Hej,

jag har en fundering gällande backspolningen på mitt j & m filter, då jag upplevt att kvaliten på vattnet blivit sämre.

jag har en såkallad filox massa i en 1054 burk med automatik för backspolning.
Den är inställd på backspolning var 3e dag för tillfället.

men när jag började läsa på lite om detta ser jag att filoxmassa ska dels helst spolas varje dag och ha ett minflöde på 32 lpm,
Jag mätte upp flödet vid backspolning och uppnådde 15 lpm vattnet var ordentligt brunfärgat. Körde ytterligare 3 spolningar utan nån märkbar skillnad.

började kika lite på utloppet och ser en gummistrypbricka som är 5mm, byter ut denna till en 10mm bricka, nu ligger flödet på cirka 35 lpm vid spolning
Men vattnet fortsätter att vara ordentligt brunt under hela backspolningen,

Borde man se att i slutet av backspolningen att vattnet är likt det råa vattnet man har i brunnen eller sker det en oxiderad även under backspolningen?.

ska nämnas att hela installationen bara är cirka 1,5 månad gammal, höga värden j & m (5 &1,5)

vattnet har blivit sämre och sämre, speciellt märkbart är det efter en backspolning då de tar 10 minuter innan vattnet klarnar upp igen.

har ett jonbytar filter för avkalkning efteråt som jag är rädd får ta mycket stryk om jag inte löser problemet.

mvh
Nicholas

Ta kontakt med dom du köpte filtret av, utgår att du gjort vattenprov och skickat in till företaget du köpte filtret av och dom hjälpt dig välja rätt filter. Dom borde kunna ge dig tips och råd så du får bra vatten . Stort lycka till :)

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Ta kontakt med dom du köpte filtret av, utgår att du gjort vattenprov och skickat in till företaget du köpte filtret av och dom hjälpt dig välja rätt filter. Dom borde kunna ge dig tips och råd så du får bra vatten . Stort lycka till :)
Har varit i kontakt med dem, de är hjälpsamma men de kändes som de inte riktigt visste, nu var de lite luddigt då de jag prata bara leverat styrenheten medans de ja köpt filtret av stått för resten så de har inte koll på varken setup eller hisoriken
därför jag tänkte kolla hur gemene mans backspolnings vatten ser ut, min tanke är ju att de borde vara råvatten som kommer ut om man fått rent filtret.

Bilden visar hur backspolnvattnet ser ut efter 6 Backspolat vatten i en vit hink kopplad till ett rörsystem, vattnet ser grumligt och brunaktigt ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Backspolvatten i vit hink med slangen i efter sex backspolningar, omgiven av verktyg och kablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
backspolningar bild 2 visar råvatten

//Nicholas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.