Byggahus.se

Avtal när en betalar hela huset

1. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem
    Jag och min sambo ska köpa hus tillsammans.

Jag har inga pengar, men min sambo har och han tänker betala huset kontant. Vi ska givetvis skriva avtal på detta, som säger att han får tillbaka försäljningsumman, dock max vad han betalt. Ev förlust eller vinst delar vi lika.

Vi har två barn tilsammans och jag har slutat en väldigt lönande anställning (uppsagd pga graviditet) för att vara hemma med barnen och för att min sambo skulle kunna behålla sin ännu mer lönande anställning. Jag ska också själv totalrenovera huset nu när jag är hemma. Detta ska vi bekosta med gemensamt sparade pengar.

Vad jag nu funderar på är vad som händer om han "sticker med en annan kvinna"? Då står jag och barnen utan hem, eftersom jag inte har råd att lösa ut honom.

Jag kommer också att höja värdet på huset med allt mitt renoveringsarbete. Det innebär att även om markandspriset på huset sjunker så får vi ut mer än vad det är värt idag eftersom vi har renoverat.

Hur skriver man ett avtal så att det blir både rättvist och, framförallt, bra för barnen?

2. Faidros
    Medlem · 1 499 inlägg

Faidros

Medlem

Re: Avtal när en betalar hela huset

Kanske bäst att skriva barnen som ägare till huset.

3. J
    Medlem · 48 inlägg

jumjum

Medlem

Är det inte lättast att ni gifter er?

4. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vad skulle det hjälpa att gifta sig???

Jag funderar på formeln,

köpesumma                                 vad min sambo får vid ev försäljning
    (vad min sambo betalar vid köp)                   (dock max köpesumman)
    ____________________________  =    ______________________________

köpesumma + renoveringssumma                försäljningsbelopp

(renoveringssumma = gemensamma pengar)

Är det rättvist?

5. S
    Medlem · Skåne · 454 inlägg

sanne78

Medlem

Om ni gifter er blir fastigheten giftorättsgods och allt giforättsgods delas mellan makarna vid skilsmässa. Ni säkerställder dessutom att ni ärver varandra. Sambor ärver inte varandra per automatik, man måste skriva testamente.

6. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Det där är en intressant fråga; jag har oftast tjänat mellan 5-10 tkr mer än min sambo/månad förutom de år jag varit mammaledig. Skulle vi då "för rättvisans skull" skriva mer av huset på mig? Situationen påminner faktiskt en hel del om frsanis för skillnaden mellan att lägga pengar kontant eller tjäna in mer till räntor och amorteringar per månad är väl oväsentlig? För mig är det självklart att jag inte ska äga mer av vårt gemensamma hem. Att leva i och ta ansvar för en familj innebär ett stort ansvar och många förpliktelser en del får man ersättning för andra är obetalda men det går ju inte att värdera vad som är värt mest. När jag växte upp var min mamma "bara" hemmamamma och hade ingen inkomst. Huset stod på pappa. Men utan mammas arbete med hem och familj hade ju pappa aldrig kunnat ha det jobb han hade och dragit in de inkomster han gjorde! Vem skulle då tagit ansvar för barnen när pappa hade 80 timmars veckor flera år i rad? Hos oss delar vi lika på allt som gäller vårt företag familjen; pengar, vård av barn, hus, föräldraledigheter, bil etc det är den enda möjligheten att uppnå "rättvisa". Jag håller på Sanne78 - gift er och bortse från att en lägger mer kontanter! : :)

7. D
    Medlem · 137 inlägg

Doctool

Medlem

Att gifta sig av rent ekonomiska/juridiska skäl kanske inte är det man önskar. Jag skulle kontakta en advokat/jurist för hjälp och råd.

8. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Det tråkiga är att det är det absolut billigaste sättet att fixa juridiken på, jag gav upp till slut, vi gifte oss för att fixa den juridiska tryggheten. Varför finns det inte kontrakt att skriva på/möjlighet att registrera samboskap så att man är tryggad på samma sätt som gift?

/ama

9. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Om man har barn ihop och är sambos utgår jag från att man älskar varandra och vill tillbringa resten av sitt liv tillsammans! Vad bättre skäl kan det finnas till att gifta sig?

10. AnnaKanin
    Medlem · 534 inlägg

AnnaKanin

Medlem

Vårt "problem" är att min sambo har pengar från tidigare. Givetvis är allt som han tjänar idag gemensamma. Vi driver ju Familjen AB tillsammans.

Det är en väldigt svår fråga hur vi på ett rättvist sätt hanterar hans pengar som han sparat ihop innan vi träffades. Vi älskar varandra, har barn ihop och planerar att bli gamla tillsammans. Men...allt kan hända. "Bränt barn skyr elden"!

11. C
    Medlem · 779 inlägg

co

Medlem

Jo alla har vi våra "brända barn" med oss i bagaget... Kan man inte göra så att han behåller sina pengar och ni lånar gemensamt till hela huset? Avtel kommer nog att bli svårt att få till.

12. H
    Medlem · 244 inlägg

husmyran

Medlem

Om du nu avstår från ett betalt jobb för att jobba hemma borde väl den insatsen räknas om till pengar, på så sätt borde ni ju allteftersom kunna kvitta det mot de pengar han gått in med i huset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.