Håller på och öppnar upp mellan hall och vardagsrum, men är inte riktigt säker på hur jag bör göra. Hade gjort det mesta klart men p.g.a. vissa omständigheter har jag tänkt att göra om en del. Bl.a. ska öppningen bli aningen bredare än jag gjort den.
Öppningen (öppningarna, de var två likadana) var från början 80cm och de var avväxlade som synes på bild 1 (hittade ingen bättre bild).
Bild två visar hur jag gjorde istället. Frågade svärfar (som är snickare) och han tyckte inte jag behövde skjuta in regeln i plankorna vid sidan som det var tidigare. Jag använde en stående 45x95 ovan öppningen och 45x50 som stöttar den.
Men kan jag inte ta bort allting mellan nuvarande överliggaren och takbjälken och istället ställa två 45x95 som stöttar takbjälken direkt? Och sen sätta en liggande 45x95 som överliggare mellan de stående? Öppningen kommer vara ca 160cm bred och ovanför finns endast en oanvänd, oinredd vind.
Öppningen (öppningarna, de var två likadana) var från början 80cm och de var avväxlade som synes på bild 1 (hittade ingen bättre bild).
Bild två visar hur jag gjorde istället. Frågade svärfar (som är snickare) och han tyckte inte jag behövde skjuta in regeln i plankorna vid sidan som det var tidigare. Jag använde en stående 45x95 ovan öppningen och 45x50 som stöttar den.
Men kan jag inte ta bort allting mellan nuvarande överliggaren och takbjälken och istället ställa två 45x95 som stöttar takbjälken direkt? Och sen sätta en liggande 45x95 som överliggare mellan de stående? Öppningen kommer vara ca 160cm bred och ovanför finns endast en oanvänd, oinredd vind.
Så här tycker jag man ska göra:
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Bilderna funkar fortfarande men du får klippa in länken själv.
Om du inte vill använda limträ (vilket säkert är lämpligt) så tycker jag du ska två 45x220 och slå ihop och limma och därefter stötta upp dessa på samma sätt som jag gjort.
Den konstruktion du nu gjort bär nog inte så mycket och är det last på så kommer den garanterat att sätta sig mitt på.
http://www.byggahus.se/forum/byggma...-miniprojekt-hal-i-baerande-vaegg-bilder.html
Bilderna funkar fortfarande men du får klippa in länken själv.
Om du inte vill använda limträ (vilket säkert är lämpligt) så tycker jag du ska två 45x220 och slå ihop och limma och därefter stötta upp dessa på samma sätt som jag gjort.
Den konstruktion du nu gjort bär nog inte så mycket och är det last på så kommer den garanterat att sätta sig mitt på.
45x220 inhandlad. Ska jag både spika/skruva och limma? Vanligt trälim är okej?
Varför galvade spikar och utelim? Hängslen och livrem eller?
Aha, missade helt att galvad och varmförzinkad är samma sak. Då har vi ju alla grejer hemma, tackar för råden.
Är det tänkt att jag ska såga urtag ur plankorna vid sidan om öppningen för att lägga bjälken där? Känns lite knepigt att få fast den annars. Spikplåt?
Jag hade osb på väggen och använde detta som förband i sidled. Annars så handlar det ju bara om vertikala laster så din balk lär ju inte springa bort av sig själv. Förankra dina stolpar i väggen och skråspika fast balken i stolparna. Om du kollar min tråd så ser du att vi lyfte lite för att kunna montera med exakt passning. Det är nog ingen dum ide även här.
Okej, då gör vi så. La upp lite bilder från det hela, kommentera gärna. Mest nyfiken på om det verkar okej med golvet.
http://www.jolie.nu/index.php?x=browse&category=8
http://www.jolie.nu/index.php?x=browse&category=8
Redigerat:
Jag kan inte avgöra om upplaget är ok. Det bästa är förstås att låta stolparna vila direkt på väggen under, då kan man hantera hur stora laster som helst.
Kan du inte stapla bitar under upplaget för att förhindra att det sätter sig? Å andra sidan, om inte lasten är jättestor uppifrån kan man ju tycka att spikförbandet borde hålla alldeles utmärkt.
Kan du inte stapla bitar under upplaget för att förhindra att det sätter sig? Å andra sidan, om inte lasten är jättestor uppifrån kan man ju tycka att spikförbandet borde hålla alldeles utmärkt.
Det har ju varit en vägg där förut och den vilade på brädan på andra sidan golvbjälken. Kan väl stapla upp en del under, men det försvårar eldragningen. Det är ju en oanvänd vind så inga mer belastningar än själva huset i sig.
Klicka här för att svara