Byggahus.se

Backa befintlig nätverkskabel

1. J
    Medlem · 24 inlägg

jeppezon

Medlem
    Hej!
    Jag vill byta ut ett nätverksuttag mot ett uttag för högtalare. Jag har lotsat på sladdarna till nätverksuttaget både i proppskåpet och vid dosan. Men när jag drar i dom i dosan eller i skåpet är det helt stumt?

2. nimhed
    Medlem · Skåne · 3 163 inlägg
    Proppskåpet?

3. J
    Medlem · 24 inlägg

jeppezon

Medlem
    Vet ej vad du skulle kalla det annars? Gäller kabeln längst upp till vänster.

4. nimhed
    Minsann. NV via proppskåpet.

Hur lång sträcka är det?
    Om du har två nätverkskablar i en flexslang, får du hoppas att slangen är ordenligt fastsatt. Ligger den löst i någon vägg blir det svårt utan att göra ingrepp.

Annars tror jag att det vara är att rycka. Igen, en brasklapp om att slangen måste vara bra fastsatt

5. J
    Medlem · 24 inlägg

jeppezon

Medlem
    Kanske 10m. Ska försöka rycka lite till då

6. nimhed
    Jag misstänker att det i princip är omöjligt att bara få ut den ena, då de garanterat har snort sig i varandra på vägen, så ryck i båda samtidigt.

7. J
    Medlem · 24 inlägg

jeppezon

Medlem
    Min sambo fick stå vid proppskåpet och kolla när jag drog så det var rätt kablar som rörde på sig. Hon sa att det inte ens var en antydan till att någon nätverkskabel rörde sig. Så står ganska fast just nu. Får se hur jag ska tackla det här.

8. samlarpådetmesta
    Medlem · 596 inlägg
    Vad är det för högtalare som ska drivas?

9. nimhed
    Nu kanske du är värsta guldörat, men om inte, så kan du ju testa att tvinna ihop de åtta trådarna och använda den befintliga kabeln som högtalarkabel :D

10. J
    Medlem · 24 inlägg

jeppezon

Medlem
    Bakre högtalarna till Logitech 5500Z.

11. J
    Medlem · 24 inlägg

jeppezon

Medlem
    Problemet med den lösningen är att högtalarkabeln ska ju inte bara till proppskpået utan vidare därifrån. Vilket gör att jag måste då skarva från nätverkskabel till högtalarkabel i proppskåpet...

12. R
    Medlem · 3 771 inlägg

RoAd

Medlem
    Gör som @nimhed skrev och driv dem med nätverkskabeln. De där högtalarna är inte värt att lägga speciellt mycket energi på och satellithögtalarna lär dessutom inte dra speciellt mycket ström.

13. T
    Medlem · stockholm · 2 240 inlägg
    Det där kan ju inte vara rätt. För att få vara i centralen ska väl både befintlig närverkskabel och kommande högtalarkabel vara godkända för högsta spänningen - 400V.

Närverkskabeln ska bara vara att dra ut. Har något smartskaft använt t.ex. diskmedel för att smörja kabeln vid indragning kan det sitta rejält hårt. Drar du av kabeln får du öppna ett nytt hål på vägen och se om det går att dra ut den där istället

Edit:
    Såg nu att det var satelithögtalare du skulle driva. Börja med att köra med närverkskabeln och se om det låter ok.

14. nimhed
    Ja, då får du nog försöka hitta flexröret halvvägs på något sätt.

har du tur har du en dosa som den passerar på vägen

15. samlarpådetmesta
    Medlem · 596 inlägg
    Precis vad jag tänkte på. Så skulle jag ha gjort. Och sen skarva med valfri hgt-kabel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.