Backljus släpkärra - installera extra

4k läst  68 svar

1. R
    Medlem Nivå 12
    Jag har en släpkärra som är typ 3 år gammal, såkallad”Benderup”. Jag skulle vilka montera extrabelysning bak på kärran som lyser när jag lägger i backen. Finns de nån generell instruktion hur man gör detta och var man ska koppla på sig osv? Går man in i strålkastaren bak och hämtar 12v från nuvarande backljus?
    Mvh !!

Redigerat 4 jan 20:47
  2. Samuel Hopstadius
    Renoverare Nivå 3

Vad har du för typ av kontakt på släpet och bilen?

Vad är det för bil?

13 polig kontakter har stift för backljus.

7 polig kontakt har inte stift för backljus
    Däremot finns ett ”extra” som kan användas för laddning av batteri och detta skulle kunna tjuvas för ström till backljus.

På en äldre bil kan det fungera att tjuvkoppla in sig på backljuset. Nyare fordon kommer sannolikt registrera fel i systemet varvid det är bättre att montera en 13 polig kontakt med styrenhet avsedd för modellen

3. R
    Medlem Nivå 12
    Bilen är Volvo MY 2017. Kärran är från typ 2015/16. Bilens dragkrok har massa stift och jag har en adapter för att kärran skall kunna passa bilens massa stift.
    Finns nån instruktion om hur man gör tro?

4. Samuel Hopstadius
    Renoverare Nivå 3
    Okej!

Då har du 13 pol på bilen och ström finns till backljus.

Då behövs byte av kontakt på släpet till samma typ som bilen är utrustad med samt dragning av kablage och montering av backljus på släpvagnen.

Har för mig att det finns företag som säljer färdiga kabelsatser till släpvagn, beror lite på hur elen som sitter där ser ut.

5. R
    Medlem Nivå 12
    Men jag har ju vanligt backljus idag, går det inte att hämta ström från den tåten när backen aktiveras? Det ska ju bara lysa när backen läggs i.

6. S
    Medlem · Nivå 8
    Jag undrar om man kan vara säker på att backljuset är framdraget till släpkontakten i bilen?

7. Samuel Hopstadius
    Renoverare Nivå 3
    Finns redan backljus på släpvagnen?

8. R
    Medlem Nivå 12
    Ja!

9. Samuel Hopstadius
    Renoverare Nivå 3
    Okej! Ja men då borde det bara gå att koppla in på befintligt backljus på vagnen.

Svårt att säga exakt hur när man inte vet hur anslutningarna ser ut.

Välj led så att inte strömförbrukningen drar iväg.

10. R
    Medlem Nivå 12
  11. R
    Medlem Nivå 12
    Men ska jag öppna lycktan och försöka skarva mig på anslutningen i lyktan? Bilen har en 210A generator.

12. Samuel Hopstadius
    Renoverare Nivå 3

Ja så hade nog jag löst det. Var noga med att allt blir tätt efter anslutningen så att inte fukt kan komma in och skada innanmätet

13. R
    Medlem Nivå 12
    Ok. Thx

14. P-plats
    Medlem · Nivå 14
    • Laddar…
  15. R
    Medlem Nivå 12
    Ah precis så! Koppla du plus och minus direkt från befintliga kablar i lyktan till vänster?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: