Byggahus.se

Avtalat besiktningsman enl ABS, hur kan entreprenör bete sig?

1. B
    Medlem Nivå 11
    Hej,
    Jag har en fundering, om man avtalat en besiktningsman som skall bekostas av beställaren. Entreprenören har skrivit på avtalet men vill försvåra o undvika i möjligaste mån. Vad är det som gäller? Rent teoretiskt.

Säg att två förbesiktningar skall ske. Entreprenören kan inte planera och ställer in flera ggr och sedan "råkar" bygga förbi......Besiktningsmannen kommer på datum av denne aviserad tid men entreprenören är inte klar och har inte meddelat....

Står Beställaren, dvs kunden, all risk med detta?

2. H
    Moderator · Nivå 25
    Nej, som beställare betalar du EN besiktning. Om det måste ombesiktigas så får entreprenören stå för den kostnaden. Jag vet iofs. inte hur det formuleras i avtalen, men det är den normala ordningen.

Om då arbetet inte är klart bes, mannen är där, så är det en underkänd besiktning.

Vad som gäller om entreprenören lämnar återbud, är jag osäker på. Antar att man kanske borde ha även återbudstiden reglerad i avtal, ungefär som att man får betala om man lämnar återbud till tandläkaren alltför sent.

Egentligen är det nog inte nödvändigt att entreprenören är närvarande.

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10
    Det normala vad jag förstått är att man skjuter på besiktningen.
    Annars om nu inte entr. är färdig så blir det ju en anmärkning på det....
    Det är som sagt inte nödvändigt att entreprenören är med, men jag har svårt att se varför han inte skulle vara det. Han har ingenting att tjäna på det, tvärt om.

Du skriver "Entreprenören har skrivit på avtalet men vill försvåra o undvika i möjligaste mån".
    Vad är det han vill försvåra och undvika?? jag förstår nog inte riktigt här....

4. B
    Medlem Nivå 11
    Hej,

Nja, man kan beställa fler besiktningar sk förbesiktningar om projektet kan kräva.

Undvika var kanske en överdrift, eller i nuläget en farhåga och fundering....Men entreprenören verkar ha mycket svårt att planera datum. Efter påtyckningar och att vi rent ut sagt att om det visar sig bli svårt att hinna får ju entreprenören så snart denne kan avisera nytt datum. Jag tror det är ok för besiktningsmannen. så brukar det väl kunna vara, lite kompromisser?

Entreprenören klamde då ur sig ett datum för förbesiktning som vi vidarbefodrade till bm. Vi tyckte (efter att ha projektlett/beställt tre barum de senaste åren) att det lät tajt. Förbesiktning skall göras på "fallet klart, innan tätskikt". Men det är ju inte vi som skall bestämma såklart....så vi lade oss inte i.

Bm hörde av sig och hade inte tid det föreslagna datumet utan antingen dagen innan eller två dagar senare.....

Vi är fullt medvetna att denna tid "går på oss", dvs projekttiden förlängs ju ev två dagar pga detta, vilket är ok. Kan nu entreprenören säga att nej, vi kan inte varken dagen innan då det ej är klart och vi kan inte vänta två dagar.....
    Hur brukar detta funka?

Projektet är standard, allt är känt (rivet pga skada).

I nuläget är jag mest nyfiken, jag hoppas entreprenören har viss tolerans/kompromissvilja. Denne kommer ju förutsätta att bm har det utifall projektet blir försenat och entreprenören vill skuta på slutbesiktningen sedan.....

5. B
    Medlem Nivå 11
    Vi har inte avtalat att ombesiktningar går på entreprenören. Min erfarenhat säger mig att det är svårt. endera part kan kräva en sk överbesiktning om någon är missnöjd. Men alla "återbesök" ligger på beställaren....om det är beställarens besiktningsman. Men jag kan ha fel....