Byggahus.se

Badkar men förberett för dusch?

1. J
    Medlem Nivå 9
    Vi planerar ha en dusch och ett bubbel badkar i badrummet. Bubbel karet känns lite som en grej som kanske inte är så kul mer efter ett antal år så då kunde man ändra så man får två duschar i stället. Idag har jag dragit upp pex rir i väggen upp till dusch höjd för båda anslutningarna men än finns det lite tid kvar för att ändra höjden. Tanken var att köra utanpåliggande rör till badkars anslutningen för att enkelt kunna ändra till dusch om det blir aktuellt i framtiden.

Sanningen å säga så är vi redan lite osäkra om vi vill ha bubbelkar eller dubbel dusch men just nu lutar det mot kar. Det är även en fråga om utrymmes brist. Vi har ca 217cm mellan väggarna och det skulle räcka till ett 120cm brett kar och 87 cm för duschen. Längden är max ca 170cm så där är inget problem. Kravet på bubbel kar är att man ska kunna bubbla 2 pers samtidigt.

-Är det dumt att göra såhär, borde jag göra badkars anslutningen i badkars höjd i stället? (Badkarshöjd är väl kanske 30cm över golv eller nått sånt)

-Finns det nån bra färdig lösning för detta? Kanske en dusch blandare med uttag för bubbelbad?

-Övriga kommentarer?

2. B
    Medlem Nivå 11
    Hej!

Vi resonerade som du att vi sätter in ett bubbelkar och ser hur länge vi vill ha det. Vi beställde rören till badkaret 30cm över golv rakt under där vi kan tänkas ha en vanlig duschblandare senare. Rören ska bara sticka ut ur väggen sen köper du ett badkar med integrerad blandare som kopplas med flexrör från rörstumpare som sticker ut.

Den dagen du ångrar dig drar du upp rören till den duscblandaren du sätter dit. Nu vet jag inte om detta är enligt reglerna, då vår entreprenör efter de gjort fel sa att man inte fick göra så, det skulle aldrig gå förskäkra om vi skruvade dit en utanpå duschblandare i efterhand. Det var juh iofs snällt av dem att berätta det.

MvH

3. J
    Medlem Nivå 8
    Varför ska man ha två duschar i samma utrymme?

Dra rören på 30 cm så att du kan plugga igen dem om/när du blir less på badkaret.

4. J
    Medlem Nivå 9
    Det riktiga är nog att inte ha några hål i väggen nedanför dusch blandaren. Så om ingen har nån bättre lösning så blir det antagligen utanpåliggande rör ner under badkaret. På nått sätt ska man väl få till det eller...? Fast just nu vet inte jag hur det ska gå till :(

Vi har vatten fördelarna i utrymmet brevid, kanske man skulle gå via taket och ner på väggen i fot ändan på badkaret. Då kommer det inte några extra hål direkt i dusch utrymmet. Eller föresten, handfatet kommer ju brevid fot ändan, kanske man kan dra vattnet från handfatet? :) Vad tror ni?

Och Jenfor, om man har två duschar i samma utrymme så kan två personer duscha samtidigt! Bra va! :)

5. J
    Medlem Nivå 8
    Det bästa alternativet är att regla ut väggen (reglarna tillverkas av Lux-skivor och limmas mot befintligt kakel) som badkaret ska stå emot och dra rören i denna utbyggnad, som sedan kaklas in. Blandaren fäster du därefter på utbyggnaden och den dag du vill ta bort badkaret så river du bara tillbyggnaden som f.ö. även fungerar som champagne-/ölhylla.

Angående två duschar så förstår jag fortfarande inte vad nyttan är... :)

6. J
    Medlem Nivå 9
    Det låter som en lösning. Tror du att det går att riva utan att skada underliggande kakel sen?

7. J
    Medlem Nivå 8
    Ja, det tror jag absolut. Det var i alla fall den främsta anledningen till att jag valde den lösningen. Däremot lär man få skrapa en hel del för att få bort limresterna, så jag ser inte fram emot den dag jag ska ta bort den. :)