Byggahus.se

Avstånd strömuttag - duschvägg

1. P
    Medlem · skåne · 1 inlägg

Patrik Öster

Medlem
    Jag har uttag för rakapparat i spegelhyllan, hyllan är uppsatt med ett avstånd av 45cm till yttre kanten av duschväggen (murad duschvägg i glasbetong). Sedan är det ytterligare 50cm till mittpunkten av duschen. Strömuttaget i spegelhyllan är 1,80 meter över golvet. Jordfelsbrytare finns. Är det tillåtet att ha spegelhyllan så nära? Duschväggen är 2,0 meter hög, totala takhöjden är 2,40.

Om det inte är tillåtet, kan man bygga vidare på duschväggen så den når hela vägen upp till taket, alternativt sätta ett draperi eller annat skydd i gluggen mellan taket och ovansidan på duschväggen?

2. H
    Moderator · Stockholm · 43 465 inlägg

hempularen

Moderator
    Om jag förstår layouten rätt så låter det som du kanske har den för nära duschen. Kravet är 120cm. Men du skriver 50cm till mittpunkten av duschen. Avståndet gäller från duschmunstyckets normala placering, dvs. för en "vanlig" dusch räknar man från väggen vid duschblandaren. OM du har en fast taksdusch så skall man räkna från mitten, eller var du munstycket sitter (tror jag).

Men man räknar då bara tvådimensionellt, alltså ingen hänsyn till munstyckets vertikala placering.

I ditt fall har du två vägar mellan munstycket och uttaget att ta hänsyn till, dels runt framkanten av duschväggen, men också över kanten. Jag är inte riktigt säker på om jag tolkar din beskrivning rätt.

OM problemet är vägen över överkanten av väggen, så kanske en förhöjning är OK, men det räcker i så fall inte med draperi, utan det måste vara en fast uppbyggnad.

Det finns också ett höjdkrav, uttag placerade över 225cm (osäker på exakta siffran) är OK var som helst i rummet. Det kanske kan tolkas som att en vägg som är mer än 225cm hög, anses avgränsa helt i höjdled, men det måste i så fall tolkas av någon mera kunnig (jag är inte elektriker).

Oavsett så tycker jag det låter som du ligger lite väl tight, reglerna måste detaljtolkas osv. Det vore troligen bättre om du kan placera ett uttag ex. i andra änden av hyllan?

3. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 834 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Om man tittar på reglerna för områdesindelningen som det finns länk till här så låter det som att du har en fast vägg som kan tolkas som områdesavskiljande. Se bilden som beskriver "fast mellanvägg". Där ser du också hur de vill att man mäter avståndet 120 cm från duschhuvudet som i detta exempel sitter på bortre väggen, både runt väggen och över väggen. Man kan alltså klassa område 1 en liten bit ned på utsidan av väggen, varefter det är oklassat område.

Jag har tidigare sagt att det är "slangvägen" som ska mätas, så som bilden antyder. Men mer relevant verkar vara "armvägen", dvs vad man når fram till stående i duschen. Om man alltså kan lägga armen över kanten på väggen så ska man mäta vad man når då. I ditt fall med en två meter hög vägg låter det onekligen svårt att nå längre än en hand över kanten. Frågan är också hur det är runt sidan på väggen?

Reglerna är alltså inte kristallklara här men de syftar till att man inte ska kunna nå elapparater från duschen.

En helt annan fråga är om det är torrt där uttaget ska sitta. Detta styr IP-klassen.

4. Andreas Lundgren
    Medlem · Skåne · 615 inlägg

Andreas Lundgren

Medlem
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.