jag inte vet vad det heter, med slangen. Jag skruvade loss pluppen och sen skruvade tillbaka den i blandaren och därefter den nya slangen.

Nu när jag testa använda blandaren så läcker det. Se på bilden så ser ni att det sprutar ut vatten ur blandaren.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    blandare.jpg

Det känns som jag har skruvat tillräckligt, men ändå så läcker det från blandaren. Jag vet inte vad jag kan göra för att fixa läckagen.
    Blandaren är av märket FM Mattson. Jag har ingen aning vilken modell det är, verkar som det är från serien 9000E

2. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    På omkastaren (dusch/kar) sitter tre O-ringar (tätningsringar) Har du fått med alla på rätta platser?

3. Krilleman
    Husägare · Nivå 25
  4. W
    Medlem Nivå 1
    Tittade på sprängskiss som krilleman postade för att se vad en omkastare. Jag såg inte att det var några tätningsringar som var där

5. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Nippel (11) på bilden kanske sitter löst om det inte är så att du saknar tätningsringar? Skruva ur skruv 12 och ta loss hela pipen. Dra sedan fast nippel 11 med en 10 mm insexnyckel, stoppa tillbaka pipen och dra åt skruv 12 igen. Borde funka. Men är O-ringarna dåliga så kanske det förklarar att det läcker.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    fmm.JPG

6. fahlis
    Medlem · Nivå 11
    Redigerat 8 maj 2015 23:07
  7. nikasp
    Husägare · Nivå 14
    Oj, såg helt fel.

8. W
    Medlem Nivå 1
    Oj, detta ser komplicerat ut. Jag får undersöka saken närmare. Får återkomma med lite fler bilder imorgon