Byggahus.se

Avstånd till överskåp (igen)

1. N
    Medlem Nivå 3
    Håller på att planera ett nytt kök. Det kommer bli ett IKEA-kök (Metod) men med egna vitvaror. Takhöjden i rummet är 240 cm.

Vi vill ha 185 cm hög kyl och frys, det är väl ganska normalt. Vi vill också ha ett 40 cm högt överskåp över kyl och frys. (Vägg- och bänkskåp är 80 cm.) Vidare vill vi att överskåpen livar mot övriga väggskåp, alltså att överkanten på väggskåp och överskåpen ligger på samma höjd . Se bifogad bild. Tror det här är ganska normalt?

Så till problemet.
    Höjden till överkant väggskåp om vi räknar 50 cm mellan bänk- och väggskåp:
    8 + 80 + 3 + 50 + 80 = 221 (ben, bänkskåp, bänkskiva, mellanrum, väggskåp).

Höjden till överkant överskåp om vi räknar med 5 cm mellan kyl och överskåp:
    185 + 5 + 40 = 230

Det saknas 9 cm! Jag skulle alltså behöva 59 cm mellan bänkskåp och överskåp. Tänker jag rätt? Behöver vi ta mindre kyl och frys? Jag har fått för mig att 185 cm är mer eller mindre standard?
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    köket.PNG

2. M
    Medlem Nivå 1
    Med Ikeas Metod blir avståndet mellan bänk och överskåp större än 50. Högskåpen är 220cm, överskåp och bänkskåp 80cm. Det ger 220 -80 -80 = 60cm mellanrum. Sen äter ju bänkskivan några cm av det. Allt står på 8cm socklar så totalhöjd blir 228cm.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Kyl/frys kan alltså vara som allra mest 188cm höga (228-40).

4. N
    Medlem Nivå 3
    OK, jo, alltså vi har ju inga högskåp. Inga skåp för inbyggd kyl/frys. Alltså tänkte jag att man kan ju justera avståndet själv lite.
    Bortser man från högskåp och räknar bänkskivan till 3 cm, så får man ju en höjd på 8 + 80 + 3 = 91 cm. Har man sen inte högskåp kan man ju justera höjden på väggskåpen lite själv.

Men med högskåpen i beräkning så räknar alltså IKEA alltså med att det är normalt med ett avstånd på ca 57 cm (räknat på 3cm bänkskiva)? Och med de måtten får man ju inte in ett överskåp över högskåpet om man vill ha en inbyggd kyl och har 240 till taket. Men kanske ett 180cm kylskåp/frys kan vara en hyffsad medelväg :)

5. M
    Medlem Nivå 1
    Jag hänger inte riktigt med på hur du menar men det går iaf bra med 185cm kyl/frys och ett 40 skåp ovanför.

6. M
    Medlem Nivå 1
    Men det stämmer att Ikea har valt att ha runt 57cm mellan bänk och överskåp som standard. Om man inte är väldigt kort så blir det, i min mening, mycket bättre och snyggare med det större måttet.

7. M
    Medlem Nivå 1
    Du behöver inte ha 5cm över kyl/frys. Ikea har särskilda överskåp med urtag i baksidan för ventilation av kyl frys.

8. N
    Medlem Nivå 3
    Nej alltså 180. Jag tänkte som en medelväg kunde man ta ett lite lägre kylskåp och därmed sänka skåpen några cm. Avståndet till bänk blir ju fortfarande mer än 50 men närmre 50 än 60, om du förstår.

9. N
    Medlem Nivå 3
    Det var bra information. Jag hade dock först en ide om att jag skulle bygga igen mellan väggskåp/överskåp och tak. Tänkte at det blir snyggast så och lättare att hålla damfritt. Då antar jag att man inte ha mycket nytta av ventilationen i överskåpen? Det måste så att säga ändå vara fri luft ovanför skåpen?

Alternativt får jag överge den idén och bara bygga igen ovanför fläktskåpet, för det ser ju väldigt fult ut att se ventialationsröret gå ner i skåpet.

10. tttomten
    Medlem · Nivå 14
  11. B
    Medlem · Nivå 22
    En anledning till att Ikea har valt ett större avstånd mellan under- och överskåp än det brukar vara, är att deras överskåp är djupare än normalt och för att inte överskåpet då ska skymma bänkskivan måste det sitta högre upp.

12. N
    Medlem Nivå 3
    Tack för all värdefull information! Tror jag har ganska klart för mig hur jag ska lösa det här nu.