6 333 läst · 3 svar
6k läst
3 svar
Avsteg från krav på takhöjd i attefallshus
Jag planerar att ev bygga ett attefallshus med loft. Loftet skulle vara ungefär halva huset men som jag förstått det måste man följa BBRs krav vid byggnation av ett attefallshus. Jag skulle helst vilja dra ner takhöjden något på den delen som ska ha loftet (för att få mer rymd på loftet). Gäller kraven på takhöjd även i dessa fall? Är det möjligt att göra avsteg om inte annat? Eller behöver jag kanske inte ens redovisa sånt för att ingen bryr sig?
Om man gör en anmälan om komplementbostadshus måste man anpassa sig till reglerna gällande bostadshus i Boverkets byggregler. Om du skriver "komplementfritidshus" eller liknande i din ansökan. Då finns det flera undantag i Boverkets byggregler vad gäller utformning, tillgänglighet och energi. Vad gäller byggnadshöjd och yta gör det dock ingen skillnad.
Vad är det då skillnaden på ett komplementfritidshus och ett komplementbostadshus och vem avgör det? Det är användningen som är skillnaden och det är det du skriver i din ansökan som avgör.
Vad är det då skillnaden på ett komplementfritidshus och ett komplementbostadshus och vem avgör det? Det är användningen som är skillnaden och det är det du skriver i din ansökan som avgör.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Eget vatten och eget avlopp - Kravkonflikt från myndigheter?
Vatten & Avlopp -
ROT Begäran avslogs. Krav från byggare 1år 9månader senare
Juridik -
Tvingande energirenovering från EU … hur blev kraven?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Normcentral i en lägenhet: Kan man placera vart man vill? Finns det något krav från Kommunen eller Elsäkerhetsverket. Tacksam för svaret från experte.
Lösvirke & Timmerhus -
Hur kan vi göra bättre utifrån våra krav?
Planlösningar