Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Avväxlad övervåning, frågor

1. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Hej!
    Har ett 40-talshus vi renoverar och på nedervåningen har en vägg öppnats upp lite där det tidigare varit en vägg och enbart en dörröppning mellan ett kök och en matplats. Detta har gjorts av någon tidigare ägare.

Bjälkarna på övervåningen är skarvade över avväxlingen (som tidigare alltså var en vägg) och ihopspikade med brutalt grova spikar. (Original sedan 40-talet) Vi håller just nu på och renoverar rummet på övervåningen och kollade även på avväxlningen som är gjord. 3 av 5 reglar vilar över avvxälingen och som jag kunnat se så är det först en 50x50-regel som själva bjälkarna vilar på. Denna ser original ut från 40-talet. Den tidigare väggen har troligtvis anslutits till denna regel, men nu sitter det ytterligare en regel under den som då är avväxlingen. Den regeln ser nyare ut.

Om jag mäter avväxlingen ner mot undertaket och sedan nedsticket på nedervåningen så lyckas jag få fram att avväxlingen totalt verkar vara 230mm. Så den nya "regeln" under 50x50-regeln verkar vara ca 180mm, men tillsammans blir de alltså ca 230mm. Avväxlingen är ca 2,28 meter.

Bjälkarna på övervåningen är som nämnt skarvade över avväxlingen och bjälkarna på ena sidan är 2,85 meter och på andra sidan av avväxxlingen 3,14 meter. Bjälkarna är 230x80mm.

Tänkte bara höra med er om denna avväxling är okej eller om den egentligen är för klen? Något att göra något åt nu innan man smackar på nytt skruvlimmat golvspån på övervåningen i så fall..

Tack för alla funderingar och svar

2. J
    Medlem · Blekinge · 10 117 inlägg

justusanderssonPremiumikon: Hand

Medlem
    50x50-regeln är en sorts hammarband som alltid har legat ovanpå de stående plankorna, som utgjorde den bärande väggen tidigare. Som avväxlingsbalk kan man bara räkna med 50x180 mm, eftersom 50x50 regeln inte är ihoplimmad med avväxlingsbalken. 50x180 med spännvidd 2,3 meter klarar en last på ca 400 kg/meter. Vad ni har för last beror främst på husets bredd. Är bredden 8 meter borde lasten på avväxlingen ligga på ca 1200 kg/meter. Det verkar alltså lite underdimensionerat. Jag skulle tro att ett byte till en limträbalk, 90x225, skulle fixa det, men som sagt riktiga data är bäst.

80x230 (antagligen 3x9 tum) borde fungera bra med de spännvidderna som du anger.

3. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Tack för utförligt svar!
    Husets hela bredd är 9 meter, men bjälkarna går inte genom hela huset för det finns ytterligare en bärande vägg som reglarna vilar på i andra änden. (Bakom den väggen är det en trapp sen. Så fulla längden på bjälkarna (skarvavde) är således strax under 6 meter. Eller är det något annat som gör att lasten baseras på hela husets bredd?

4. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Misstänker att det är lite bökigt att byta en avväxling då det också finns en blindbotten innan man når reglarna. Kan tänka mig att det är lite svårt att stämpa upp vid sidan om i så fall eftersom det sitter mindre reglar vid sidan om de större reglarna som i såfall skulle vara dom man stämpar upp..

Skulle det hjälpa att bygga upp lite vägg på båda (eller en) sida/sidor om avvxälingen som avlastar avväxlingen?
    Se bild nedan.
    Avväxlingen har nog suttit länge skulle jag tro, och vi har väl inte märkt av att det skulle vara något fel egentligen. Inte mer gung än i något annat rum så att säga.. Men ville ta upp det nu när vi ändå har bjälklaget öppet på ovanvåningen..

5. J

Medlem
    Med två hjärtväggar blir lasten per vägg lite lägre, men troligen ändå för stor för den avväxlingsbalk som sitter där nu. Det bästa är en planritning om man ska räkna med större precision.

6. J

Medlem
    Man ska passa på när det är öppet. Det finns andra sätt att förstärka. Vad som är bäst beror på vad man kan komma åt. Att skruvlimma plywood från sidorna i hammarbandet + avväxlingen är en variant. Ta ett foto uppifrån där man kan se balken.

7. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Här kommer bilder uppifrån. Första bilden är en närbild på avväxlingen som du säkert kan identifiera, eller ja, hammarbandet och sen kan man skymta avväxlingen under. Den går ner en bit under taket också, som du sett på tidigare bild från rummet på nedervåningen.

Blindbotten urtagen för att se taket från nedervåning och avväxlingen..

8. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    3 reglar ligger över befintlig vägg som är kvar (mot respektive vägg samt mot väggen där vattenpassen ligger på ovanstående bild. 2 reglar ligger nästan precis i början av avväxxlingen och 1 regel ligger i mitten på avvxälingen kan man säga.

9. J

Medlem
  10. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Tveksamt tyvärr, beror på om det är ok att sätta en bit båda ovanför taket och under (d.v.s. skarvat på höjden).. Annars måste jag riva bort en del av taket i köket och det sitter först originaltak och sedan pärlspontatade plankor under originaltaket.
    Det är plywood som limmas på regeln antar jag?

Hur mycket extra styrka ger det att limma på plywood? Blir det mycket starkare? Kan ju vara idé att försöka komma åt i så fall. Vad för tjocklek behövs i så fall?

Hade även tänkt att dra dit några vinkeljärn vid skarvningarna.. Kanske i och för sig inte gör så mycket skillnad. Eventuellt dra i några extra skruvar genom bjälkarna så spikarna som finns nu får lite hjälp.

Redigerat 30 dec 2021 20:10
  11. J

Medlem
    Det som ger mest är om du kan få hammarbandet (50x50 regeln) att samverka med avväxlingsbalken (50x180 regeln) genom den skruvlimmade plywooden. Det räcker med 12 mm k-plywood. Ju tjockare och högre kvalitet, desto bättre. Om en 50x180 bjälke klarar 400 kg/m så klarar 50x230 mer än det dubbla.

12. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Ok, kan man skruvlimma i varje fack eller måste det vara tillsammans över hela avväxlingsregeln? Problemet som i så fall uppstår är att reglarna som håller upp taket sitter ju fast i hammarbandet.. Så det går ju inte få en 2,3-meters plywoodbit mot regeln utan det blir ju kanske 60 cm plywoodbit och sen ytterligare 60 cm eller vad det nu är mellan reglarna..
    Och sen måste jag gräva fram avväxlingen i den här skiten som ligger i bjälklaget :rofl:
    Slaggsten och kutterspån verkar det vara.

* Om det inte går att köra små passbitar, kan det vara en idé att minska avväxlingen?
    Om jag skulle slå upp lite reglar och stödja upp avväxlingen i köket så är det görbart också.
    Skulle kunna minska avväxlingen med ca 50 cm..

* Jag skulle kunna sätta dit ytterligare en avväxling nedanför avväxlingen och skruvlimma plywood mellan dessa två. Kan det vara något? Det är så pass högt i tak så att sätta dit en liten regel till under regeln skulle funka. Visserligen blir det ju bara skruvlimmat på nederdelen av avvxälingen i så fall.. :)
    Om det skulle gå att sätta en regel till under avväxlingen, vad ska man sätta för dimension i så fall? (Den kanske inte kan bygga för mycket..

13. J

Medlem
    Kan du korta spännvidden med 50 cm så räcker säkert det. Annars ska det helst vara långa plywoodbitar.

14. 4
    Medlem · 26 inlägg

40talshuset

Medlem
    Låter bra, då får det bli ett litet projekt i köket.

Om jag inte kortar spännvidden, skulle det funka att sätta en avväxling nedanför avväxlingen och limskruva plywood mellan den befintliga avväxlingen och den nya.. För det känns nästan enklast att göra och påverkar minst i köket.. Likväl som man skruvlimmar plywood mellan avväxling och hammarbandet så borde man väl kunna göra det omvänt också eller, alltså nerifrån? :)
    I så fall, vad för mått bör det vara på den nya regeln?

Har en stämp så jag kan trycka upp regeln mot avväxlingen och limma på plywood mellan reglarna i så fall.

15. J

Medlem
    Absolut. Det är framför allt avväxlingens höjd som har betydelse.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.