Byggahus.se

Avtalsservitut infart, jag är tjänande

13k läst  87 svar

1. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Motoroljan borde anmälas till kommunens miljöenhet, det är ju direkt olagligt. Det finns salt som funkar bra för detta ändamål.
    Och som de andra säger kan man inte bara flytta servitutsvägar hur som helst och absolut inte parkera på dem.

2. R
    Medlem Nivå 1
    Han har dels gjort en helt ny infart nere i backen på ett helt annat ställe på sin tomt. Det är det ena - och som inte har med själva juridiken i det här fallet att göra.

Sen har han flyttat servitutsvägen som går över min tomt. Enligt den lagliga sträckningen så mynnar servitutet ungefär på mitten av vår gemensamma tomtgräns. Nu har han flyttat sin infart så att den är mycket närmare dem enskilda väg som den mynnar ut till. Jag använder också den för att ta mig ut och in till mitt hem. På papperet kan det ju verka bra. Men i praktiken ser det då ut som att man kan parkera på min tomt. Vilket grannens gäster gör. Dessutom står han där och baxar med sin släpvagn. Pudelns kärna är att jag inte överhuvudtaget ens vill behöva kommunicera med någon för att kunna lämna mitt hem. Eller köra in till mitt hem. Än mindre be om lov. Vilket jag tvingas till som det är nu.

Denna olagliga nya infart har han dessutom gjort så smal att han inte kommer in med bilen där. Och använder just detta som argument för att han måste stå på min tomt och baxa med sitt släp. För mig är det här fullständigt hål i huvudet. (Skulle vara skönt om nån här i forumet ville hålla med mig lite om det).

Om jag nu kan smälla upp ett plank som återställer ordningen kommer den lagliga infarten (om han nu vill ta upp ett nytt hål där i sitt plank på lagliga stället) inte att ha något syfte som infart längre. Det beror på att han har byggt på ett sådant sätt att det inte skulle vara någon vinst för honom att stå där med sin släpvagn . Och besökarna skulle fatta att "här ställer man sig faan inte - det är ju grannens tomt".

3. M
    Medlem · Nivå 9
    Någon form av skiss eller bild skulle underlätta förståelsen över vad som har gjorts.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Jag ringde räddningstjänsten omedelbart såklart. De sa att oljan skulle fastna i vägbanan (packad grusväg) och låta udda vara jämnt den här gången. Jag skällde högt och länge på fanskapet så varenda mås drog till Baltikum. Men återigen kom han undan.

5. Pytt
    Besserwisser Nivå 5
    Ja jag har också väldigt svårt att visualisera hur det egentligen ser ut här.
    rgt, skulle du kunna rita något enkelt bara så man förstår?

6. R
    Medlem Nivå 1
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-9-11_9-17-55.png
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    upload_2019-9-11_9-17-55.png

Gammal tomtkarta. Husens placering gäller stämmer inte med hur det ser ut idag. Min tomt är C. Om man tänker sig att servitutsvägen som är i övre vänstra delen av tomt C bildar en triangel med tomtgränserna. Och servitutsvägen då är "hypotenusan". Då har grannen (B) flyttat dragningen av servitutet till mitt på hypotenusan. Det här kan ju på papperet verka bättre för mig. Men jag har förklarat på annat ställe varför det inte är det i praktiken. (Samt dessutom gjort ny infart till sin tomt i sin övre vänstra del).

7. H
    Medlem Nivå 5
    Borde det inte gå att helt få struket servitutet då granntomten själv gränsar till den enskilda vägen och egentligen inte är i behov av infarten över din tomt?

8. R
    Medlem Nivå 1
    Förtydligar en grej: hans olagligen flyttade infart har han gjort så smal att han inte kommer in där med sin bil. Och använder det som argument för att att måste stå på min tomt och joxa med släpet.

9. R
    Medlem Nivå 1
    Jo, man kan tycka det. Men på Lantmäteriet lägger de sig i fosterställning när jag försöker påtala det. De vill inte ta i skiten alls utan hänvisar till att gå via advokat. Benhårt.

10. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Bra förklaring, då förstår vi bättre. Att lägga den nya infarten på annan plats på grannens tomt är givetvis ok. Det kan vara ett skäl för dig att få servitutet upphävt , då behovet av utfart är tillfredsställt utan servitut, men det kan vara en krävande procedur. Servitutsområdet är tydligt inritat på kartan och ska följas, det ser litet märkligt ut, men det fanns säkert ett skäl till att man la servitutet på detta sätt. Grannen har ingen rätt att köra, parkera eller stanna på det tomtområde som inte är markerat som servitutsväg. På servitutsvägen har grannen rättighet att köra men inte att parkera, lasta eller liknande.

11. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Jag skulle kontakta lantmäteriet och få hjälp att upphäva servitutet. Fast det kan ju vara så att den nya infarten inte är tillåten?

• Laddar…
  12. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Det som behövs är att du skriver till Lantmäteriet och begär att servitutet upphävs med förklaringen att din granne har löst utfart på annat sätt. Lantmäteriet ska hjälpa dig med hur du formellt ska hantera det. Visst kan det vara ett stöd att anlita en jurist, men det är inte nödvändigt. Men tyvärr är köerna långa hos Lantmäteriet och din granne kommer att höras och kommer väl då att hävda sitt servitut, så utgången är osäker. Hanteringen kostar också en slant.

• Laddar…
  13. R
    Medlem Nivå 1
    Tack för svar. Att han inte har rätt att parkera kan man ju lätt förstå. Men han hävdar att han kan stå där och lasta. Det sjuka är ju som sagt att han har gjort hålet i sitt plank för smalt så att han inte kommer in där med bilen. Och använder just det som argument till varför han måste stå på min tomt och göra det. :rolleyes:

14. R
    Medlem Nivå 1
    Man kan tycka det. Men har pratat med deras handläggare och jurister två gånger. De har bilden helt klar för sig. Men de fullkomligt vägrar ändå. Funderat på JO-anmälan. Om de bara satte sig i bilen och åkte hit och glodde i tre minuter skulle de kunna häva servitutet. Så enkelt är det att se. Och en sån utredning skulle inte kosta många mantimmar. Men som sagt, de blåvägrar.

• Laddar…
  15. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8