Byggahus.se

Avtalsservitut infart, jag är tjänande

13k läst  87 svar

1. R
    Medlem Nivå 1
    Grannen har efter att rivit sin gamla stuga byggt en ny stor kåk. Han har sedan flyttat infarten som går över min tomt. Som jag också måste använda. Vägservitutets ursprungliga sträckning finns exakt utmärkt på fastighetskartan. Där vägen alltid har gått tidigare är nu ett plank som han själv byggt. Så där går kommer han inte in. I en annan del av tomten har han gjort en helt ny infart där han kör in och parkerar sin bil. MEN: som jag skrev har han dessutom ändrat servitutsvägen. (Han har alltså två bilinfarter numera). Och gjort nya infartshålet på servitutsvägen för litet så han inte kan/vill köra in där när han har släpet med sig. Eller inte släpet med sig. Därför står han där på min tomt och blockerar för mig när jag skall köra in/ut medan han lastar sitt släp. Dessutom brukar deras gäster parkera där. Och blocka.
    Frågor: Är det ens lagligt att flytta servitutet så här? Och har jag laglig rätt att sätta plank för hans nya hål som han defacto inte använder som infart utan istället ytan på min tomt som avlastningsplats? Han påstår att han kan stå där korta stunder. Detta är inget skämt. Den här personen finns på riktigt och beter sig precis som jag beskriver.

• Laddar…
  2. R
    Medlem · Nivå 9
    När det är ett lokaliserat servitut så är det just på den utpekade platsen som han får använda din tomt, inte någon annanstans.
    Punkt.

3. R
    Medlem Nivå 1
    Tusen tack för svar! Det borde betyda att jag kan spika för hans hål. Om han tvingas ta upp ett hål i sitt plank där det skall vara försvinner syftet till stor del med infarten.

4. R
    Medlem Nivå 1
    Eftersom den här gentlemannen är som en ål med tarmvred dyker det upp en följdfråga. Avtalsservitutet anger enbart ordet "infart" och inget mer. (Fattar såklart att det då underförstått även gäller utfart). Men vilken rätt har han att stå på servitutsvägen och lasta och lossa sin släpvagn? Eller låta sina hantverkare parkera där ens kortare stunder? I förhållande till att servitutet gäller just "infart". Vet att frågan är petig, men berättigad, när man har med den här personen att göra.

5. D
    Medlem · Nivå 19
    Lastning och lossning är inte parkering. Så det kan nog ses som okej. Men då ska det vara kortvarigt.

• Laddar…
  6. H
    Moderator · Nivå 25
    Hur ser det ut? Har han alltså tagit en ny yta i anspråk på din tomt, eller har han bara ändrat så han kör ut från sin tomt till vägen på annan plats?

• Laddar…
  7. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Härskande fastighet har inte rätt att flytta servitutvägen. Å andra sidan har TS inte rätt att sätta upp ett plank utan bygglov heller (lika lite som grannen har eller haft).

Sånt här löses betydligt enklare innan någon ändrat sin tomt/väg än efter, men den båten verkar ju ha gått. Sannolikheten att TS får särskilt mycket hjälp av myndigheter i det här är också väldigt liten, även om det i teorin går att få hjälp i form av handräckning av Kronofogden.

Förklara tydligt för grannen var servitutet går och att han inte får använda din mark för annat än servitutet medger. Försvåra sen (om det behövs) för grannen att ta annan väg än den tillåtna över din mark genom exempelvis en häck eller ett staket där han inte får köra.

Skapa dig däremot inte problem du inte har eller behöver ha. Har grannen skapar sig en ny huvudsaklig infart torde han ju använda servitutsvägen mindre, inte mer, än förut. Kanske kan du lösa parkeringsproblemet genom att förtydliga din egen utfart eller skylta om parkeringsförbud. Jag har svårt att tro att någon exempelvis vill parkera in dig, gör det lättare för dem att göra rätt.

8. K
    Lägenhetsfixare · Nivå 8
    Servitutet ger rättighet till utfart och infart på en angiven plats. Det ger inte rättighet till parkering varken tillfälligt eller för längre tid. Parkering ska ske på egen tomt eller på allmän mark. Det går inte att flytta servitutet till annan tomtmark om ni inte båda är överens.

Hur du sedan i praktiken väljer att förmedla detta kanske inte är så lätt. Försök att prata med grannen och se om ni kan komma överens. Om det inte går så blir det knepigare. Det är svårt att få hjälp från någon instans i samhället om tolkning g av servitut, finns andra trådar här som behandlar detta

• Laddar…
  9. R
    Medlem Nivå 1
    Han har redan byggt ett plank 180 cm högt fram till sitt nya lilla hål, ca 35 meter långt. Genom att hans nya lilla hål ligger nära den enskilda vägen som man kör in ifrån, så lockar det folk att tro att man kan parkera där. Inte deras fel. Om jag bygger för hans olagliga hål - också 180 cm högt - så gör jag precis som du föreslår: att göra det svårare att göra fel. Och placeringen blir mitt på tomtgränsen istället för ute i ena kanten. Det här är utanför planlagt område och inte i det som definieras som sammanhållen bebyggelse. Orkar inte dra romanen om hur han lyckats reta upp halva bygden i andra sammanhang där han anser att hela planeten är hans. Har inte ett smack att förlora på att stenhårt hålla på varje millimeter av mina rättigheter. Han häller begagnad motorolja i backen på väg ner till stranden för att det dammar t ex. On and on i evigheter. Så jag vill bara veta var gränsen går rent strikt. Så jag kan agera i förhållande till det.

10. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Då skulle jag anmäla hans plank som svartbygge och sätta ett staket en halvmeter in på egen mark så han inte kommer in alls med bil. Sannolikheten för parkering på vägen ökar förstås då, men det är saker du får göra.

• Laddar…
  11. D
    Medlem · Nivå 19
    Hur ser det ut egentligen? Det låter som att det egentliga problemet inte är flytten av hålet.

• Laddar…
  12. R
    Medlem Nivå 1
    Nja, eftersom det är utanför planlagt område så är 180 cm lagligt.

13. Nötegårdsgubben
    Husägare · Nivå 16
    Ja, i närheten av huset, men inga 35 m längs tomtgräns.

Boverket:
    Om fastigheten ligger utanför detaljplanerat område och utanför sammanhållen bebyggelse behöver du oftast inte bygglov för murar eller plank i omedelbar närhet av en- och tvåbostadshus.

14. R
    Medlem Nivå 1
    Nåja. Det är ändå ett stickspår i förhållande till mitt egentliga problem. För min del fick planket gärna vara 3 meter högt. Skönt att slippa insyn.

• Laddar…
  15. H
    Moderator · Nivå 25
    Men, jag tolkar att han alltså inte har tagit någon annan yta i anspråk på din tomt. Du har en infartsväg som går utefter tomtgränsen? och han väljer nu att köra ut på den infartsvägen på en annan plats utefter gränsen?

Det tror jag inte bryter mot servitutsreglerna. Om jag har uppfattat situationen rätt.

Däremot så får han som sagt inte bygga ett sådant plank, och han eller hans gäster får inte parkera på vägen. Jag kan ha fel, men jag tror inte att man får stanna för att lasta av heller.

• Laddar…