Byggahus.se

Backspolning till stenkista eller dylikt - söker tips!

1. Henke_2017
    Husägare · Närke · 57 inlägg

Henke_2017

Husägare
    Trekammarbrunn med infiltration. Kommer köpa låg-backspolande filter som använder salt (ca 70 liter var tredje dag). Finns risk för problem att dra ned det till infiltrationsbädden.

Inkommande vatten samt där filtrering kommer ske är i källaren. Avstånd till yttervägg ca 5 meter.

Hur gör jag på ett snyggt och relativt billigt sätt för att få bort backspolningsvattnet utan att dra det till infiltrationen? Jag har en golvbrunn där filtret ska sitta men den går till infiltrationen...

Måste jag bila upp hela golvet eller går det att lösa på något annat sätt för att få ut vattnet till tex ett dike eller en stenkista?

Tacksam för tips!

2. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Sommarstuga Permanent
    Det är vattentryck som trycker ut , kanske det går att dra en plastledning direkt från filtret upp mot taket för att få fall ut genom väggen , till någon frostfri plats om det kan vara något
    Börjar där

3. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Permament boende är det.

Ja jag har tänkt att det också är en möjlighet.

Ja det blir ju problem om det fryser så frågan är om man drar ut det genom väggen först och sedan ned i backen eller om man gör ett hål i väggen "under marknivå"?

Rent kostnadsmässigt så bör det inte blir jättedyrt tänker jag. Med viss hjälp att gräva och anlägga, kanske 20-30 000? Rimligt?

Det dyraste alternativet är garanterat att bila upp golvet och göra nytt avlopp den vägen men det känns extremt onödigt med tanke på att det endast är för "dagvatten".

4. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Har du möjlighet att få till en grop som är frostfri på utsidan huset , eller hur långt har du till diket
    inte alltför långt , men det måste vara nedförsbacket av lite större slag

5. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Det är en grusuppfart utanför med viss lutning mot en väg.

Räcker det om jag gräver en grop på ca 70cm djup och anlägger en plastkista där? Räknas det som frostfritt?

Har jag riktigt tur så finns det något redan i dagsläget då två stuprör går ned i backen och försvinner nånstans...

6. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det jag tänker på är att få iväg vattnet , det med stuprören är ett bra allternativ , då ska du prova att spola med slang rätt länge , ( hur är det när det regnar kraftigt , försvinner regnvattnet då , igen överspolning då . ) Hur stort är taket i m2 ungefärligt , troligtvis har du ett stup på varje sida på huset , dom går säkert ihop i backen
    Ta det först , ska åka hem nu , till baka om ca 8-9 tim , det finns en lösning på detta , som jag tror faller dig i smaken

7. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Mkt intressant! Tack för dina svar!

Regnade massor här i veckorna med rejäla volymer och noterade inga oroväckande vattenmängder på grusuppfarten eller så. Husets grundstorlek per våningsplan är ca 85 kvadrat. Och det är ena sidan av huset vars stuprör som går ned i backen. Dvs både hörnen på "framsidan" av huset längs en hel långsida dvs halva takets regnmängd. Det blir torrt närmast huset mot grunden när det regnar och min bedömning är att det rinner bort bra.

Jag tänker också att 70 liter var tredje-fjärde dag ej är några mängder i jämförelse med en störtskur på 30 minuter...

8. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 9 351 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Man brukar undvika att leda backspolningsvatten till slamavskiljare och infiltration för att undvika ökad vattenlast och salt i systemet. Salt kan sabba markens infiltrerande förmåga.

Eftersom det rör sig om 23 liter vatten per dygn i snitt så behövs bara någon kvadratmeter mark för att infiltrera vattnet (om marken infiltrerar). En liten handgrävd stenkista räcker således utmärkt.

9. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hej är hemma nu
    Hur vill du ha det ; till en grop i marken eller till säker plats i stuprören , du måste oavsett borra genom någonstans , och få det frostfritt .
    Finns stuprör i närheten av samma rum som reningen ska vara , högt eller lågt över källargolv
    avstånd till insida där stuprör går
    Du får två skisser på allternativ , men måste veta enligt ovan

10. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Stuprör känns som en bra lösning då det redan sväljer massor med vatten vid nederbörd.

Bifogar en enkel skiss med inskrivna mått på de olika ställena. Grundbilden är från mäklaren och är inte skalenlig men måtten stämmer iaf som jag skrivit in. Jag tänker att förhoppningsvis går det att få upp filtret så högt det går (???) från golvet för att få så liten "tryckhöjd" från möjligt från backspolning till tak. Trycket in till filtret ska ej vara några problem då det kommer sitta en hydropress framför.

Det röda utanför "badrummet" är en betongtrapp med påbyggt tak etc.

Orange:a är stuprören.

Värt att nämna är att det i dagsläget går elementvatten längs den sträckan som är 4 meter ända till ytterväggen. Möjligen att det är en snyggare plats att dra på då det redan är massa rör där. Dvs "vänster" på bilden och sedan rakt "upp" till hörnet. Fönstrena i det rummet går ej att öppna så det behövs ej ta hänsyn till.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Mått_2.jpg

11. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Hoppas att du förstår principen , skissen är lite så där
    Hittar inte var du ska ställa reningen , men har ingen betydelse ,
    Det är vattentryck från hydrofor som går under rensningen , inga problem för att få ut det ,
    behöver inte stå högt , bra rakt av på golvet , anslutningen på rensfiltret är för 15 mm slang tror jag ,, och brukar läggas fram till golvbrunn , i ditt fall kan du dra slang eller rör ( snyggare )
    i taket , med 15 mm fram till utgående och stickas ned ca 25 cm i 25 mm slangen , det blir fritt fall för vattnet ut till stupet , och när den slutar att backspola , blir det luft som kommer in i mellanrummet och tömmer 25 slangen , på detta sätt kan det aldrig frysa , nästa gång den backspolar , så är det varmt vatten ca + 6 - 8C , finns det lite isskimmer någonstans så åker det iväg .

• Laddar…
  12. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Jättebra! Tack för alla tips! Tanken är att reningen ska vara där hydroforen står i dagsläget då det finns gott om plats där samt att där finns inkommande vatten från brunnen.

Tror du att jag kommer behöva viss lutning från tak till "utlopp" eller kompenseras det av trycket så att det ej behövs?

13. L
    Bannad · 6 737 inlägg
    Det är vattentryck så du behöver inte lutning men kan med fördel gå ner från taket ca 40 -50
    cm innan det går in i slangen som går ut , det som finns i röret upp till taket luftar ur ,
    varför måste du backspola varje dygn , normalt brukar man göra det vart 3: e dygn

• Laddar…
  14. Henke_2017

Henke_2017

Husägare
    Var tredje dag är det sagt att det blir. Gissar på att det t o m blir var hörde då filtret är programmerbart och nivåerna som ska bort är relativt låga.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.