Byggahus.se
När det gäller vattenskador från en annan lägenhet, så får var och en som drabbats själva stå för åtgärderna. Eller om möjligt respektive försäkringsbolag. Den lägenhet där vattnet kommer ifrån, har bara ansvar om skadan beror på vårdslöshet/försumlighet.

Det finns ett speciellt undantag i bostadsrättslagen, om skadan beror på en läcka på en tappvattenledning som föreningen ansvarar för, så är föreningen även ansvarig för de skador som drabbar enskilda lägenheter. Men det är alltså begränsat till läcka från just kall eller varmvattenledning. Inte avlopp eller värmeledningar.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Enligt konsumenttjänstlagen som är gällande lag i det här fallet saknar du ett avtal om priset på dessa tillkommande arbeten (38 §). Det betyder att du ska betala vad som är skäligt (38 § och 36 §). Vad är då skäligt? Jo vanligen firmans ordinarie timdebitering om den framgår från fastprisofferten eller vad som är en skälig timdebitering i branschen multiplicerat med ett skäligt antal timmar för det tillkommande arbetet. Så diskussionen här om antalet timmar är högst relevant. Fundera också kort på om timersättningen är skälig. 560 kr i timmen eller 700 kr i timmen om jag adderar moms, Inte ovanligt.

Enligt 8 § ska näringsidkaren kontakta konsumenten vid tillkommande arbete och begära dennes instruktioner.
Det beror väl lite på vad som är avtalat? Kan vi få se avtalet? För TS antyder i senare post att snickaren säger att ”KOSTNADEN för duschdörren inte ingår”, det betyder inte att ts skall betala för montaget.

T.ex. sa de till att glasdörrens inköpskostnad inte ingår och att jag fick beställa den själv. Saker som duschblandare och en specialdörr ingick inte heller och de var tydliga med att jag då måste betala extra för det, vilket jag gjort. Att de sen monterade glasdörren när de ändå byggde om hela toaletten från betong till färdigt rum får de gärna göra,

Varför kostar montaget av väggen pengar, men inte montaget av blandaren? Om det inte specifikt står exakt vad som ingår och inte ingår, har ts nog bra argument för att hävda att montage av vägg också skall ingå.

Angående 2) så har jag svårt att se att ts skall betala alls, utan vidare motivering från firman. Hur de löser ett arbete, eller hur många gånger de justerar det, är oväsentligt så länge som är det är med i fastpriset.

Redigerat:
H hempularen skrev:
När det gäller vattenskador från en annan lägenhet, så får var och en som drabbats själva stå för åtgärderna. Eller om möjligt respektive försäkringsbolag. Den lägenhet där vattnet kommer ifrån, har bara ansvar om skadan beror på vårdslöshet/försumlighet.

Det finns ett speciellt undantag i bostadsrättslagen, om skadan beror på en läcka på en tappvattenledning som föreningen ansvarar för, så är föreningen även ansvarig för de skador som drabbar enskilda lägenheter. Men det är alltså begränsat till läcka från just kall eller varmvattenledning. Inte avlopp eller värmeledningar.
Det trodde jag verkligen inte. Så om jag inte har någon hemförsäkring och det blir en vattenskada uppifrån som förstör min lägenhet helt medan jag är på semester så kan jag själv behöva stå för alla kostnader kring det? Ska kolla med mitt försäkringsbolag på måndag. Nu var just den delen en mindre kostnad här iaf.

Det verkar som komunikationen mellan dig som kund och de som hantverkare varigt dålig?

Att de bara skickar en faktura utan att komunicera innan ställer jag mig frågande till. Hur var du som kund mot hantverkaren?

Bjöd du på kaffe någon gång?
Kände sig hantverkaren uppskattad tror du?
Gur du behandlar och bemöter hantverkaren kan vara a och o. Tex denna längre tid. Hantverkaren jobbar på fastpris och vill inte att det ska ta längre tid en vad de sagt. Då de förlorar pengar varje h extra det tar. Om du som kund är på och tjatar om tiden så blir hantverkaren ännu mindre motiverad att bjussa på extra grejer.

Annars är det ju så rent krasst att allt som inte är specat i offerten är utöver offert. Dvs extra kostnad. Men hantverkaren måste ju hivetvis meddela dig detta innan de påbörjar jobbet.

Hantverkaren fakturerar för det jobbet han gjort oavsett vem som ska betala taket. Det är sedan din sak att kräva in pengarna från grannen.

• Gilla
Hedis62
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
...

Varför kostar montaget av väggen pengar, men inte montaget av blandaren? Om det inte specifikt står exakt vad som ingår och inte ingår, har ts nog bra argument för att hävda att montage av vägg också skall ingå.

Angående 2) så har jag svårt att se att ts skall betala alls, utan vidare motivering från firman. Hur de löser ett arbete, eller hur många gånger de justerar det, är oväsentligt så länge som är det är med i fastpriset.
Offerten finns i trådstarten. Det är bara den jag har fått och sen tre fakturor. Först en delbetalning tidigt. Sen en andra faktura efter avklarat jobb där resten av kostnaden från det som stod i offerten finns med samt extra för material som specialdörr och duschblandare. Nu kom en tredje faktura på 16k till, den som gjort att jag startade den här tråden.

B
Scouten skrev:
Fast du beställde ju monteringen av glasväggen? Naturligtvis måste du betala för det. Allt som inte är med i offerten för fast pris kostar extra, att de inte sa något pris spelar ingen roll. Ber man om ÄTA, så får man betala för det.

Det här är ju inte på grund av dolt fel, utan på grund av att du lägger till arbeten som inte offererats.

Kostnaden för vattenskadan ligger väl inom de 10% för dolt fel?

Sen låter det förbaskat dyrt för monteringen, men det är en separat diskussion.
Men så otroligt nonchalant av hantverkare att inte tydligt förklara att det blir tillägg och vad det blir i tillägg..

M Mightyjochen skrev:
Det verkar som komunikationen mellan dig som kund och de som hantverkare varigt dålig?

Att de bara skickar en faktura utan att komunicera innan ställer jag mig frågande till. Hur var du som kund mot hantverkaren?

Bjöd du på kaffe någon gång?
Kände sig hantverkaren uppskattad tror du?
Gur du behandlar och bemöter hantverkaren kan vara a och o. Tex denna längre tid. Hantverkaren jobbar på fastpris och vill inte att det ska ta längre tid en vad de sagt. Då de förlorar pengar varje h extra det tar. Om du som kund är på och tjatar om tiden så blir hantverkaren ännu mindre motiverad att bjussa på extra grejer.

Annars är det ju så rent krasst att allt som inte är specat i offerten är utöver offert. Dvs extra kostnad. Men hantverkaren måste ju hivetvis meddela dig detta innan de påbörjar jobbet.

Hantverkaren fakturerar för det jobbet han gjort oavsett vem som ska betala taket. Det är sedan din sak att kräva in pengarna från grannen.
Ja kommunikationen har fungerat sådär från deras sida. Jag har fått lov att ta kontakt ofta. De har t.ex. sagt att det ska bli klart ett datum, sen skjutit på det utan att meddela mig osv. Det resulterade i att jag säkert har upplevts som lite tjatig mot slutet. Men vad ska jag göra när de säger att det ska bli klart och sen blir det inte klart och de meddelar inte ens det? Annars har jag försökt bjuda på kaffe någon gång där de tackat nej. Nu tycker jag inte att det ska vara ett krav att jag ska behöva bjuda på kaffe och liknande för att arbetet ska fungera bra, men jag har varit väldigt medgörlig kring förändringar som gjorts, att det dragit ut på tiden osv.

"Hantverkaren fakturerar för det jobbet han gjort oavsett vem som ska betala taket. Det är sedan din sak att kräva in pengarna från grannen."
Ja det verkar som att alla är inne på det spåret. Jag tycker fortfarande det är märkligt att inte grannen som orsakat vattenskadan ska låta hans snickare fixa. De har varit in i min lägenhet förstås för att kolla saker kring vattenskadan och hade kunnat fixa delen nere hos mig då. Men men, jag ska kolla med mitt försäkringsbolag kring det och med grannen. Tur att det inte blir flera hundra tusen jag måste ligga ute med pga någon större vattenskada i alla fall. Tills jag får tillbaka pengar från grannen eller försäkringsbolaget.

Varför inte avtala on fastpris på montaget av dörr? Märkligt att man ber om hjälp men frågar inte vad det kommer kosta, och sedan är det hantverkaren som ifrågasätts när de vill ha betalt. Visst är kostnaden lite i överkant men denna överraskningen hade som sagt kunnat undvikas genom att fråga!

P perlundstrom skrev:
Hej!

Vi har renoverat badrummet och är överlag nöjd med arbetet även om det tog betydligt längre tid än de sa från början. Mest pga en vattenskada men även byggarbetet från de jag anlitat tog dubbelt så lång tid som de sa först. Allt är ordentligt gjort utom en sak, men den biten kan vara okej.
Däremot kom en till faktura nu där det är tillägg utöver det vi avtalat om från början. Vi tog in offert med fast pris.

1. (ca 2k) Jag måste betala extra för att de lagt dit nytt gips och annat pga en vattenskada från lägenheten ovanför. De ovanför får hjälp av sin försäkring för att fixa med vattenskadan de orsakat. Bör inte skador nere hos mig gå via de ovanförs försäkring med? Alternativt min försäkring då, eller föreningens. Jag borde inte behöva betala för att de ovanför orsakat en vattenskada.

2. (ca 2k) Det är även tillägg på att demontera och montera en dörr som behövde sågas i. Dels behövde den ändå demonteras och monteras på nytt eftersom de inte hade satt upp den ordentligt från början och den höll på att lossna. Sen så var anledningen att den behövde sågas i att byggföretaget hade monterat toaletten på ett annat sätt än vi sa från början, alltså deras fel. Ingen sa något om att det skulle kosta extra.

3. (ca 6k) En sak till som är med på extra fakturan är att montera en skjutdörr/glasvägg. Den var inte med på offerten från början och de sa att jag kunde beställa den själv eftersom idén till den kom mitt i arbetet, så jag gjorde det. Hade jag vetat att de skulle ta 5600 kr för att montera den så hade jag gjort det själv. Jag tänkte att det ingick eftersom det var en totalrenovering av toalett+dusch och för att de inte sa något om att det skulle kosta extra.

Några saker i den extra fakturan var sådant som inte ingick i offerten från början och är okej. Som t.ex. salning av dörr, omdragning av värmerör och puts/murbruk osv. Det som är dyrt är det som är tillagt som jag inte håller med om, t.ex. det i punkt 1, 2 och 3 samt några till mindre saker.
Min fråga är om jag ska behöva betala för detta eftersom de aldrig sagt att något kommer kosta. Det stod inget om detta i slutfakturan så det kom som en tråkig överraskning via en extra faktura i ett brev idag :/

Tycker priserna o tiden ser rimliga ut!
Dock lite väl många timmar för att sätta upp en glasvägg! Ring o fråga vad det va som va så besvärligt när dom skulle montera glaspartiet!

• Gilla
Bananamoon
  • Laddar…
Claes Sörmland
elpaco elpaco skrev:
Det beror väl lite på vad som är avtalat? Kan vi få se avtalet?

[...]

I fastprisofferten har det avtalats om att "Montering och inkoppling av VVS-produkter" ingår. En blandare ingår uppenbart i detta. Men entreprenören tycks mena att en duschvägg inte faller under rubriken VVS-produkter. Detta har enligt TS, entreprenören muntligen senare också förtydligat för TS. TS kunde då ifrågasatt detta men valde att inte ifrågasätta entreprenörens tolkning av avtalet. Troligen uppfattade också entreprenören att denne fick TS instruktion att utföra det tillkommande abetet att montera duschväggen vid den konversationen. Ett enkelt: "då löser jag monteringen på annat sätt" från TS eller liknande hade hindrat detta.

J jugge37 skrev:
Varför inte avtala on fastpris på montaget av dörr? Märkligt att man ber om hjälp men frågar inte vad det kommer kosta, och sedan är det hantverkaren som ifrågasätts när de vill ha betalt. Visst är kostnaden lite i överkant men denna överraskningen hade som sagt kunnat undvikas genom att fråga!
De sa till vid de två andra sakerna som skulle kosta extra och borde de ha sagt till kring detta också. Inte bara sagt till, de borde frågat mig om jag vill att de monterar dörren samt att det i så fall kostar extra. Enligt andra här på forumet verkar det som att snickarna måste fråga om lov innan de gör extrajobb som inte vi avtalat om. Observera att det inte var jag som bad om hjälp utan det blev en förändring mitt i bygget kring hur det skulle bli vid ingången till toaletten och ingen sa att det skulle kosta mer förutom att jag skulle behöva beställa skjutdörren separat (utanför fakturan från snickarna). Jag byggde även ihop skjutdörren då den kom i platt paket i delar efter att jag hade beställt den.

• Gilla
Boan
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jugge37 skrev:
Lagstiftningens utformning är sådan att det är näringsidkaren som ska säkerställa att det finns ett avtal. All bevisbörda ligger på hantverkaren. Som det ligger nu i ett otydligt muntligt avtal om en tjöänst utan avtal om priset får hantverkaren endast skäligt betalt. Inte vad denne känner för att fakturera.

P perlundstrom skrev:
Det trodde jag verkligen inte. Så om jag inte har någon hemförsäkring och det blir en vattenskada uppifrån som förstör min lägenhet helt medan jag är på semester så kan jag själv behöva stå för alla kostnader kring det? Ska kolla med mitt försäkringsbolag på måndag. Nu var just den delen en mindre kostnad här iaf.
Det är just därför som man ska ha ett s.k "bostadsrättstillägg" i sin hemförsäkring när man bor i en bostadsrätt. Vissa föreningar tecknar kollektivt bostadsrättstillägg för medlemmarna i sin försäkring.

Vad det gäler själva skadeansvaret finns det lite lättläst här: http://www.bostadsratterna.se/allt-om-bostadsratt/artiklar/vem-ansvarar-vad-vid-vattenskador

P perlundstrom skrev:
De sa till vid de två andra sakerna som skulle kosta extra och borde de ha sagt till kring detta också. Inte bara sagt till, de borde frågat mig om jag vill att de monterar dörren samt att det i så fall kostar extra. Enligt andra här på forumet verkar det som att snickarna måste fråga om lov innan de gör extrajobb som inte vi avtalat om. Observera att det inte var jag som bad om hjälp utan det blev en förändring mitt i bygget kring hur det skulle bli vid ingången till toaletten och ingen sa att det skulle kosta mer förutom att jag skulle behöva beställa skjutdörren separat (utanför fakturan från snickarna). Jag byggde även ihop skjutdörren då den kom i platt paket i delar efter att jag hade beställt den.
Det kan nog också stärka din position. Att de säger till om äta i två fall men inte det tredje gör det ju svårt för kunden att veta huruvida det ingår eller inte.

Men om du tycker att hantverkaren har gjort ett bra jobb, och forumet tycker det skett till rimlig tid, så skulle JAG äta den kostnaden och erfarenheten. Duktiga hantverkare växer inte på träd, och moraliskt är det tveksamt. Möjligen att du jämkar lite på väggen.

Jag hade inför jul en VVSare hos mig. Han har gjort ett mycket fint och nogrannt jobb, han fick det klart inför jul, och hjälpte även till med lite småsaker som inte ingick från början. Då gnäller jag inte över att han har lite väl långsamma timmar på fakturan, kanske 20% för mycket.

EDIT: jag missade offerten i starten. Se även nästa post.

Redigerat:
P perlundstrom skrev:
Offerten finns i trådstarten.
Ajaj. Det var slarvigt av mig. Ja den preciserar ju att allt utom montering av VVS inte ingår. Tex montering badrumsskåp, duschvägg, dörr osv. Dock skall man säga till innan sådant arbete utförs. Att du köper en vägg och monterar ihop med avsikt att de sedan sätter upp den är väl verkligen att betrakta som en beställning på löpande av dig?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.