Hej,

Vi håller på och bygger om hemma. Idag har vi två skjutpartier som är 3 meter vardera med en stolpe i mitten, ovanför båda partierna ligger en limträbalk med måtten 56mm*300mm och cirka 6500mm lång. För att bättre passa framtida behov och planlösning är vi sugna på att i befintlig öppning sätta in ett skjutparti på 4 meter, en stolpe och sedan en fast glasdel på 2 meter. Dvs. vi kommer ha en öppning på 4 meter - stolpe - glasdel på 2 meter och där är jag tveksam att nuvarande balk klarar öppningen på 4 meter..

Iochmed att vi kommer tilläggsisolera insidan med 45mm, så kommer det finnas lite extra utrymme. Så undrar jag om det är möjligt att förstärka nuvarande balk med en regel (antagligen två reglar på varandra) eller kertobalk med tjocklek 45mm bredvid limträbalken (upp mot takstolarna). Någon som har erfarenhet av en sådan lösning? Skulle vara skönt att kunna återanvända den balken som redan sitter där... Tar gärna input innan jag vänder mig till byggkonstruktör. Om förstärkning inte är någon idé tar jag gärna input på dimension på limträbalk. Maxhöjd tror jag är cirka 315mm-320mm ovanför skjutpartierna innan takstolarna kommer.

Nedan syns nuvarande utformning med två skjutpartier och en stolpe i mitten, samt limträbalken ovanför.
Inomhusbyggarbetsplats med isolering, två fönsteröppningar, och en stege, potentiellt under ombyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takplan
Teknisk ritning av strukturell komponent, dimensioner och materialalternativ noterade, arkitektur eller ingenjörskoncept.
Skapa konto
x

Takstolsutformning
Teknisk ritning av takkonstruktion med mått och materialspecificeringar.
Skapa konto

BirgitS
När man ska ha en större öppning innebär det framför allt att höjden på balken behöver vara större, inte bredden.

Nu finns det inte så mkt höjd att arbeta med. Så därför är bredden mer intressant i detta fall.

• Gilla
mangman
  • Laddar…
Stålbalk ?

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Stålbalk skulle ju definitivt funka. Men rent arbetsmässigt och kostnadsmässigt skulle det vara intressant att veta om det går att förstärka med en parallell regel eller kertobalk efterom det kommer finnas plats för det.

På ett uterum jag byggde för några år sedan, med ett skjutdörrsparti med frividd på drygt 4 meter, monterades det en limträbalk på 90x405 mm, för att klara kraven på tillåten nedböjning.

Är nuvarande balkar dimensionerade av konstruktör? Känns verkligen i minsta laget med en 56x305. Är nog tyvärr stål som gäller om du inte ska få för mycket nedböjning med så låg bygghöjd

Hur brett är huset, vilken takbeklädnad har du och var i landet ligger huset?

L Liljeros skrev:
Är nuvarande balkar dimensionerade av konstruktör? Känns verkligen i minsta laget med en 56x305. Är nog tyvärr stål som gäller om du inte ska få för mycket nedböjning med så låg bygghöjd
Det är en tillbyggnad gjord på slutet av 70-talet. Övertygad om att ngn konstruktör varit inblandad. Har hållit sen dess.

B bossespecial skrev:
Hur brett är huset, vilken takbeklädnad har du och var i landet ligger huset?
Den vinkeldelen är 6 m bred. Taket har råspont och betongpannor, ligger i Västerås (snözon 2).

Nedan syns en översiktsbild. Det är en tillbyggnad gjord på 70-talet. Placeringen av skjutpartier enligt markering. På planlösningen är ingen stolpe utmarkerad.
Arkitektonisk ritning av husplan, inkluderar vardagsrum, kök, matplats och entré. Markerad möjlig placering för ramp.
Skapa konto

Om du ska använda dig av den befintliga balken behöver du lägga till ytterligare en LT56x270 alternativt Kerto 45x220.
Pelaren behöver säkerligen också förstärkas.
Du behöver även kontrollera hur grunden är utförd då man flyttar pelaren.

• Gilla
henche och 1 till
  • Laddar…
B bossespecial skrev:
Om du ska använda dig av den befintliga balken behöver du lägga till ytterligare en LT56x270 alternativt Kerto 45x220.
Pelaren behöver säkerligen också förstärkas.
Du behöver även kontrollera hur grunden är utförd då man flyttar pelaren.
Tack för svar!

Grunden borde vara detsamma längs hela väggen. Murad nedtill som syns på första bilden och enligt ritning på bilden nedan.

Teknisk ritning av konstruktionsdetaljer, mått och materialspecifikationer, arkitektur eller ingenjörskonst.
Skapa konto

Flyttar vi stolpen blir det en ny. Alternativt två för respektive balk.

Tack för bra input.

Lägger till att senaste spåret är att utforska skjutpartier med bärande stolpe, då skulle vi kunna använda nuvarande limträbalk.

Några frågor till @bossespecial om du har möjlighet att svara...

Med inspiration från denna tråden (länken nedan) där du svarade på en del frågor, så skulle jag vilja utvärdera möjligheten till en liknande lösning.
https://www.byggahus.se/forum/threads/oeppning-i-yttervaegg.329255/page-15#post-3269626

Dvs. lösning med att ha ett 6m skjutparti och placera en stolpe innanför partiet (troligen alla stolpar för limträbalken, men det är ju mittstolpen som får den stora lasten). Precis som i den länkade tråden kommer sannolikt stolpen att hamna innanför den uppmurade grundmuren. Enligt ritningen som finns i ett inlägg ovanför så påbörjas "sulan" lite innan själva grundmuren (om det går att lita på ritningen, eller snarare utförandet).
Fråga: Tror du att grunden behöver förstärkas för att klara lasten som stolparna utsätts för, eller kan nuvarande platta/sula klara det?
Som extra info så finns planer på att mura upp en mur med lecablock innanför grundmuren, fast något lägre, för att låta kommande bjälklag vila på den muren. Så om en stolpen hamnar innanför grundmuren (dvs. på den nya muren) så borde lasten fördelas något, om det spelar någon roll.

En annan fråga är om limträbalkens placering mot takstolarna har någon betydelse, dvs. om limträbalken hamnar något längre in i byggnaden.

Mvh
Henrik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.