Byggahus.se
  1. Byggahus.se är oberoende på konsumentens sida Regler

Avväxling 2,3m bärande vägg

1. R
    Medlem · 61 inlägg

robertua

Medlem
    Hej,
    Vi bygger ut enplansvilla på 104kvm med 51kvm.

- Fackverkstakstolar med kallvind på befintlig byggnad och det kommer vara samma på tillbyggnaden.
    - Takstolarna har dimension 45x145 med betongpannor, 27 graders lutning.
    - Yttervägg har regeldimension 45x170
    - Krypgrund av betonghålsten i tre skikt av dimensionen 19x16x39 (bxhxl, cm). Den tillbyggda krypgrunden kommer ha samma höjd men det är tänkt att det ska vara lecablock istället för betonghålsten.
    - Betonghålstenen ligger på en betongsula som är 60cm bred och 25cm hög. Den nya krypgrunden kommer ha samma storlek på sulan.
    - Befintligt hus är 12,34m långt och 8,14m brett
    - Tillbyggnaden är 7,65m lång ut från befintligt hus och 6,66m bred.
    - Innertakhöjden är 2,4m

Problemet: Mellan befintlig bärande vägg och tillbyggnad behöver vi göra en öppning på 2,3m. Jag vill att den avväxlande balken ska bygga så lite som möjligt eftersom det rent estetiskt skulle se bäst ut. Min fundering är hur liten balk är den minsta som vi kan ha för avväxlingen?

Finns det någon snäll själ som kan hjälpa mig utan att jag behöver kontakta konstruktör för detta? Bygglov och utgrävning för grund är redan klart.

Det gulmarkerade är tillbyggnaden.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2020-12-29_23-0-9.png

2. V
    Medlem · Norrbotten · 605 inlägg

Vante

Medlem
    Limträ 66×315 funkar vid snözon 2.

3. R
    Medlem · 61 inlägg

robertua

Medlem
    Bor i snözon 1,5. Men finns det inget som bygger mindre?

4. V
    Medlem · Norrbotten · 605 inlägg

Vante

Medlem
    90x225mm

5. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 671 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Kan man inte använda en stålbalk?

6. R
    Medlem · 61 inlägg

robertua

Medlem
    Ja, det går, men frågan är vilken storlek på stålbalk jag behöver och som bygger minst höjd?

7. JA”Snabbe”
    Husägare · Skåne · 1 671 inlägg

JA”Snabbe”

Husägare
    Det får de lärda tvista om. Men det borde bli lägre höjd på en stålbalk kontra trä.

• Laddar…
  8. Bästa svaret

J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    215x225 är den lägsta limträbalken som är tänkbar med den aktuella öppningslängden. 90x225 är inte jämförbar med 66x315, den har mycket sämre styvhet. I stål bör det räcla med HEA 140. Efter inbyggnad har man dock inte vunnit särskilt mycket i höjd.

• Laddar…
  9. R
    Medlem · 61 inlägg

robertua

Medlem
    Tack Justsandersson! 215mm bred är bredare än de 170mm jag har utrymme för. Men HEA 140 passar, den är 133mm hög. Plus 45-regel+ gips blir ca 190mm. Det blir bra!

Vad ska man stötta upp HEA balken med? HEA 140 på 2,3m väger bara 57kg. Inte speciellt tung för två gubbar heller.

10. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    Det beror på hur händig du är. Det går bra med pelare i limträ eller stål. Det går också bra med konstruktionsvirke t.ex. 45x145 C 24 om du kan fästa in det ordentligt i den veka riktningen.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.