Byggahus.se

Båda äger huset men en äger tomten

1. G
    Medlem · kalmar · 126 inlägg

garet

Medlem
    För att jag och min sambo skulle få bygga en stuga så skänkte min familj en tomt till mig. Nu har vi byggt en stuga med gemensamt bolån.

Hur är ägandeförhållande nu? Äger vi per automatiskt halva huset var med gemensamt bolån eller måste det anmälas att man samäger.

Kan ena parten äga tomten till 100% samtidigt som man äger huset 50/50?

2. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 6 474 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Fick du den som gåva under ert samboende och ni inte har samboavtal så är väll halva tomten hennes? Eller är de reglerat i ett gåvobrev?

3. G

garet

Medlem
    Den var en gåva under samboendet, det finns inget avtal. Ja, jo, ett gåvobrev från familjen till mig som säger att tomten är en gåva till mig. Min sambo nämns inte.

4. Ramnemark
    Proffsamatör · Halland · 6 474 inlägg

Ramnemark

Proffsamatör
    Jag är inte helt hundra men jag tror att sambolagen gör att hälften av tomten är hennes. Du får vänta på ett svar på någon mer påläst än mig. Det finns en lång tråd här på bh gällande om sambolagen bör avskaffas och där finns det många svar vad som ingår/inte ingår.

5. P
    Medlem · Stockholm · 1 061 inlägg

Plåthuset

Medlem
    Sambolagen gäller endast bostäder, dvs där ni huvudsakligen bor. Fritidsfastigheter ingår inte i samboegendomen, men själva stugan äger ni ju gemensamt ändå. Så en viktog fråga är om detta är er gemensamma bostad?

Eftersom du skriver "tomt" måste jag bara kolla om det är en fastighet du fått (dvs marken) eller någon form av nyttjanderätt?

Om det är en fastighet du fått och ni sedan har tillfört fastigheten en byggnad blir stugan inte fastighetstillbehör eftersom ägandeförhållandena inte är desamma. Du äger fortfarande marken 100 % och ni äger huset 50/50.

Redigerat 27 feb 2015 06:51
  6. H
    Moderator · Stockholm · 43 710 inlägg

hempularen

Moderator
    Det låter som banken kan ha missat ngt. här. Så som du beskriver det så låter det som ni har ett hus på ofri mark.

Det brukar vara svårt att få låna på det.

7. Enk Projektet
    Medlem · Uppsala · 5 893 inlägg

Enk Projektet

Medlem
    Nja ofri mark / grund är det väl inte...då skulle dom isf arrendera tomten och det gör dom ju inte.

8. G

garet

Medlem
    Jag har fått marken eller fastigheten om det nu heter så, det är inte tal om någon nyttjanderätt. Bolånet skrev vi på båda två och ska dela på.

Jag läste i någon tråd att det ska upprättas gåva och skuldebrev mellan oss, och att man sedan kan skriva in typ att värdet för fastigheten ska tillfalla mig om vi går skilda vägar eller säljer etc.

9. C
    Medlem · Kronoberg · 323 inlägg

CalleSpeed

Medlem
    Hej

Vad står det i lagfarten som ert pantbrevet är skrivet mot?

Då en tomt med hus oftast betraktas som EN fast egendom borde det då var tämligen enkelt att utreda frågan!

Sambolagen gäller inte sommarstugor. Med andra ord den som köpt/fått den och står som ägare behåller fastigheten.

//Calle

10. Sven
    Medlem · 125 inlägg

Sven

Medlem
    Det här kan vara en ganska komplicerad fråga.

Det kan vara så att huset och marken är fast egendom och att du är ensam ägare av hela fastigheten trots att din sambo är låntagare tillsammans med dig.

Det kan också vara så att huset är lös egendom och ägs till 100 % av din sambo.

Sen finns den ett antal andra tolkningar också där emellan.

Lagstiftningen är oklar och praxis är alltför sparsam.

Fundera istället på hur ni VILL att det ska vara och ordna de nödvändiga juridiska dokumenten för att skapa den situationen.

/ Fastighetsjurist

11. G

garet

Medlem
    Jag vill äga marken och vi vill samäga huset.

12. I
    Medlem · 1 286 inlägg

Ingper

Medlem
    Vill du ha det så kan ni knappast få några bolån. Och eftersom ni nu ändå har det tror jag det gjorts någon miss någonstans.

När du fick marken antar jag att det registrerades (söktes lagfart) o.s.v. så att du står som ägare av "fastighet xxxx.xx" och att marken/tomten har en egen fastighetsbeteckning ? Det är hela grundförutsättningen för fortsatta resonemanget.

Om det är så, är problemet lite det som Plåthuset & hempularen är inne på: Äger ni huset gemensamt så är det inget fastighetstillbehör utan står på ofri grund ! Precis som Plåthuset skriver måste ägarförhållandena vara exakt desamma på tomt och byggnaderna på den för att de skall ingå i fastigheten/tomten (Enk: Arrendebetalning eller arrendeavtal kommer av att något står på ofri grund och uppkommer först när markägaren vill ha ersättning för tomt/markanvändningen av husägaren).

För att bygga huset har ni tagit ett gemensamt lån. Frågan är vad ni har för säkerhet, dvs är det pantbrev utfärdat ? Och som CalleSpeed frågade - vad står det på banklånet och pantbrevet ? Banken lånar normalt inte ut utan att någon säkerhet finns. Vanligen som ett pantbrev på fastigheten, vilken du ensam äger.

Detta är problemet, alltså att det verkar finnas ett banklån vars säkerhet (antagligen) inte är densamma som låntagarna. Och att det dessutom är lån till ett hus på ofri grund, alltså lös egendom. Något man normalt inte får huslån till. Antagligen har banken gjort en groda.

Fundera en gång till på det Sven skriver. För baserat på den infon du givit kan du inte ensam äga marken, ni samäga huset och dessutom ha lån på det.

Redigerat 28 feb 2015 22:38
  13. Anna_H
    Husägare · Värmland · 10 860 inlägg

Anna_H

Husägare
    Är det inte enklare att fråga banken än att spekulera så här? Det där med ofri grund KAN vara ett problem, men ofta handlar det då om att tomtägaren INTE är en av delägarna i huset.

En sak kan jag klargöra med säkerhet: fritidshus ingår INTE i sambolagen och tomter utan hus, så tomten tillhör TS. Endast bostad och bohag inskaffat för gemensamt bruk ingår. Dit räknas inte heller tekniska apparater av olika slag, som kameror, stereo, bilar, båtar osv.

Först om ni gifter er och därefter gör bodelning av en eller annan orsak kan det bli något annat förhållande, då den inte är införskaffad för gemensamt boende.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.