2 815 läst · 2 svar
3k läst
2 svar
avstånd svänghjul tändspole briggs & stratton
Har en klippo Comet med briggs & stratton motor.
Den har gått dåligt och varit svår startad.
När jag öppnade den så ser jag att tändspolen ligger an mot svänghjulet.
Är det någon som har koll vilket avstånd de skall vara mellan dessa?
Den har gått dåligt och varit svår startad.
När jag öppnade den så ser jag att tändspolen ligger an mot svänghjulet.
Är det någon som har koll vilket avstånd de skall vara mellan dessa?
Testa 0.2 mm, eller typ dubbelvikt A4-papper.Andreas_Hansson skrev:
Inte kritiskt då avståndet inte påverkar tändläget.
Man kan ju undra varför det skett en ändring. Ställ in avståndet och testa sedan att rucka svänghjulet i sidled.
Ska inte glappa. Om det gör det, kan vevaxellagringarna börja bli slitna.
Är inga lösa lager tyvärr, utan bearbetade direkt i vevhusmetallen av aluminium.
Denna, typ av tändspole / tändsystem kallas magnetron. Och är brytarlöst.
Sladden som går till magnetronen är typ "dödaren". Om sladden ligger och skaver någonstans, mellan magnetron och tändningslås mm, så blir motorns gång osäker.
Motorn stannar om man jordar kabeln.
Kör inte med lossad kabel då flera säkerhetsbrytare vanligtvis är inkopplad till denna. T ex en under sitsen, ifall du ramlar av med växeln i, med drift av klippaggregat i o s v.
Sladden som går till magnetronen är typ "dödaren". Om sladden ligger och skaver någonstans, mellan magnetron och tändningslås mm, så blir motorns gång osäker.
Motorn stannar om man jordar kabeln.
Kör inte med lossad kabel då flera säkerhetsbrytare vanligtvis är inkopplad till denna. T ex en under sitsen, ifall du ramlar av med växeln i, med drift av klippaggregat i o s v.