Byggahus.se

"Backströmar" från 3-fasmaskiner

1. 3
    Husspekulant Nivå 6
    I en annan tråd står det om att en lampa vars säkring gått sönder glöder lite p.g.a. att det kommer ström bakvägen via en trefasmaskin. Vidare har jag läst här på forumet om att man inte hur som helst får mata en enfasapparat från en av faserna på t.ex. spisens femledare, om inte denna sitter efter en trepolig säkring som bryter allt eller en JFB.

Men: Om det nu är så här: I en lägenhet finns det en gruppcentral, med automatsäkringar (enpol). Det finns idag bara 230 V förbrukare i lgh, dock vet jag att det finns tre olika faser i gruppcentralen, ty det blir 400 V ibland, då jag mäter mellan olika uttag.

Nu tänker jag dock bygga ut anläggningen med ett 3-fas spisuttag. Alltså sätter jag en trepolig 16 A säkring på fasskenan och drar faserna till spisen därifrån (bara spisen matas denna väg).

Till saken hör dock att huvudsäkringarna sitter inte i lgh (ej åtkommliga för mig) så jag vet ej om dessa är enpoliga eller ej.

Då till frågan: Antag att en av huvudsäkringarna går sönder. Kan det nu komma backström via spisen och till de grupper som går under den trasiga fasen?

Och kan sådan backström, gå förbi elmätaren och till grannens lgh om en stor fassäkring i elskåpet på gatan istället har löst ut?

Och nej, var lugn, jag tänker inte koppla själv, så länge jag inte har behörighet...

2. F
    Medlem Nivå 4
    Huvudsäkringarna vid mätartavlan är alltid diazed.

3. E
    Medlem · Nivå 23
    Som svar på frågorna
    1 Ja, om spisen har 400 Volts plattor/ugnselement
    2 Ja, men ganska osannolikt att den "stora" ute i ett skåp om betjänar flera fastigheter går före mätarsäkringen

4. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Om du har blandade enfasbelastnignar och trefasbelastningar så kan du få fenomet med olika svagt eller starkt lysande lampor när en säkring till trefasgruppen gått. Detta beror som sagt på att den fas som säkringen gått på kan bli matad, spänningssatt, från en annan fas via någon trefasbelastning.

Så har man "fulkopplat" och tagit ut en enfasmatning från en trefasmaskin, t.ex. en spis eller en elelementgrupp så kan det uppstå spänning i detta uttag fastän du tagit ur säkringen. Särskilt farligt är detta då man pga av arbete på denna fas först bryter säkringen, sen mäter, va bra... spänningslöst!
    Sen slår termostaten till för ett element eller någon slår på en spisplatta, och plötsligt får den som jobbar med uttaget ström genom sig.
    Detta tror jag är huvudanledningen till att inte blanda enfasbelastningar och trefasbelastningar i hem om man inte har 3-polig säkring samtidigt.

Men vidare till din fråga, om en huvudsäkring i din lght eller hus går så uppstår detta fenomen, ja.

Om en matande huvudsäkring för ett helt område går så uppstår detta fenomen i alla hus som är inkopplade på denna matning.
    Så det är väldigt viktigt för elbolagen att hålla koll på sina ledarareor och säkringstorlekar så en bra selektivitet uppnås.

5. 3
    Husspekulant Nivå 6
    OK, men hur gör "elverket" om de ska jobba med bara en fas efter skåpet i gatan. Stänger de för säkerhetsskull av alla tre faserna, för att inte få en stöt via folks trefasspisar etc.?

6. pefo
    Medlem Nivå 10
    Dom stänger av allt.

7. F
    Medlem Nivå 7
    Precis så är det. VI ska även jorda och kortsluta innan arbetet påbörjas enligt föreskrifterna. Dessutom så är det svårt att bara jobba med "en fas" i en kabel.

8. S
    Medlem Nivå 8
    Man jobbar alltid på en "grupp"!

Är det en trefasgrupp bryter man alla faser och är det en enfasgrupp bryter man den fasen (om det är möjligt).

Man säkerhetsställer alltid frånskiljningen och arbetsjordar om det är tillämpligt.

AMS undviker man in i det längsta!

9. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Där är du överens med den sittande regeringen ... :D :D :D

10. S
    Medlem Nivå 8
    Hehe, ja där vitsade man till det helt omedvetet!!

Tänkte inte på att jag jag var otydlig, för jag misstänker att regeringen och jag inte avser samma sak! ;-)

AMS=Arbete Med Spänning

11. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    För att bli petig....
    Om man mäter mellan två faser så skall det bli cirka 400V. Det mätresultatet säger dock exakt intet om man verkligen har tre faser med sig in i anläggningen.

/Kent

12. P
    Medlem Nivå 6
    Jag instämmer i att man råka ut för riktigt stygga fenomen om en huvudsäkring ryker. Hos mig inträffande det att en huvudsäkring gick i sönder. Samtidigt körde jag tvättmaskinen. Tvättmaskinen fortsatte att gå trots att säkringen som maskinen är matade ligger efter huvudsäkringen som gick sönder. Det visade sig att jag fick spänning bakvägen via elkasseten.. fruktansvärt lurigt.