Jag bor i en 1 1/2 plans villa med källare från 1973 och har en CTC GSi 608 värmepump som får ledningarna att knäppa (gäller även tappvattnet).

Denna lösningen har presenterats för mig men räcker det med en korrekt dimensionering av den externa cirkulationspumpen eller behövs det en backventil (som jag har ritat in) för att få ett korrekt flöde?
Om jag har förstått det rätt så kan flödet i värmepumpens interna cirkulationspump variera.
Schematisk bild av värmepumpssystem, CTC GSi 600, med komponenter, anslutningar och inställningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det ska inte behövas någon backventil där. Den externa cirkulationspumpen upprätthåller ett skapligt högt konstant flöde.

Knäppningarna kommer främst när varmt tappvatten produceras.
Efter det att pumpen producerat extra varmvatten enligt ett schema så börjar det knäppa och det är nog den enda gången på dygnet som varmt tappvatten produceras. För övrigt hörs inte ett knäpp, men kompressorn jobbar i det närmaste dygnet runt nu vid denna årstiden.
Kan denna lösningen hjälpa mig eller behövs det en extra cirkulationspump som ger ett flöde ?
Schema för värmesystem med pannan CTC GSi 600 och anslutningsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lösningen hjälper men volymtanken ska kopplas med inkommande från värmepumpen i toppen och utgående till radiatorerna nertill. Då blir det störst utjämning av framledningstemperaturen och minst risk för knäppande.

• Gilla
Mr Hawkanson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Den lösningen hjälper men volymtanken ska kopplas med inkommande från värmepumpen i toppen och utgående till radiatorerna nertill. Då blir det störst utjämning av framledningstemperaturen och minst risk för knäppande.
Tack.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.