Håller på och bygger nytt badrum och skall förbereda för frånluftsdon i väggen.

Kan någon vänlig själ här inne svara på hur långt ut spiroröret skall gå för att få på fästram + frånluftsdon efter klinker är satt?

Bifogar en ritning som komplement till min fråga.
Där har jag lagt röret i linje med gipset eller skall röret stanna vid plywood?

• Teknisk ritning av väggsektion med ventilation, frågor om konstruktion och material, märkt "badrum", "ventilationsrör".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vilken fästram?

Tjocklek plyfa, gips, fästmassa, kakel?

Kakel 9mm
Tätskikt, fästmassa 4,4mm
Gips 12,5mm
Plywood 15

Sedan så hade jag tänkt mig ett frånluftdon och fästram enl bild.

• Webbsida som visar en vit frånluftsdon från Flexit för ventilation, pris 421 kr, tillgänglig i olika storlekar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lizzardo
0-1 cm inanför färdig vägg funkar utan problem

Bästa svaret

fästramen sätts i ventröret och har gummitätning, inga problem att liva med kakel, men för att slippa problemet med att klippa av 5 mm ( som man inte vill ) så sätter man den i liv med gips

Tack för svaren!
Men då antar jag att man inte behöver någon muff innan fästramen utan den fästs rakt in mot spiroröret.

K Kingdltoe skrev:
Tack för svaren!
Men då antar jag att man inte behöver någon muff innan fästramen utan den fästs rakt in mot spiroröret.
Det stämmer

• Gilla
Kingdltoe
  • Laddar…
Bara en tanke som poppar upp är , har du manschett till tätskiktet för detta?
Oftast kommer frånluften i tak , då är detta ett ickeproblem ….
Är det så att du skall ha manschett, så blir svaret att röret skall linjera med kakel

Men behövs det om röret går till takfläkt?
Är det något man måste lägga in innan man sätter på gips?
Eller är det plattsättaren som fixar det?

takfläkt eller inte spelar ingen roll , det är om det är en genomföring genom tätskiktet, som plattsättaren sätter en manschett ,
tänker bara så det blir rätt och riktigt!
För att få på maschetten runt röret så måste det sticka ut utanför gipsen så därför ändrar jag svaret till att spiroröret skall linjera med kakel

Ok.
Så med andra ord så måste jag blanda in plattsättaren som är med och bestämmer position.
Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.