Byggahus.se

Avstånd till tomtgräns

1. C
    Medlem · Gästrikland · 128 inlägg

Conny_P

Medlem
    Jag var ut och stegade vid stugan, och såg att det bästa alternativet vore att ha garaget 1-2m från grannens tomtgräns. Att det är 4.5m för hus vet jag (förhandlingsbart), men hur är det med fristående garage? ??? Vad säger eran kommun? Dessutom så måste jag få elleverantören att flytta en elstolpe. Någon som har gjort det som kan delge lite erfarenheter? ???
    /C 8)

2. V
    Medlem · 237 inlägg

Vilma

Medlem

Re: Avstånd till tomtgräns

För oss gäller 2m för fristående garage, och 2.5m för garage hopbyggt med huset. Såvida det inte finns prickmark som säger något annat.
    Elstolpars flyttbarhet har jag ingen koll på tyvärr...

3. B
    Medlem · 543 inlägg

BoD

Medlem

I vår kommun är det 4,5 meter även för sidobyggnad (som garage eller friggebod) men om du har grannens skriftliga tillstånd får du bygga närmare. I vårt fall fick vi grannarna att skriva på en kopia av nybyggnadskartan med garaget inritat och formuleringen: "Som ägare till fastighet NN:NN godkänner jag att på fastigheten NN:NN bygga sidobyggnad enligt nybyggnadskarta" och så en underskrift.

4. Y
    Medlem · 209 inlägg

ymca

Medlem

Där vi kommer att bygga är det tillåtet att placera garage 1 meter från tomtgräns...

5. C

Conny_P

Medlem

Otroligt vilka skillnader....Jaja, det blir till att ta ett "överstaketet"-samtal med grannen så man är på den säkra sidan. :)

Ja, det är väl så man ska göra. Då blir det ju inga problem sedan (juridiskt).

Det där med elstolpen då ??? Ingen som har fått leverantören att flytta på en elstolpe?
    /C 8)

6. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Allt går att köpa. ;)

7. C

Conny_P

Medlem

Ja, det är väl så....Hmmm...Eller så får man väl helt enkelt hugga ner den och se vad som händer. ;) Learning by doing.
    /C 8)

8. C

Conny_P

Medlem

Jo, det får bli så. Det är bara att jag har försökt men ingen har svarat. Men, på dom igen. Fick ni betala flytten eller stod leverantören/kommunen för den? ???
    /C 8)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.