21 098 läst · 98 svar
21k läst
98 svar
Bad-protest mot husägare som staketat in strandremsa
På konsumentens sida
· 3 294 inlägg
Svartbyggen i form av bryggor och en helikopterplatta, på kommunens strand i Danderyd pågår just nu högljudda protester mot ett antal husägare.
Du kan läsa artikeln här: Bad-protest mot husägare som staketat in strandremsa
Du kan läsa artikeln här: Bad-protest mot husägare som staketat in strandremsa
Luktar mest avundsjuka om det här spektaklet. Folk som stör sig på ”rika” människor i allmänhet.
Att tomtägare ”annekterar” mark runt tomten är ju hur vanligt som helst, och ofta något positivt. Jag är själv uppvuxen i Täby och mina föräldrar ”annekterade” mark som egentligen tillhörde samfälligheten. Den marken hade annars behövt underhållas av samfälligheten (en kostnad som mina föräldrar tog i stället) eller hade helt enkelt vuxit igen och sabbat områdets helhetsintryck.
Det finns badplatser i Viggbyholm, och att just den här strandplätten skulle behöva vara tillgänglig för allmänheten är jag tveksam till. Om inte tomtägarna hade underhållit den hade den antagligen fått växa igen och ändå varit oåtkomlig för allmänheten.
Att tomtägare ”annekterar” mark runt tomten är ju hur vanligt som helst, och ofta något positivt. Jag är själv uppvuxen i Täby och mina föräldrar ”annekterade” mark som egentligen tillhörde samfälligheten. Den marken hade annars behövt underhållas av samfälligheten (en kostnad som mina föräldrar tog i stället) eller hade helt enkelt vuxit igen och sabbat områdets helhetsintryck.
Det finns badplatser i Viggbyholm, och att just den här strandplätten skulle behöva vara tillgänglig för allmänheten är jag tveksam till. Om inte tomtägarna hade underhållit den hade den antagligen fått växa igen och ändå varit oåtkomlig för allmänheten.
Att mark hålls efter kan vara positivt. Att den annekteras är det definitivt inte. Jag vet bra exempel där privata initiativ effektivt ökar tillgängligheten för allmänheten. Men tyvärr även de där folk försöker privatisera mark som ska vara tillgänglig för allmänheten.Kilrain skrev:
Luktar mest avundsjuka om det här spektaklet. Folk som stör sig på ”rika” människor i allmänhet.
Jag förstår att du blev tvungen att skapa ett nytt konto för att skriva den där provocerande kommentaren.Kilrain skrev:
I andra samfälligheter klipper man de gemensamma ytorna utan att annektera dem. Men där är förståss markvärdet mycket lägre.
Jag tycker okynnesbadandet var ett roligt spektakel. Det verkar ju även gått lugnt till.
Om vi tar ett exempel från Linköping. Tomter i anslutning till Kinda kanal röjde upp på kanten så att marken kunde nyttjas. Det var naturligtvis väldigt hemskt. Alternativet sly är mycket mer rättvist. Inte bättre för någon, men så ska det vara. Varför inte acceptera röjningen men kräva att staket och häckar som fortsätter utanför tomten tas bort och att gränsen mot vattnet märks ut? Det skulle alla vinna på. Det finns säkerligen många liknande exempel.
Det är 100% fel att annektera mark olovligen, och det förekommer nog i de flesta kommuner på ett eller annat sätt. Vad jag inte förstår i denna nyhet efter att ha följt den är om någon har tagit reda på alla fakta innan man börjar dra slutsatser. Gränser mot vatten, och i synnerhet gränser mot vatten från avsöndrade fastigheter( vilket någon påtalade att dessa aktuella fastigheter är) är i den svårare skolan lantmäterimässigt och inget man efter att ha tittat i 10 sekunder på en digital karta kan dra några slutsatser om. Vissa fastigheter som är bildade genom avsöndring äger faktiskt vatten utan att man redovisat det i kartor, det krävs fastighetsbestämning för att utreda det. Det finns även andra förhållanden att ta hänsyn till såsom vilket år bryggor uppförts (den aktuella bryggan verkar finnas med på 1975 års flygfoto), vilka underliggande detaljplaner som finns, etc. Men det sagt kan fastighetsägarna absolut gjort fel, men det är ganska onyanserat att skapa ett sådant drev utan att veta om man verkligen gör rätt.
Mest idiotiska kommentaren jag läst på länge.Kilrain skrev:
D Daniel 109 skrev:
Det kan jag köpa, om platsen hade varit tillgänglig för allmänheten om den inte ”annekterats”.
Men det är jag tveksam till, ser det som nära nog uteslutet att kommunen skulle lägga resurser på underhålla strandlinjen så att den blev tillgänglig för allmänheten. Och hade man gjort det hade det nog klagats rätt hårt på att man slösade resurser på sånt i stället för att lägga skattemedlen på X, Y och Z. (tänk ”vård, skola, omsorg”-mantrat)
Där vi bor är nog mindre än 1% av strandlinjen tillgänglig för allmänheten, oavsett vem som äger marken. Visst, den är teoretiskt ”tillgänglig”, men i praktiken omöjlig att utnyttja för allmänheten.
Vad jag menar är att det är åtgärder som hindrar andra att använda marken som ska bort, inte generellt skötsel. Sedan kan det ju handla om olämplig skötsel.
Visst kan man hitta både större och mindre "annekteringar" över hela landet. Bara att klicka in på valfri ort i landet i eniro, slå på tomtfunktionen och kika på ett villakvarter som på baksidan av tomterna angränsar till någon form av allmänning, skogsområde eller dylikt. Det som gör att det här sticker ut är väl att det inte är en standardvilla i Borlänge utan mångmiljonhus med helikopterplatta och utrymme att lägga till med sin Princess.
För mig sticker det i ögonen att man lägger privat beslag på något man inte har rätt till. Det är skillnad på att sköta marken och att mer eller mindre aktivt hindra andra från att nyttja den.
För mig sticker det i ögonen att man lägger privat beslag på något man inte har rätt till. Det är skillnad på att sköta marken och att mer eller mindre aktivt hindra andra från att nyttja den.
Inte många rätt där. För det första handlar det om Täby. För det andra är det inte alls fastslaget att det är kommunens mark eller att alla bryggor skulle vara svartbyggen. Sitt still i båten tills kommunens utredning är klar. https://www.taby.se/nyheter/2022/juni/bryggor/Redaktionen skrev:
Medlem
· Halland
· 4 316 inlägg
Det finns väl fastighetskartor? Och eventuella bygglov per fastighet borde finnas hos kommunen.krillek skrev:
Personligen tycker jag kommunen skulle skickat ut lite förortsligister med motorsågar och röjt upp sliten.
Om du bemödat dig att läsa pressmeddelandet från kommunen som jag länkade till så hade du snabbt sett att det inte är så svart eller vitt. För övrigt är svartbyggen en sak, men du kan bygga svart även på din egen fastighet.A Anders_Nilsson skrev:
Flera av de aktuella fastigheterna längs Drakskeppsvägen är bildade i början av 1900-talet och gränser kan därför vara osäkra. Olika förutsättningar gäller för olika fastigheter längs sträckan, exempelvis gäller olika detaljplaner och några av fastigheterna har servitut som ger dem rätt att anlägga brygga på kommunens mark/vatten. Lagstiftning och förutsättningar har också förändrats över tid.