Ska koppla på ny lamppropp på en taklampa. Lampan har två sladdar med två kablar i varje. Och båda kablarna är vita.. ingen brun och blå alltså. Hur gör jag då? Läst nån tråd här att det inte spelar någon roll hur man sätter dom, stämmer det? Misstänker att det inte gäller eftersom det är två sladdar..

• Hand håller två vita elkablar med avskalade ändar, nuvarande projekt är att ansluta dem till en taklampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller i vita kablar vid en lamppropp för taklampa, trädetaljer och tygskärm synliga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
B
Spelar ingen roll

Välkommen till forumet!
Nej, det spelar ingen roll. Men ska båda kablarna in genom den vita hatten?

Cruzze Cruzze skrev:
Välkommen till forumet!
Nej, det spelar ingen roll. Men ska båda kablarna in genom den vita hatten?
Ja det var så när vi köpte den.. 🤷🏻‍♀️
Fungerar det även om man skalar av några koppartrådar? Blir för tjockt för att få in i kopplingsdosan ikea har. Annars får jag köpa en annan..

B Helena Björk2 skrev:
Ja det var så när vi köpte den.. 🤷🏻‍♀️
Fungerar det även om man skalar av några koppartrådar? Blir för tjockt för att få in i kopplingsdosan ikea har. Annars får jag köpa en annan..
Det var just det att det kan vara svårt att få den linjerad eftersom den behöver vara i en viss position.

Inte för att vara elak eller otrevlig, men baserat på dina frågor så vore det inte dumt om du lät någon annan koppla in den åt dig.

Om du trots allt vill göra det själv kan du givetvis få goda råd här.

• Gilla
Risarvaren och 1 till
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Inte för att vara elak eller otrevlig, men baserat på dina frågor så vore det inte dumt om du lät någon annan koppla in den åt dig.

Om du trots allt vill göra det själv kan du givetvis få goda råd här.
Jag har bytt sladd och stickpropp på flera lampor men då har kablarna varit färgade så det har varit självklart hur man går tillväga.

B Helena Björk2 skrev:
Jag har bytt sladd och stickpropp på flera lampor men då har kablarna varit färgade så det har varit självklart hur man går tillväga.
Eftersom det är växelström spelar det. Ingen roll.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
B Björkw skrev:
färgade så det har varit självklart hur man går tillväga.
Färgernas betydelse är inget du kan lita på. Tror du att något är självklart utifrån ledarens färg är du ute på en osäker väg.

Välkommen till forumet!

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
B Björkw skrev:
Det som jag gissar att Dowser4711 försökte framföra är att om du ska parallellkoppla trådarna så finns det fallgropar som någon mer erfaren kan behöva hjälpa till med.

Det är inte Ok att skippa kardeler, så man behöver använda en kontakt eller koppling som är godkänd för (eller åtminstone kan bedömas som säker för) att hantera dubbla ledare.

Troligen hittar du ingen lampkontakt som är formellt godkänd för dubbla ledare, men det går antagligen att hitta kontakter där någon med tillräcklig kunskap kan göra en godtagbar inkoppling, både när det gäller tillräcklig area och att anslutningen på ett säkert sätt kan låsa båda ledarna, speciellt med många snabbkopplingsklämmor avsedda för en ledare finns stor risk för att låsningen inte håller fast båda ledarna. Skruvanslutningar brukar vara säkrare, men man måste även där se upp och lägga ihop ledarna på rätt sätt och ha precis lagom åtdragningsmoment (och man gör ett dragtest på ledarna efteråt för kontroll).

De ledarändar du har ser dåliga ut och bör klippas bort och ny avisolering göras. Någonstans bör det stå det hur mycket isolation som som ska tas bort för just de kontakterna du använder (skiljer mellan olika kontakter), kan vara markerat på kontakten själv, leta efter texten "mm" eller stå i en monteringsanvisning. Om du ska försöka få in två ledare i en klämma avsett för en ledare behövs sannolikt aningen mer avisolering.

Man bör inte tvinna ledarna, och i fallet om du försöker fästa båda i en skruvkontakt avsedd för en ledare ökar det kraftigt risken att en kan glida ur om du tvinnar ledarna var för sig. Det är också så att alla kardeler ska in kontakten, och detta kan vara lite knepigt att få till.

Den generella anledningen till att man bör undvika att tvinna ledarna är att man då inte får jämn fördelning av klämmans tryck på olika kardeler, och att man kan skära av kardeler som korsar varandra så att man får punktvis för högt tryck, risken ökar ju tunnare kardeler och högre tryck man har. Om man ändå känner sig nödgad att tvinna gör en så liten och lös vridning som möjligt så att kardelerna ändå kan sprida ut sig i klämman vid montage.

Det som enklast att få rätt är att använda en separat förgreningsbox som är avsedd just för att förgrena lampkabel.

• Gilla
Willmanh och 1 till
  • Laddar…
Nu är det förvisso växelström i våra uttag. Men helt oavsett så spelar det ju liksom ingen roll pt vilket håll strömmen går genom lampan. På så vis finns liksom inget plus eller minus på en lampa egentligen. Man brukar dock använda en blå och en brun för att göra det enklare att förstå hur man ska koppla in en lampa. Men egentligen spelar inte färgerna någon som helst roll. OM DET BARA ÄR TVÅ KABLAR, ska tilläggas. Är det tre kablar, så är ju en skyddsjord involverad som ska vara gulgrön. Lita dock aldrig på färgerna helt.
Nu har du fyra kablar. Koppla bara en vit från varje lampa till den ena kabeln i taket, och den andra vita från vardera lampa till den andra kabeln i taket.

Jo, fungerar ju oavsett vilken vit som kopplas till blå eller brun, men för att minimera risker, även små sådana, så hade jag sett till att den vita ledare som går till den gängade ringen på E27/E14 sockeln i lampan anslutits till nollan, vilket skall vara den blå ledaren (om saker är korrekt kopplade i huset).
Nollan är någonstans ansluten till jord, medan fasen svänger, sinusformat, mellan +/- ca 325V (toppvärden, 230V RMS). När man byter glödlampa så finns en liten risk att man kommer åt ringen, eller glödlampans skruvgänga medan den är i kontakt med ringen, och gör man det med strömmen på så finns ju då en risk för stöt. Oftast håller man väl glödlampan runt den tjockare delen, väl borta från sockeln och då inget problem , men jag har ett par lampor där jag nästan alltid måste använda andra handen för att stabilisera, och frestelsen är hög att sticka in handen och greppa sockeln istället för att klättra högre och få armen runt lampan och hålla fast ovan/utifrån.
En del, äldre enbart hoppas jag , socklar kan ha dåligt med 'krage' som täcker vid sockens topp och glödlampans gänga, i värsta fall lämna metall åtkomligt.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.