Byggahus.se

B- eller BD-rör

1. S
    Medlem Nivå 4
    Hej,

Vad får man egentligen göra och inte göra med B- respektive BD-klassade avloppsrör (gråa, för inomhusavlopp)? Det som ibland står beskrivet är att BD är godkända för ingjutning och B är för klamring i vägg/tak. Vad gäller för övrig typ av inbyggnad (dvs inte ingjutning)? Jag håller på att dra avlopp för vårt nya badrum och jag lyckas inte få tag på BD-rör i 50mm. Övriga rör är BD, men hos de leverantörer jag tittat är 50mm-rören "bara" B-klassade. Rören kommer inte bli ingjutna, men ligga inbyggda i golv och vägg. Det är 50mm-röret som skall vara avstickare från 75mm-röret och gå upp i väggen för att ansluta till handfat. Jag kommer flytspackla en "kaka" på golvet så rören blir ordentligt otillgängliga även om de per definition inte är ingjutna.

Tacksam för lite hjälp och råd.

2. S
    Medlem Nivå 4
    Bump

3. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
  4. S
    Medlem Nivå 4
    Tack för tipset! Passar de in i vanlig pp-rörsmuff?
    Jag var dock främst egentligen ute efter vad som gäller för rör som är klassade B och BD av vanliga gråa inomhusrör. Någon som vet det?

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 4
    Hmm. Dessutom skriver Faluplast att det är delarna med orange packning som är godkända för inbyggnad. Rören har inte packning utan endast skarvdelarna. Därmed blir problemet detsamma som för de gråa rören; det är bara de raka rören som jag inte lyckas hitta med BD-klassning. Övriga delar är inga problem.

6. Bästa svaret

Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    • Laddar…
  7. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 20
    Nu övertolkar du. Rören ingår i Falus system så de får också gjutas in enligt deras manual. Klicka på Drift och Skötsel så hittar du manualen som jag klistrat in ifrån: https://www.faluplast.com/sv/ror/avloppsrorrsk-231609150x18mml2m__1025

• Laddar…
  8. S
    Medlem Nivå 4
    Ja, du har säkert rätt. Det är en yrkesskada att nagelfara dokumentation och tolka varje paragraf ned till varje bokstav...

9. S
    Medlem Nivå 4
    Perfekt! Jag har sett deras lathund men helt enkelt missat färgskillnaderna i markeringarna på 50mm-rören. Stort tack för din hjälp!

Men det gäller väl förresten fortfarande inte de gråa rören... De är väl PP, och inte PVC? Det borde väl ändå finnas BD-rör att får tag på även i 50mm? Jag blir tokig på det här. Även om det går att göra rätt med hjälp av PVC-rör känns det som att gå över ån efter vatten. Jag borde ju kunna vända mig till samma leverantör, köpa samma serie av samma tillverkare och klara mig ”hela vägen”? Det verkar konstigt att man ska behöva byta system för att kunna ha 50mm-rör...

Redigerat 12 maj 2019 20:19
  10. S
    Medlem Nivå 4
    Nu hittade jag att ett av mina 50mm-rör (märke Hakan, inhandlat på Biltema) är märkt S16 (och B), vilket enligt Gelia betyder godkänt för ingjutning. Nästa hus kör jag med torrdass och handsprit, tror jag...